Speech and Image: methodological possibilities for a discursive analysis of contemporary photojournalism
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201739.177-200Keywords:
Photojournalism. Discourse analysis. Enunciation. Discursive positioning. Psychology of perception.Abstract
It is known that the different approaches developed within the Discourse Analysis had mainly been occupied with discursive practices drawn from linguistic materials. This makes consistent the methodological possibilities that are focused on the study of verbal texts, as literature, print journalism or advertising, for example. From this context, we present the limits and photojournalistic image, based on a discursive view of language. Therefore, the study proposes a methodology that considers the theoretical assumptions of Discourse Analysis and the possible contributions from the psychology of perception, developed by Ernst Gombrich for the study of images. As a resulted, it is presented a set made up of three categories of the photojournalism analysis, which considers the historical and ideological implications and its relations with non-verbal matter in the constitution of semiosis of print journalism.Downloads
References
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.
BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990a, p. 11-25.
BARTHES, Roland. A retórica da imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990b, p. 27-43.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1994.
FIORIN, José Luis. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2. ed. São Paulo: Ática, 1999.
FREUND, Gisèle. Fotografia e sociedade. São Paulo: Vega, 1989.
GOMBRICH, Ernest. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
GOMBRICH, Ernest. Meditações sobre um cavalinho de pau: e outros ensaios sobre teoria da arte. São Paulo: EDUSP, 1999.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 4. ed. Campinas: Papirus, 1996.
LIMA, I. A fotografia é a sua linguagem. 2. ed. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1988.
MAINGUENEAU, D. Termos-chave da análise do discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.
METZ, Christian. Para além das imagens. In: METZ, Christian et al. A análise das imagens. Petrópolis: Vozes, 1973. p. 1-18.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e métodos. Campinas: Pontes, 1999.
PINTO, Milton José. Semiologia e Imagem. In: BRAGA, José Luiz. A encenação dos sentidos: mídia, cultura e política. Rio de Janeiro: Diadorim/COMPÓS, 1995. v. 1.
PREMIO EXXON Mobil de Jornalismo. De repente, a violência. [S.I.], 2015a. Disponível em: <http://www.premioexxonmobil.com.br/site/popup/pop_fotografia_1968c.htm>. Acesso em: 10 mar. 2016.
PREMIO EXXON Mobil de Jornalismo. Qualquer semelhança... [S.I.], 2015b. Disponível em: <http://www.premioexxonmobil.com.br/site/popup/pop_fotografia_1986.htm>. Acesso em: 10 mar. 2016.
PREMIO EXXON Mobil de Jornalismo. Todos negros. [S.I.], 2015. Disponível em: <http://www.premioexxonmobil.com.br/site/popup/pop_fotografia_1983.htm>. Acesso em: 10 mar. 2016.
SOUSA, Jorge Pedro. Fotojornalismo: introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.
VERON, Eliseo. A produção de sentido. São Paulo: Cultrix,1980.
VERON, Eliseo. El análisis del contrato de lectura: un nuevo método para los estudios de posicionamiento en los soportes de los media. In: INSTITUT DE RECHERCHES et d'études publicitaires (Org.). LES MEDIAS: experiences, recherches actuelles, aplications. Paris: IREP, 1983. p. 60-88.
VILCHES, L. Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).