Consumption, senses, uses and appropriations in reception research: not so close, yet not so far

Authors

  • Daniela Maria Schmitz Pós-doutoranda e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.255-275

Keywords:

Reception. Media consumption. Use (concept). Sense (concept). Appropriation (concept).

Abstract

The article discusses the approaches and specificities of the meanings of consumption, senses, uses and appropriations, key concepts to the studies of the field called reception, especially the Latin American branch. Furthermore, addressed the differences between reception and media consumption. The proposals of García Canclini and Martín-Barbero are used as a basis, as well as definitions of philosophy and sociology dictionaries. The expected is to contribute to the debate with some meanings, overlaps and contradictions of these terms to present a proposal that distinguishes them as a process of symbolic acquisition of media products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Maria Schmitz, Pós-doutoranda e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Pós-doutoranda e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, bolsista PNPD-CAPES;  concluiu o doutorado na mesma instituição. É formada em Publicidade e Propaganda pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, onde também obteve o título de mestre em Ciências da Comunicação.

References

ABAGNANO, Nicola. USOS. Dicionário de filosofía. Tradução Alfredo Bosi. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. O estudo do consumo nas ciências sociais contemporâneas. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. p. 21-44

CARRASCOZA, João Anzanello; ROCHA, Rose de Melo. Consumo midiático e culturas da convergência. São Paulo: Miró Editorial, 2011.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2007.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

FAIRCHILD, Henry Pratt. CONSUMO. In: FAIRCHILD, Henry Pratt. Diccionario de Sociologia. México-Buenos Aires: Fondo de cultura económica, 1949.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005a.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2003.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Cultura sem fronteiras. Caderno de Leitura. EDUSP, [2008]. Disponível em: <http://www.edusp.com.br/cadleitura/cadleitura_0802_8.asp>. Acesso em: 15/09/2014.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. El Consumo Cultural: una propuesta teórica. In: SUNKEL, Guilhermo. El consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación. 2ª Ed. ampliada y revisada. Bogotá: Convenio Andrés Belo, 2006. (p. 72-95).

GARCÍA CANCLINI, Néstor.; ROSAS MANTECON, Ana. Políticas culturales y consumo cultural urbano. In: GARCÍA CANCLINI, Néstor (Org.). La antropología urbana en México. Ciudad de México: Conaculta, UAM, FCE, 2005b. (p. 168-195).

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011

JACKS, Nilda (Org.). Meios e audiências II: a consolidação dos estudos de recepção no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2014.

JACKS, Nilda et al. Meios e audiências: a emergência dos estudos de recepção no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2008.

JACKS, Nilda. Tendências Latino-Americanas nos Estudos de Recepção. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 5, p. 44-49, 1996.

JACKS, Nilda; ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Comunicação e recepção. São Paulo: Hacker Editores, 2005.

LEAL, Ondina Fachel. Etnografia da audiência: uma discussão metodológica. In: Mauro Wilton de Souza. Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995, p.113-121.

LOZANO, Elizabeth. Del sujeto cautivo a los consumidores nomádicos. In: Diálogos de la comunicación, Lima, n. 30, 1991.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Recepción de medios y consumo cultural: travesías. In: SUNKEL, Guilhermo. El consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación. 2ª Ed. ampliada y revisada. Bogotá: Convenio Andrés Belo, 2006. (p. 47-71).

MARTIN-BARBERO, Jesús. REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Editora Senac, 2001.

MARTIN-BARBERO, Jesús. De la filosofia a la comunicación. Umbral XXI, n. 4, p. 34-39, 1990.

MORA, José Ferrater. USOS. In: MORA, José Ferrater. Diccionario de filosofía. Barcelona: Editora Ariel, 1994. (Tomo IV).

RODRIGUES, Adriano. A gênese do campo dos media. In: SANTANA, Raimundo Nonato. Reflexões sobre o mundo contemporâneo. Teresina: Revan, 2000. p. 201-221

RONSINI, Veneza Mayora. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero (ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção). In: ENCONTRO DA COMPÓS, 19., 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2010.

RONSINI, Veneza Mayora. Mercadores de sentido. Consumo, mídia e identidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2007.

RONSINI, Veneza Mayora. O que falar de consumo e recepção de mídia quer dizer. In: JORNADA GAÚCHA DE PESQUISADORES DA RECEPÇÃO, 1., 2012, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Observatório Gráfico, 2013.

SCRUTON, Roger. Wittgenstein. Introdução à filosofia moderna. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2002.

SUNKEL, Guilhermo. Introdución: el consumo cultural en la investigación en comunicación-cultura en la América Latina. In: SUNKEL, Guilhermo. El consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación. 2. ed. Bogotá: Convenio Andrés Belo, 2006. p. 15-46

TOALDO, Mariângela; JACKS, Nilda. Consumo midiático: uma especificidade do consumo cultural, uma antessala para os estudos de recepção. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 22., 2013, Salvador. Anais... Salvador, 2013.

VERÓN, Eliseo. A produção de sentido. São Paulo: Cultrix, 1980.

Published

2015-12-17

How to Cite

Schmitz, D. M. “Consumption, Senses, Uses and Appropriations in Reception Research: Not so Close, Yet Not so Far”. Intexto, no. 34, Dec. 2015, pp. 255-7, doi:10.19132/1807-8583201534.255-275.