Family mediation: appropriations, mediatic and sociocultural uses in the telenovela and the bumba meu boi

Authors

  • Lourdes Ana Pereira Silva Universidade de Santo Amaro -Unisa

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201636.63-83

Keywords:

Identity. Studies reception. Telenovela. Bumba meu-boi. Oral history.

Abstract

This article aims to analyze the constitution of family identity through the lived relations with the melodramatic genre, explored in its various dimensions and manifestations, including the telenovela and the bumba meu boi; taking as its starting point the study of three generations of one family. The theoretical reference is based on cultural studies and reception studies. We opted for the qualitative research and worked with the method of oral history, as it unfolds in the technique of family history. Among other results, it is emphasized that the characterization of the cultural practices showed the family's trajectory with the fictional and melodramatic narratives, i.e. other ways to live with the soap opera and with other formats that also present the melodrama genre. Furthermore, the family history revealed that the soap opera (the newspaper serial, the radio soap opera and the fotonovela), as popular melodramatic tradition, precedes the telenovela, which is, the soap opera seen on television.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lourdes Ana Pereira Silva, Universidade de Santo Amaro -Unisa

Docente no mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade de Santo Amaro (UNISA), SP/Brasil, e do curso de Publicidade e Propaganda da mesma instituição. Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM/UFRGS). E-mail: lourdsilva@gmail.com

References

ACEVES LOZANO, Jorge (Comp.). Historia Oral. Ciudad México, Antologías Universitarias, Instituto ora y Universidad Autónoma Metropolitana, 1993.

BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. 26. ed. Vozes: São Paulo, 1985.

BORELLI. Sílvia Helena Simões (Org). Gêneros ficcionais, produção e cotidiano na cultura popular de massa. 1. ed. de Coleções GT’s INTERCOM. Rio de Janeiro: FINEP, 1994.

BROOKS, Peter. O ponto de mudança: quarenta anos de experiências teatrais: 1946-1987. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

BROOKS, Peter. The Melodramatic Imagination. New Haven: Yale University Press, 1976.

FUENZALIDA, Valério; CORRO, Pablo; CONSTANZA, Mujica. Melodrama, Subjetividade e Historia en El cine y television de los 90. Chile: Gráfica LOM, 2009.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Revista da Educação e Realidade, Porto Alegre, n. 2, v. 22, p. 15-46, jul/dez, 1997.

HALL, Stuart. Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Colombia: Envión, 2010.

HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. São Paulo: Ateliê, 2000.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de (Org.). Telenovela. Internacionalização e Interculturalidade. Sao Paulo: Loyola, 2004.

MARINAS, José Miguel; SANTAMARINA, Cristina. Introducción. In: MARINAS, José Miguel; SANTAMARIA, Cristina (Org.). La história oral: métodos y experiencias. Madrid: Debate, 1993.

MARQUES, Ester._Mídia e estética na cultura popular: o caso do bumba-meu-boi do Maranhão. 1996. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Universidade de Brasília, Brasília, 1996.

MARRE, J. L. História de vida e método biográfico. Cadernos de Sociologia, v. 3, p. 55-88, 1991.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

MAZZIOTTI, Nora. Os gêneros na televisão pública. In: Ricón, Omar (Org.). Televisão pública: do consumidor ao cidadão. São Paulo: Friedrich Ebert Stiftung, 2002.

OROZCO GÓMEZ, Guillhermo. La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. México: Instituto Mexicano para El Desarrollo Comunitario, 2000.

POLLAK, Michael. Memória e Identidade social. Revista Estudos históricos. Rio e Janeiro, v. 5, n. 10, 1992, p. 200-212.

SARACENO, Chiara. Sociologia da família. Lisboa: Estampa, 1988.

SILVA, Lourdes Ana Pereira. Melodrama como matriz cultural no processo de constituição de identidades familiares: um estudo de (tele)novela e bumba meu-boi - usos, consumo e recepção. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Curso de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O Melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Published

2016-08-26

How to Cite

Silva, L. A. P. “Family Mediation: Appropriations, Mediatic and Sociocultural Uses in the Telenovela and the Bumba Meu Boi”. Intexto, no. 36, Aug. 2016, pp. 63-83, doi:10.19132/1807-8583201636.63-83.

Issue

Section

Articles