Similarities between Certeau, Winnicott and cultural anthropophagism.
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201636.46-62Keywords:
Popular Brazilian Music. Anthropophagism. Brigolage. Tropicalism. Chico César.Abstract
This paper presents an analysis of poetic identity and expression elements linked to Brazilian popular music, from a reflection on the theories of modernism and its relationship to the works of thinkers such as Michel de Certeau and Donald Winnicott. This effort is directed to a cultural object, “A Prosa Impúrpura do Caicó”, written by Chico César. From the content analysis, it was noticed that the composer uses parody and anthropophagism as a political and ideological strategy of appropriation of the dominant culture and refutes the established canon, building new elements that refer themselves to the assemblage, bricolage and the meaning of playing.Downloads
References
ALLEN, Woody. A rosa púrpura do cairo. Produção de Robert Greenhut, direção de Woody Allen. Estados Unidos da América (EUA), Orion Pictures Corporation, 1985. DVD, 81 minutos. color. son.
ANDRADE, Oswald. Do Pau-Brasil à antropofagia e às utopias: manifestos, teses de concursos e ensaios. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1978.
CÉSAR, Chico. Aos vivos. São Paulo: Velas, 1995. 1 CD (49:17 minutos).
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1998. (Artes de Fazer, v. 1).
CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. Wittgenstein: linguagem e mundo. São Paulo: Annablume, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: esquizofrenia e capitalismo. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
DINIZ, Júlio. Antropofagia e tropicália: devoração/devoção. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2007.
IBRAHIM, Elza; VILHENA, Junia de. Jogos de linguagem/Jogos de verdade: de Wittgenstein a Foucault. Arquivo Brasileiro de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 66, n. 2, p. 805-868, 2014.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. São Paulo: Imago, 1991.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. 2. ed. São Paulo: Ática, 1997.
KINCHELOE, Joe. Para além do Reducionismo: diferença, criticalidade e multilogicidade na bricolage e no pós-formalismo. In: PARASKEVA, João (Org.). Currículo e multiculturalismo. Lisboa: Edições Pedago, 2006. p. 63-93.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. São Paulo: Nacional, 1976.
MED, Bohumil. Teoria da música. 4. ed. Brasília: Musimed, 1996.
NAVES, Santuza. Da bossa nova à tropicália: contenção e excesso na música popular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 15, n. 43, p. 35-44, 2000.
NEVES, Carlos Henrique Almeida. A carnavalização na obra de Lamartine Babo. Comunicações, Piracicaba, v. 3, n. 2, p. 95-107, 2012.
PARANHOS, Adalberto. A invenção do Brasil como terra do samba: os sambistas e sua afirmação social. História, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 81-113, 2003. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742003000100004>. Acesso em: 24 Mai 2016.
POWELL, Baden; MORAES, Vinicius. Afro-sambas. Rio de Janeiro: Elenco, 1966. 1 CD (32:42 minutos) e 1 LP (32:42 minutos).
SCHILLER, Friedrich. An die freude. Utilizado na Nona Sinfonia de Beethoven, último movimento. London: Novello, 1785. Disponível em: <http://www.schillerinstitute.org/ fid_91-96/931_Schiller_Ode.html> Acesso em: 14 fev. 2015.
TINE, Paulo José de Siqueira. O modalismo em alguns compositores da música popular do Brasil pós Bossa Nova. Per musi, Belo Horizonte, n. 29, p. 110-116, 2014.
TOSTA, Antônio. Modern and postcolonial? Oswald de Andrade's antropofagia and the politics of labeling. Romance Notes, Chicago, v. 51, n. 2, p. 217-226, 2011.
VARGAS, Herom. Categorias de análise do experimentalismo pós-tropicalista na MPB. Revista Fronteiras: estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 14, n. 1, p. 13-22, 2012.
WINNICOTT, Donald. O brincar & a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
WISNIK, José Miguel. Entre o erudito e o popular. Revista de História, São Paulo, n. 157, p. 55-72, 2007.
WITTGENSTEIN, Ludwig. As investigações filosóficas. Petrópolis: Vozes, 2005. Edição original de 1958.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Alessandro Melo Bacchini, Alysson Bruno Martins Assunção, Junia de Vilhena, Maria Inês Garcia de Freitas Bittencourt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).