Speech and Image: methodological possibilities for a discursive analysis of contemporary photojournalism

Authors

  • Nelson Soares Pereira Junior Universidade Federal da Bahia (UFBA) - Pesquisador do CEPAD (Centro de Estudos e Pesquisa em Análise do Discurso e Mídia); Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB) - professor do quadro efetivo.
  • Giovandro Marcus Ferreira Universidade Federal da Bahia (UFBA).

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201739.177-200

Keywords:

Photojournalism. Discourse analysis. Enunciation. Discursive positioning. Psychology of perception.

Abstract

It is known that the different approaches developed within the Discourse Analysis had mainly been occupied with discursive practices drawn from linguistic materials. This makes consistent the methodological possibilities that are focused on the study of verbal texts, as literature, print journalism or advertising, for example. From this context, we present the limits and photojournalistic image, based on a discursive view of language. Therefore, the study proposes a methodology that considers the theoretical assumptions of Discourse Analysis and the possible contributions from the psychology of perception, developed by Ernst Gombrich for the study of images. As a resulted, it is presented a set made up of three categories of the photojournalism analysis, which considers the historical and ideological implications and its relations with non-verbal matter in the constitution of semiosis of print journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nelson Soares Pereira Junior, Universidade Federal da Bahia (UFBA) - Pesquisador do CEPAD (Centro de Estudos e Pesquisa em Análise do Discurso e Mídia); Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB) - professor do quadro efetivo.

Doutor e mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (PPG-Com/FACOM-UFBA). Graduado em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal do Espírito (UFES). Fotógrafo profissional da área de Publicidade entre os anos 1997 e 2002, dedica-se atualmente à docência e à pesquisa no campo da Publicidade, Análise do Discurso, Semiótica e Fotografia, com especial interesse nos processos enunciativos da imagem e no fenômeno das marcas na contemporaneidade. Possui experiência como coordenador e professor em cursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda. Atualmente é professor do quadro efetivo do curso de Publicidade e Propaganda e Artes Visuais da Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB).

Giovandro Marcus Ferreira, Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Doutor em Ciências da Informação pelo Institut Français de Presse et Communication –
Universidade de Paris II. Professor associado da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia, na qual
integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas e
coordena o Centro de Estudo e Pesquisa em Análise do Discurso e Midia (CEPAD) e o CCDC.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.

BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990a, p. 11-25.

BARTHES, Roland. A retórica da imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990b, p. 27-43.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1994.

FIORIN, José Luis. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2. ed. São Paulo: Ática, 1999.

FREUND, Gisèle. Fotografia e sociedade. São Paulo: Vega, 1989.

GOMBRICH, Ernest. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

GOMBRICH, Ernest. Meditações sobre um cavalinho de pau: e outros ensaios sobre teoria da arte. São Paulo: EDUSP, 1999.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 4. ed. Campinas: Papirus, 1996.

LIMA, I. A fotografia é a sua linguagem. 2. ed. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1988.

MAINGUENEAU, D. Termos-chave da análise do discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.

METZ, Christian. Para além das imagens. In: METZ, Christian et al. A análise das imagens. Petrópolis: Vozes, 1973. p. 1-18.

ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e métodos. Campinas: Pontes, 1999.

PINTO, Milton José. Semiologia e Imagem. In: BRAGA, José Luiz. A encenação dos sentidos: mídia, cultura e política. Rio de Janeiro: Diadorim/COMPÓS, 1995. v. 1.

PREMIO EXXON Mobil de Jornalismo. De repente, a violência. [S.I.], 2015a. Disponível em: <http://www.premioexxonmobil.com.br/site/popup/pop_fotografia_1968c.htm>. Acesso em: 10 mar. 2016.

PREMIO EXXON Mobil de Jornalismo. Qualquer semelhança... [S.I.], 2015b. Disponível em: <http://www.premioexxonmobil.com.br/site/popup/pop_fotografia_1986.htm>. Acesso em: 10 mar. 2016.

PREMIO EXXON Mobil de Jornalismo. Todos negros. [S.I.], 2015. Disponível em: <http://www.premioexxonmobil.com.br/site/popup/pop_fotografia_1983.htm>. Acesso em: 10 mar. 2016.

SOUSA, Jorge Pedro. Fotojornalismo: introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.

VERON, Eliseo. A produção de sentido. São Paulo: Cultrix,1980.

VERON, Eliseo. El análisis del contrato de lectura: un nuevo método para los estudios de posicionamiento en los soportes de los media. In: INSTITUT DE RECHERCHES et d'études publicitaires (Org.). LES MEDIAS: experiences, recherches actuelles, aplications. Paris: IREP, 1983. p. 60-88.

VILCHES, L. Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós, 1987.

Published

2017-05-23

How to Cite

Pereira Junior, N. S., and G. M. Ferreira. “Speech and Image: Methodological Possibilities for a Discursive Analysis of Contemporary Photojournalism”. Intexto, no. 39, May 2017, pp. 177-00, doi:10.19132/1807-8583201739.177-200.

Issue

Section

Articles