The design as a process and the authorship
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.102-118Keywords:
Epistemology. Authorship. Design process.Abstract
The current article analyzes the design practice and its relationship with the authorship. We discuss the copyright figure in the design in light of the reflection on the projective dimension of the designer's work. We consider, therefore, the products of this labor as isolated events in a spiral cycle in constant development.Downloads
References
ALMEIDA, L. P. Pensando a sociedade da informação: reflexões sobre o controle e a‘homologização’ no meio digital. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 17, n. 3, p. 83-90, set./dez. 2007.
ALMEIDA, L. P. Escrita & autoria: internet, literatura e ontologia. Curitiba: Juruá, 2014.
ARGAN, G. C. A história na metodologia do projeto. Revista Caramelo, São Paulo, n. 6, p. 156-170, 1992.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 3. ed. São Paulo: Blucher, 2011.
BAYMA, F. Educação corporativa: desenvolvendo e gerenciando competências. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2004.
BOMFIM, G. Fundamentos de uma teoria transdisciplinar do design: morfologia dos objetos de uso e sistemas de comunicação. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 27-41, 1997.
BOYLE, J. Shamans, software, & spleens: law and the construction of the information society. London: Harvard University, 1996.
BRUNN, A. L’auteur, textes choisis & présentés par Alain Brunn. Paris: GF Flammarion, 2001.
BUCHANAN, R. Wicked problems in design thinking. In: MARGOLIN, V; BUCHANAN, R. (Org). The idea of design. Cambridge: MIT, 1995. p. 5-21.
CHARTIER, R. A aventura do livro, do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1998.
COUTO, R. M. S. O movimento interdisciplinar de designers brasileiros em busca de educação avançada. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1997.
CROSS, N. Designerly ways of knowing. Design Studies, Oxford, v. 3, n. 4., p. 221-227, 1982.
EAGLETON, T. A ideia da cultura. São Paulo: UNESP, 2005.
FOUCAULT, M. O que é um autor? In: FOUCAULT, M.; MOTTA, M. B.; BARBOSA, I. A. D. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298. (Ditos e escritos, 3).
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica, as cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.
HILALI, N. E.; MATHIEU, J. P. Taylorisme, Fordisme et Toyotisme: comment le design management a construit les principaux modèles productifs de la théorie des organisations. In: DESIGN RESEARCH SOCIETY INTERNATIONAL CONFERENCE, DESIGN & COMPLEXITY, 2010, Montreal. Proceedings... Montreal: Universitè de Montrèal, 2010. p. 31. Disponível em: <http://www.drs2010.umontreal.ca/data/PDF/035.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2012.
JOHNSON, S. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: JZE, 2001.
KRIPPENDORF, K. On the essential contexts of artifacts or on the proposition that “design is making sense (of things)”. In: MARGOLIN, V.; BUCHANAN, R. (Org). The idea of design. Cambridge: MIT Press, 1995. p. 9-39.
LAZZARATO, M. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LOVE, T. Constructing a coherent cross-disciplinary body of theory about designing and
designs: some philosophical issues. Design Studies, Oxford, n. 23, n. 3, p. 345-361, 2002.
MANOVICH, L. The language of new media. Cambridge: MIT Press, 2000.
NIETZSCHE, F. O livro do filósofo. Porto: Rés,, 1984.
SIMON, H. A. The sciences of the artificial. Cambridge: MIT, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Leonardo Pinto de Almeida, Romulo Miyazawa Matteoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).