Strategies of educational work in the teaching of advertising design: the orientation activity as learning situation
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201636.163-182Keywords:
Teaching. Advertising design. Orientation process. Advertising formation. Educational word.Abstract
In a leaning investigation for MCTI/CNPq, accomplished in a inter-institutional partnership among UFPE, UFSM and UFPR, seeking to examine the pedagogic practices adopted by the teachers that act in disciplines whose purpose is the teaching of advertising design. Special attention relapses on the orientation process - teaching strategy in that the teacher accompanies the students in a systematic way and it collaborates in the overcoming of difficulties. We observed, starting from the field work anchored in recordings of classes in audio and video, that the advertising teacher needs continuous formation to convert the orientation activity in a strategic instant of knowledge change, interaction and sense production, in order to favor the mediation and the formation of an appropriate atmosphere for learning that the student wants to set in the challenges of wanting to learn creativity.Downloads
References
CAPOTE FILHO, Haroldo Silva. Criatividade: o avesso do avesso, do avesso, do avesso. In: NI-COLA, R. M. S. Ensaios sobre docência universitária. Curitiba: PUCPRess, 2014. p. 125-131.
DEMO, Pedro. Outro professor: alunos podem aprender bem com professores que apren-dem bem. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.
FINKEL, Don. Dar clase com la boca cerrada. Valencia: Publicaciones de la Universitat València, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HANSEN, Fábio. (In)verdades sobre os profissionais de criação: poder, desejo, imagina-ção e autoria. Porto Alegre: Entremeios, 2013a.
HANSEN, Fábio. As formações imaginárias e seus efeitos de sentido no ensino e na aprendizagem de criação publicitária. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 2, p. 465-476, abr./jun., 2013b. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022013000200012>. Acesso em: 15 out. 2015.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MOREIRA, Marco Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa? Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa. n. 25, p. 29-56, 2012.
MOREIRA, Marco Antônio. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. In: VI Encontro Internacional e III Encontro Nacional de Aprendiza-gem Significativa, 2010, São Paulo. Anais..., São Paulo, 2010.
NÓVOA, António. Vidas de Professores. Portugal: Porto, 1992.
OROZCO GÓMEZ. Guillermo. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.
OROZCO GÓMEZ. Guillermo. Professor e meios de comunicação: desafios, estereótipos. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 10, p. 57-68, set./dez. 1997. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i10p57-68>. Acesso em: 14 out. 2015.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conecta-do. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. 2. ed. Pe-trópolis,: Vozes, 2012.
TAVARES, Dirceu. Conceito de interatividade no ensino da publicidade. In: XXXIII Congres-so Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: Inter-com, 2010. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/R5-3309-1.pdf>. Acesso em: 17 out. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).