Arrastão do Pavulagem and the digital city:

communication, cultural spectacle and interactions in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.119575

Keywords:

communication, cultural spectacle, Arrastão do Pavulagem, Facebook, Covid-19

Abstract

This research seeks to analyze how the parades of the Arrastão do Pavulagem, festivity that integrates the programming of the Arraial do Pavulagem Institute, now held on the streets of the city of Belém, in the state of Pará, happened in digital format, by taking as reference the digital social network Facebook, in the year 2020, due to health recommendations, on account of the Covid-19 pandemic. The research was developed from participant observation, conducted between June and July 2019, years in which the event took place in a face-to-face manner; netnography, conducted from April to July 2020, on the Arraial do Pavulagem Facebook page, during the period of social isolation; and interviews conducted with members of the Arrastão organization. Through the structuring of the Institute's communication for the Arrastão, markings about entertainment and sociability were analyzed in understanding about the dimensions and changes in information flows and interactions that crossed the event in the pandemic context. Such markings expanded beyond the very transposition and articulation between the street, now digital of 2020, and the street of 2019, when the processions took place in the face-to-face format. From the research it was possible to perceive challenges in the transposition of the material and the experience to the digital, as well as the construction of segmented content capable of keeping part of the audience of before, while enabling the conquest of new participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuela do Corral Vieira, Universidade Federal do Pará

Doutora em Antropologia pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal do Pará (UFPA) e professora na Faculdade de Comunicação (FACOM) e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia (PPGCom) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade – Consia (CNPq/UFPA).

Lucas Gil Corrêa dos Santos, Universidade Federal do Pará

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCom/UFPA), integrante do Projeto de Pesquisa “Consumo, Cultura Material e Práticas de Sociabilidade na Comunicação” e do Grupo de Pesquisa “Comunicação, Consumo e Identidade” (Consia - CNPq/UFPA)

References

ARRAIAL DO PAVULAGEM. Belém, 2021a. Facebook: @arraialdopavulagemoficial. Disponível em: https://www.facebook.com/arraialdopavulagemoficial. Acesso em: 21 ago. 2021.

ARRAIAL DO PAVULAGEM. Belém, 2021b. Instagram: @arraialdopavulagem. Disponível em: https://instagram.com/arraialdopavulagem?igshid=rabb1fasbx4c. Acesso em: 21 ago. 2021.

ARRAIAL DO PAVULAGEM. Belém, 2021c. Youtube: @BoiPavulagem. Disponível em: https://www.youtube.com/user/BoiPavulagem. Acesso em: 21 ago. 2021.

AMARAL FILHO, Otacílio; ALVES, Regina. Os espetáculos culturais na Amazônia: do boi de Parintins ao Círio de Nazaré. In: CASTRO, Fábio Fonseca de; AMARAL FILHO, Otacílio; LIMA, Regina Lúcia Alves de (org.). Comunicação, cultura e Amazônia. Belém: PPGCOM/UFPA, 2017, p. 10-19. v. 1.

AMARAL FILHO, Otacílio; LEÃO, Bianca; PELAES, Laís. Surrealidade cotidiana: a teatralização do imaginário amazônico nos espetáculos dos grupos de cordão de pássaros. Aturá: UFPA, 2019. v. 3.

BAITELLO, Norval. Podem as imagens devorar os corpos. Revista Sala Preta Eletrônica, São Paulo, v. 7, p. 77, nov. 2007.

BLANCO, Danielle dos Reis. Vitrine Facebook: O consumo espetacular em três espetáculos culturais de Belém-PA. 2014. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia, Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Belém, 2014.

CANEVACCI, Massimo. Metrópole comunicacional: arte pública, auto representação, sujeito transurbano. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 47, n. 1, p. 173-191, jan./jun. 2016.

CASTRO, Fabio Fonseca de. Impactos da Covid-19 sobre os processos comunicacionais: primeiras observações sobre dinâmicas, impasses e riscos. Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Belém, v. 29, n. 1, p. 86-101, 2020.

CASTRO, Gisela; ROCHA, Rose. Consumindo o entretenimento: dimensões comunicacionais de um processo sócio-cultural. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 18., 2009, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Compós, 2009. p. 1-11.

FRANÇA, Vera. Interações comunicativas: a matriz conceitual de G. H. Mead. In: PRIMO, Alex et al. (org.). Comunicação e Interações. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 71-91.

GIOSEFFI, Maria Cristina. Michel Maffesoli, estilística ... imagens... comunicação e sociedade. Logos: comunicação e universidade, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 48-53, 1997.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JEUDY, Henri-Pierre. Espelho das cidades. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2005.

KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LIMA, Dula Maria Bento de; GOMBERG, Estélio. Cultura, patrimônio imaterial e sedução no Arraial do Pavulagem, Belém (PA), Brasil. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 53-67, nov. 2012.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Vozes, 1998.

MAFFESOLI, Michel. Sociólogo francês Michel Maffesoli prevê a era dos afetos. [Entrevista concedida a] Bruno Alfano. Extra, Rio de Janeiro, 24 set. 2016. Disponível em: https://extra.globo.com/noticias/educacao/educacao-360/sociologo-frances-michel-maffesoli-preve-era-dos-afetos-20174105.html#:~:text=O%20sociol%C3%B3go%20franc%C3%AAs%20Michel%20Maffesoli%20abriu%20o%20segundo%20dia%20do,20%2C%20junto%20de%20seus%20paradigmas. Acesso em: 30 ago. 2021.

RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 28, n. 68, p. 116-121, mai./ago. 2014.

SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo: o poder de organizar sem organizações. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SIMMEL, Georg. Sociabilidade: um exemplo de sociologia pura ou formal. In: MORAES FILHO, Evaristo (org.). Georg Simmel: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 165-181. (Coleção grandes cientistas sociais).

SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho. Petrópolis: Vozes, 2002. v. 1.

SODRÉ, Muniz. Muniz Sodré: Especialista em comunicação pensa que a mídia se constitui como esfera existencial regida pela economia monetária. [Entrevista concedida a] Gonçalo Junior. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, p. 77-82, 26 ago. 2008.

TRIGO, Luiz; GODÓI, Gonzaga. Entretenimento: uma crítica aberta. São Paulo: Senac, 2003.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. Os rituais de consumo como dispositivos midiáticos para a construção de vínculos entre marcas e consumidores. Alceu, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 157-171, jul./dez. 2014.

VIEIRA, Manuela do Corral; SILVA, Haroldo Felipe. Projeto Circular: capital social e experiências culturais na cidade de Belém. Culturas Midiáticas, Belém, v. 9, p. 298-312, 2016.

VIEIRA, Manuela do Corral; SANTOS, Lucas. Street River: Práticas de convergência midiática e de identidade nos rios da Amazônia. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 4, p. 214-225, 2017.

VIEIRA, Manuela do Corral; GALVÃO, Victória. Celular, pandemia e conexões à luz da comunicação e da cultura material. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 19, p. 210-219, 2020.

Published

2022-11-16

How to Cite

Vieira, M. do C. ., and L. G. C. dos Santos. “Arrastão Do Pavulagem and the Digital city:: Communication, Cultural Spectacle and Interactions in Pandemic Times”. Intexto, no. 53, Nov. 2022, p. 119575, doi:10.19132/1807-8583202253.119575.

Issue

Section

Articles