Strategies of educational work in the teaching of advertising design: the orientation activity as learning situation

Authors

  • Fábio Hansen Universidade Federal do Paraná | UFPR
  • Juliana Petermann Universidade Federal de Santa Maria | UFSM
  • Rodrigo Stéfani Correa Universidade Federal de Pernambuco | UFPE

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201636.163-182

Keywords:

Teaching. Advertising design. Orientation process. Advertising formation. Educational word.

Abstract

In a leaning investigation for MCTI/CNPq, accomplished in a inter-institutional partnership among UFPE, UFSM and UFPR, seeking to examine the pedagogic practices adopted by the teachers that act in disciplines whose purpose is the teaching of advertising design. Special attention relapses on the orientation process - teaching strategy in that the teacher accompanies the students in a systematic way and it collaborates in the overcoming of difficulties. We observed, starting from the field work anchored in recordings of classes in audio and video, that the advertising teacher needs continuous formation to convert the orientation activity in a strategic instant of knowledge change, interaction and sense production, in order to favor the mediation and the formation of an appropriate atmosphere for learning that the student wants to set in the challenges of wanting to learn creativity.

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Author Biographies

Fábio Hansen, Universidade Federal do Paraná | UFPR

Publicitário, Doutor em Letras pela UFRGS. Professor no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM UFPR) na linha de pesquisa Comunicação, Educação e Formações Socioculturais. Autor do livro (In)verdades sobre os profissionais de criação: poder, desejo, imaginação e autoria. Pesquisador nos Grupos de Pesquisa certificados no CNPq: Ensino Superior de Publicidade e Propaganda e Estudos sobre Comunicação, Consumo e Sociedade.

Juliana Petermann, Universidade Federal de Santa Maria | UFSM

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria (2003), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Maria (2006), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Atua principalmente nos seguintes temas: criação publicitária, marcas e seus discursos, estratégias de significação, análise do discurso verbal e não-verbal, gêneros do discurso.

Rodrigo Stéfani Correa, Universidade Federal de Pernambuco | UFPE

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, atua como professor Adjunto na Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, onde aplica-se aos estudos e pesquisas em duas áreas distintas: Processos Criativos e Estudos de Mercado. Mestre em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina e membro pesquisador do grupo de pesquisa CNPq/UFPE - Publicidade nas Novas Mídias, com publicação do Livro Propaganda Digital e líder do Grupo de Pesquisa  Ensino Superior de Publicidade e Propaganda. Experiência profissional no campo da Comunicação Digital e Linguagem Publicitária Multimídia. Graduado em Publicidade (UNOESTE) e Especialista em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM).

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Published

2016-08-26

How to Cite

Hansen, F., J. Petermann, and R. S. Correa. “Strategies of Educational Work in the Teaching of Advertising Design: The Orientation Activity As Learning Situation”. Intexto, no. 36, Aug. 2016, pp. 163-82, doi:10.19132/1807-8583201636.163-182.

Issue

Section

Articles