Interactive digital media and creative economy: an exploration of the Brazilian crowdfunding platforms

Authors

  • César Steffen UNIRITTER - Centro Universitário Ritter dos Reis

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.156-171

Keywords:

Crowdfunding. Interactive digital media. Projects. Creative economy.

Abstract

Internet crowdfunding, a collective financing system that allows people from all the web to contribute with a project, arises and grows fast. Even though it is a recent phenomenon, in Brazil there are more than 59 listed crowdfunding platforms with different goals and rules. Thus, this article analyzes the crowdfunding platforms in Brazil, their formats and rules, in order to observe their characteristics. The two platforms that contain the larger number of projects were selected for a deeper description and analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Steffen, UNIRITTER - Centro Universitário Ritter dos Reis

É Doutor em Comunicação Social formado pela FAMECOS/PUCRS em 2010. Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997), com mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2004) e especialização em Educação à Distância (2008). Possui quatro livros e vários artigos publicados no Brasil e exterior. Atua como professor no curso de Mestrado em Design e nos cursos de Publicidade e Propaganda, Relações Públicas e Jornalismo do UNIRITTER (Porto Alegre - RS), onde também coordena curso de especialização de Comunicação Digital e desenvolve atividades de extensão. Tem passagem por outras instituições de ensino superior, onde obteve ampla experiência em educação e também em gestão educacional. Iniciou sua carreira no mercado de comunicação em 1992, inicialmente como redator, posteriormente como diretor de criação e marketing, e em projetos de comunicação digital e e-commerce. Atualmente é docente nas áreas de Comunicação Social e Administração - Marketing, e consultor de empresas nas áreas de marketing, internet, comunicação, publicidade e administração. Foi consultor externo do SEBRAE-RS, apoiando o desenvolvimento de micro e pequenas empresas, especialmente as instaladas em Incubadoras Empresariais.

References

BELLEFLAMME, Paul.; LAMBERT, Thomas; SCHWIENBACHER, Armin. Crowdfunding: tapping the right crowd. Journal of Business Venturing, v. 29, n. 5, p. 585-609, set. 2014.

CATARSE.ME. Como funciona o Catarse. 2013. Disponível em: <https://www.catarse.me/pt/start>. Acesso em: 20 fev. 2014.

COCATE, Flávia Medeiros; PERNISA JÚNIOR, Carlos. Crowdfunding: estudo sobre o fenômeno virtual. Líbero, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 135-144, jun. de 2012.

FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (FIRJAN). Mapeamento das Indústrias Criativas no Brasil: Relatório. Rio de Janeiro: FIRJAN, 2012.

FELINTO, Erick. Crowdfunding: entre as multidões e as corporações. Revista ESPM, São Paulo, v. 9, n. 26 p. 137-150, nov.2012.

HOWE, Jeff. O poder das multidões: por que a força da coletividade está remodelando o futuro dos negócios. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

IDEA.ME. O que é o Idea.me? 2013. Disponível em: <http://idea.me>. Acesso em: 20 fev. 2014.

LÉVY, Piérre. A inteligência coletiva. São Paulo: Loyola, 2007.

MANGOLD, W. Glynn, FAULDS, David J. Social media: the new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, Bloomington, v. 42, n. 4, p. 357-365, 2009.

NATIONAL ENDOWMENT FOR THE ARTS (NESTA). Working the Crowd: a short guide to crowdfunding and how it can work for you. Disponível em: <http://www.nesta.org.uk/sites/default/files/working_the_crowd.pdf>. Acesso em: 28 fev. 2014.

RONCOLATO, Murilo. Além das compras coletivas. O Estado de São Paulo, São Paulo, 13 de junho de 2011. Link - Caderno L2, p. 2.

STAKE, Robert E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 1999.

STEINBERG, Scott. The crowdfunding bible: how to raise money for any startup, video game, or project. Self-published: Read.me, 2012.

UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT (UNCTAD). Relatório. 2008. Disponível em <http://unctad.org/en/Docs/dtlstict20081_en.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2014.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2015-06-05

How to Cite

Steffen, C. “Interactive Digital Media and Creative Economy: An Exploration of the Brazilian Crowdfunding Platforms”. Intexto, no. 32, June 2015, pp. 156-71, doi:10.19132/1807-8583201532.156-171.

Issue

Section

Articles