Bazinga! Consumption and performance on The Big Bang Theory on Filmow
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201841.70-87Keywords:
Digital consumption. Performance. Social capital. Filmow. The Big Bang Theory.Abstract
This article aims to identify consumption as a performance of The Big Bang Theory sitcom on Filmow, a thematic social network website for movies and series lovers. For this purpose, the theoretical background approaches the relations among the three analysis categories selected for this study: digital consumption, performance and thematic social network websites. Regarding methodology, this research consists of an exploratory level, through both bibliografphical and documental survey and the application of questionnaires to the users. Starting from the analysis of 698 comments of users of the sitcom page, one has noticed that, different from what is usually observed in general social network websites, Filmow's structure seems to assure social capital allocation on the second level (trust in social and institutional environment) instead of the kinds of social capital of first level (cognitive, relational and normative), which comes from the interactions among users in this case.Downloads
References
ANOS de Escravidão. Direção: Steve McQueen. [S.l.: s.n.], 2014.
BARBOSA, Lívia. O estudo do consumo nas ciências sociais contemporâneas. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin (Org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BOYD, Dannah. “Why youth (heart) social network sites: the role of networked publics
in teenage social life.” Cambridge: MIT Press, 2007. MacArthur Foundation Series on Digital Learning – Youth, Identity, and Digital Media Volume.
CAMPBELL, Colin. Eu compro, logo sei que existo: as bases metafísicas do consumo moderno. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin (Org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
CASTIGLIONE, Dario; VAN DETH, Jan; WOLLEB, Guglielmo (Ed.). The handbook of social capital. Nova York: Oxford University, 2008.
CÓRDOVA, Nathalie. Lista: as dez séries com maior audiência nos Estados Unidos. Zero Hora, Porto Alegre, 30 maio 2014. Kzuka. Disponível em: <http://zh.clicrbs.com.br/rs/noticia/2014/05/lista-as-dez-series-com-maior-audiencia-nos-estados-unidos-4513896.html>. Acesso em: 18 jun. 2014.
EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida: Ideias & Letras, 2010.
FILMOW. [S.l., 2014a]. Disponível em: <http://filmow.com>. Acesso em: 12 nov. 2014.
FILMOW. In: Wikipédia: a enciclopédia livre. [S.l.]: Wikimedia, 2014b. Disponível em: <http://pt.wikipedia.org/wiki/Filmow>. Acesso em: 2 jul. 2014.
FRAGOSO, Suely. Conectibilidade e geografia em sites de rede social: um olhar sobre as relações entre território e identidade a partir do Orkut. Galáxia, São Paulo, n. 16, p. 109-122, 2008.
FRAGOSO, Suely. Eu odeio quem odeia... considerações sobre o comportamento dos usuários brasileiros na tomada do Orkut. E-Compós, Brasília, v. 6, p. 1-22, 2006.
FRAGOSO, Suely. 'HUEHUEHUE eu sou BR': spam, trollagem e griefing nos jogos online. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 22, p. 129-146, 2015.
FURQUIM, Fernanda. Entrevista com a jornalista Fernanda Furquim, sobre séries de TV. 2005. Disponível em: <http://www.poucaseboasdamari.com/2005/12/entrevista-fernanda-furquim-series-de-tv/>. Acesso em: 19 nov. 2014.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1975.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2006.
MONTARDO, Sandra Portella. Consumo digital e teoria de prática: uma abordagem possível. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 23, n. 2, 2016. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22203>. Acesso em: 3 abr. 2017.
MONTARDO, Sandra Portella; SILVA, Thaís Della Tôrres da. Consumo digital, performance e livros: estudo comparativo entre os sites Skoob e Scribd. Revista Fronteiras: Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 17, n. 1, p. 23-32, jan./abr. 2015a. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2015.171.03>. Data do acesso: 03/04/2017.
MONTARDO, Sandra Portella; SILVA, Thaís Della Tôrres. Contém spoiler. Performance e Consumo no SRS temático Filmow. Revista Alceu, Rio de Janeiro, v. 15, n. 30, p. 117-133, 2015b. Disponível em: <http://revistaalceu.com.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?from%5Finfo%5Findex=9&infoid=537&sid=42>. Acesso em: 3 abr. 2017.
NASCIMENTO, Lilian. Exposição e performance em sites de rede sociais. In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM CIBERCULTURA, 4., 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ABCiber, 2010. p. 1-15.
ORANGOTAG. Disponível em: <http://orangotag.com/>. C2013. Acesso em: 17 jun. 2014.
PACHECO, Natália. Redes sociais para geeks. 2012. Disponível em: <http://www.vireapagina.com/2012/05/redes-sociais-para-geeks.html>. Acesso em: 2 jul. 2014.
PINHEIRO, Marta de Araújo. Subjetivação e consumo em sites de relacionamento. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 5, n. 14, p.103-121, 2008.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
REOLOM, Mônica; GLORIA, Rafael. Séries & Seriados: uma trama universal. Jornal do Comércio, Porto Alegre, 21 maio 2010. Disponível em: <http://jcrs.uol.com.br/site/noticia.php?codn=28784>. Acesso em: 19 nov. 2014.
SBT. Big Bang: a teoria. 2014. Disponível em: <http://www.sbt.com.br/series/bigbang/episodios/>. Acesso em: 28 abr. 2015.
SCHECHNER, Richard. O que é performance. O Percevejo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 12, p. 1-10, 2003.
THE BIG Bang Theory. In: Wikipédia: a enciclopédia livre. [S.l.]: Wikimedia, 2014. Disponível em: <http://pt.wikipedia.org/wiki/The_Big_Bang_Theory>. Acesso em : 17 jun. 2014.
WARDE, Alan. Consumption and theories of practice. Journal of Consumer Culture, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 131-153, 2005. Disponível em: <http://www.espm.br/Pesquisadores_versao1/CAEPM/Documents/Consumption%20and%20Theories%20of%20Practice.pdf>. Acesso em: 4 fev. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).