The design as a process and the authorship

Authors

  • Leonardo Pinto de Almeida Universidade Federal Fluminense
  • Romulo Miyazawa Matteoni Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.102-118

Keywords:

Epistemology. Authorship. Design process.

Abstract

The current article analyzes the design practice and its relationship with the authorship. We discuss the copyright figure in the design in light of the reflection on the projective dimension of the designer's work. We consider, therefore, the products of this labor as isolated events in a spiral cycle in constant development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Pinto de Almeida, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor de Psicologia da Universidade Federal Fluminense.

Romulo Miyazawa Matteoni, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutor em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Professor de Design da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

References

ALMEIDA, L. P. Pensando a sociedade da informação: reflexões sobre o controle e a‘homologização’ no meio digital. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 17, n. 3, p. 83-90, set./dez. 2007.

ALMEIDA, L. P. Escrita & autoria: internet, literatura e ontologia. Curitiba: Juruá, 2014.

ARGAN, G. C. A história na metodologia do projeto. Revista Caramelo, São Paulo, n. 6, p. 156-170, 1992.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 3. ed. São Paulo: Blucher, 2011.

BAYMA, F. Educação corporativa: desenvolvendo e gerenciando competências. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2004.

BOMFIM, G. Fundamentos de uma teoria transdisciplinar do design: morfologia dos objetos de uso e sistemas de comunicação. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 27-41, 1997.

BOYLE, J. Shamans, software, & spleens: law and the construction of the information society. London: Harvard University, 1996.

BRUNN, A. L’auteur, textes choisis & présentés par Alain Brunn. Paris: GF Flammarion, 2001.

BUCHANAN, R. Wicked problems in design thinking. In: MARGOLIN, V; BUCHANAN, R. (Org). The idea of design. Cambridge: MIT, 1995. p. 5-21.

CHARTIER, R. A aventura do livro, do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1998.

COUTO, R. M. S. O movimento interdisciplinar de designers brasileiros em busca de educação avançada. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1997.

CROSS, N. Designerly ways of knowing. Design Studies, Oxford, v. 3, n. 4., p. 221-227, 1982.

EAGLETON, T. A ideia da cultura. São Paulo: UNESP, 2005.

FOUCAULT, M. O que é um autor? In: FOUCAULT, M.; MOTTA, M. B.; BARBOSA, I. A. D. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298. (Ditos e escritos, 3).

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica, as cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

HILALI, N. E.; MATHIEU, J. P. Taylorisme, Fordisme et Toyotisme: comment le design management a construit les principaux modèles productifs de la théorie des organisations. In: DESIGN RESEARCH SOCIETY INTERNATIONAL CONFERENCE, DESIGN & COMPLEXITY, 2010, Montreal. Proceedings... Montreal: Universitè de Montrèal, 2010. p. 31. Disponível em: <http://www.drs2010.umontreal.ca/data/PDF/035.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2012.

JOHNSON, S. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: JZE, 2001.

KRIPPENDORF, K. On the essential contexts of artifacts or on the proposition that “design is making sense (of things)”. In: MARGOLIN, V.; BUCHANAN, R. (Org). The idea of design. Cambridge: MIT Press, 1995. p. 9-39.

LAZZARATO, M. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LOVE, T. Constructing a coherent cross-disciplinary body of theory about designing and

designs: some philosophical issues. Design Studies, Oxford, n. 23, n. 3, p. 345-361, 2002.

MANOVICH, L. The language of new media. Cambridge: MIT Press, 2000.

NIETZSCHE, F. O livro do filósofo. Porto: Rés,, 1984.

SIMON, H. A. The sciences of the artificial. Cambridge: MIT, 1996.

Published

2015-06-05

How to Cite

Almeida, L. P. de, and R. M. Matteoni. “The Design As a Process and the Authorship”. Intexto, no. 32, June 2015, pp. 102-18, doi:10.19132/1807-8583201532.102-118.

Issue

Section

Articles