Arrastão do Pavulagem and the digital city:
communication, cultural spectacle and interactions in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.119575Keywords:
communication, cultural spectacle, Arrastão do Pavulagem, Facebook, Covid-19Abstract
This research seeks to analyze how the parades of the Arrastão do Pavulagem, festivity that integrates the programming of the Arraial do Pavulagem Institute, now held on the streets of the city of Belém, in the state of Pará, happened in digital format, by taking as reference the digital social network Facebook, in the year 2020, due to health recommendations, on account of the Covid-19 pandemic. The research was developed from participant observation, conducted between June and July 2019, years in which the event took place in a face-to-face manner; netnography, conducted from April to July 2020, on the Arraial do Pavulagem Facebook page, during the period of social isolation; and interviews conducted with members of the Arrastão organization. Through the structuring of the Institute's communication for the Arrastão, markings about entertainment and sociability were analyzed in understanding about the dimensions and changes in information flows and interactions that crossed the event in the pandemic context. Such markings expanded beyond the very transposition and articulation between the street, now digital of 2020, and the street of 2019, when the processions took place in the face-to-face format. From the research it was possible to perceive challenges in the transposition of the material and the experience to the digital, as well as the construction of segmented content capable of keeping part of the audience of before, while enabling the conquest of new participants.
Downloads
References
ARRAIAL DO PAVULAGEM. Belém, 2021a. Facebook: @arraialdopavulagemoficial. Disponível em: https://www.facebook.com/arraialdopavulagemoficial. Acesso em: 21 ago. 2021.
ARRAIAL DO PAVULAGEM. Belém, 2021b. Instagram: @arraialdopavulagem. Disponível em: https://instagram.com/arraialdopavulagem?igshid=rabb1fasbx4c. Acesso em: 21 ago. 2021.
ARRAIAL DO PAVULAGEM. Belém, 2021c. Youtube: @BoiPavulagem. Disponível em: https://www.youtube.com/user/BoiPavulagem. Acesso em: 21 ago. 2021.
AMARAL FILHO, Otacílio; ALVES, Regina. Os espetáculos culturais na Amazônia: do boi de Parintins ao Círio de Nazaré. In: CASTRO, Fábio Fonseca de; AMARAL FILHO, Otacílio; LIMA, Regina Lúcia Alves de (org.). Comunicação, cultura e Amazônia. Belém: PPGCOM/UFPA, 2017, p. 10-19. v. 1.
AMARAL FILHO, Otacílio; LEÃO, Bianca; PELAES, Laís. Surrealidade cotidiana: a teatralização do imaginário amazônico nos espetáculos dos grupos de cordão de pássaros. Aturá: UFPA, 2019. v. 3.
BAITELLO, Norval. Podem as imagens devorar os corpos. Revista Sala Preta Eletrônica, São Paulo, v. 7, p. 77, nov. 2007.
BLANCO, Danielle dos Reis. Vitrine Facebook: O consumo espetacular em três espetáculos culturais de Belém-PA. 2014. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia, Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Belém, 2014.
CANEVACCI, Massimo. Metrópole comunicacional: arte pública, auto representação, sujeito transurbano. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 47, n. 1, p. 173-191, jan./jun. 2016.
CASTRO, Fabio Fonseca de. Impactos da Covid-19 sobre os processos comunicacionais: primeiras observações sobre dinâmicas, impasses e riscos. Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Belém, v. 29, n. 1, p. 86-101, 2020.
CASTRO, Gisela; ROCHA, Rose. Consumindo o entretenimento: dimensões comunicacionais de um processo sócio-cultural. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 18., 2009, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Compós, 2009. p. 1-11.
FRANÇA, Vera. Interações comunicativas: a matriz conceitual de G. H. Mead. In: PRIMO, Alex et al. (org.). Comunicação e Interações. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 71-91.
GIOSEFFI, Maria Cristina. Michel Maffesoli, estilística ... imagens... comunicação e sociedade. Logos: comunicação e universidade, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 48-53, 1997.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JEUDY, Henri-Pierre. Espelho das cidades. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2005.
KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LIMA, Dula Maria Bento de; GOMBERG, Estélio. Cultura, patrimônio imaterial e sedução no Arraial do Pavulagem, Belém (PA), Brasil. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 53-67, nov. 2012.
LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Vozes, 1998.
MAFFESOLI, Michel. Sociólogo francês Michel Maffesoli prevê a era dos afetos. [Entrevista concedida a] Bruno Alfano. Extra, Rio de Janeiro, 24 set. 2016. Disponível em: https://extra.globo.com/noticias/educacao/educacao-360/sociologo-frances-michel-maffesoli-preve-era-dos-afetos-20174105.html#:~:text=O%20sociol%C3%B3go%20franc%C3%AAs%20Michel%20Maffesoli%20abriu%20o%20segundo%20dia%20do,20%2C%20junto%20de%20seus%20paradigmas. Acesso em: 30 ago. 2021.
RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 28, n. 68, p. 116-121, mai./ago. 2014.
SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo: o poder de organizar sem organizações. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
SIMMEL, Georg. Sociabilidade: um exemplo de sociologia pura ou formal. In: MORAES FILHO, Evaristo (org.). Georg Simmel: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 165-181. (Coleção grandes cientistas sociais).
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho. Petrópolis: Vozes, 2002. v. 1.
SODRÉ, Muniz. Muniz Sodré: Especialista em comunicação pensa que a mídia se constitui como esfera existencial regida pela economia monetária. [Entrevista concedida a] Gonçalo Junior. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, p. 77-82, 26 ago. 2008.
TRIGO, Luiz; GODÓI, Gonzaga. Entretenimento: uma crítica aberta. São Paulo: Senac, 2003.
TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. Os rituais de consumo como dispositivos midiáticos para a construção de vínculos entre marcas e consumidores. Alceu, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 157-171, jul./dez. 2014.
VIEIRA, Manuela do Corral; SILVA, Haroldo Felipe. Projeto Circular: capital social e experiências culturais na cidade de Belém. Culturas Midiáticas, Belém, v. 9, p. 298-312, 2016.
VIEIRA, Manuela do Corral; SANTOS, Lucas. Street River: Práticas de convergência midiática e de identidade nos rios da Amazônia. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 4, p. 214-225, 2017.
VIEIRA, Manuela do Corral; GALVÃO, Victória. Celular, pandemia e conexões à luz da comunicação e da cultura material. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 19, p. 210-219, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Manuela do Corral Vieira, Lucas Gil Corrêa dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).