Conflicting dioramas and frames
the reenactments of absence in The Missing Picture
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.119976Keywords:
The Missing Picture, Rithy Panh, essay film, documentary, autobiographyAbstract
In the autobiographical documentary The Missing Picture, the Cambodian filmmaker Rithy Panh tells his memories about the start of comunist dictatorship commanded by Khmer Rouge in Cambodia between 1975 and 1979. One of the measures undertook by the regime was the eradication of personal archives of the inhabitants of the city of Phnom Penh - photo albums, clothes, objects etc. At the same time, the regime produced propaganda movies to represent the dictatorship as a way to convey harmony, law and progress, as well as pictures of prisoners in concentration camps. In Rithy Pahn’s movie, the director goes after these archives and contrasts them with the absence of archives which could describe his personal experience. In this writing of himself, connected to the creation of a historical account, Pahn creates small dioramas and clay dolls which work as sets of his memories. In this mix of dioramas and film frames, the director chooses the form of the essay film for his movie, using resources such as the poetic use of the archival materials; the dialectic between images of different aesthetics and origins; and the relation between factual images and subject discourses. The essay film helps Pahn to retrieve his personal experience and to analyze the dictatorship archives and also as material to propose an imaginative collective and historical account of a nation. In this article, I analyze how the essayistic look expands the ways of interpreting a documental image and re-negotiate the ways of historical account, understanding how both cross each other out setting.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. São Paulo: Editora 34, 2003.
A IMAGEM QUE FALTA. Direção: Rithy Panh. Produção: Catherine Dussart. França, Catherine Dussart Productions (CDP), 2014. 1 DVD (92 min.), color. L’Image Manquante.
ALMEIDA, Gabriela Machado Ramos de. Ensaio fílmico, eterno devir: projeto de filme inacabado e de um cinema futuro. Revista Doc On-line, Covilha, n. 24, p. 91-111, set., 2018.
AS PRAIAS DE AGNÈS. Direção: Agnès Varda. Roteiro: Agnès Varda. França, Ciné-tamaris, 2008. (112 min.), color. Les Plages d'Agnès.
A TERRA DAS ALMAS ERRANTES. Direção: Rithy Panh. Produção: Cati Couteau. França, Institut National de l'Audiovisuel (INA), 2000. 1 DVD (100 min.), color. La terre des âmes errantes.
BELLOUR, Raymond. Entre Imágenes: foto, cine, video. Buenos Aires: Colihue, 2009.
CARTAS DA SIBÉRIA. Direção: Chris Marker. Produção: Anatole Dauman. França, Argos Films, 1975. 1 DVD (62 min.), p & b. Lettre de Sibérie.
CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas, SP: Papirus, 2015.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DUARTE, Miguel. O (ir)representável da História: o cinema e o arquivo do Holocausto. Doc On-line, Portugal, n. 22, p. 216-242, set., 2017.
ENCOURAÇADO POTEMKIN. Direção: Sergei Eisenstein. Russia, Mosfilm, 1925. 1 DVD (75 min.), p & b. Bronenosets Potemkin.
FREIRE, Marcius. Documentário: ética, estética e formas de representação. São Paulo: Annablume, 2011.
HEART OF A DOG. Direção: Laurie Anderson. Russia, Lenfilm Studio, 2015. 1 DVD (136 min.), mono, p & b. Sobachye serdtse.
IMAGENS DO MUNDO E INSCRIÇÕES DA GUERRA. Direção: Harun Farocki. Berlin, Harun Farocki Filmproduktion, 1989. 1 DVD (75 min.), mono, p & b. Bilder der Welt und Inschrift des Krieges.
ISTO NÃO É UM FILME. Direção: Mojtaba Mirtahmasb; Jafar Panahi. Irã, Jafar Panahi Film Productions, 2011. 1 DVD (75 min.), color. In Film Nist.
LANE, Jim. Autobiographical Documentary in America. Madison: University of Wisconsin Press, 2002.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. 2. ed. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2014.
LOST, LOST, LOST. Direção: Jonas Mekas. Nova Iorque, Kino Lorber, 1976. 1 DVD (178 min.), color.
MONTAIGNE, Michel de. Ensaios. São Paulo: Editora 34, 2016.
NANOOK DO NORTE. Direção: Robert Flaherty. Produção: Robert J. Flaherty; Thierry Mallett; John Révillon. França, Les Frères Revillon, 1922. 1 DVD (78 min.), p & b. Nanook of the North.
NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. Campinas: Papirus, 2005.
NOITE E NEBLINA. Direção: Alain Resnais. Produção: Anatole Dauman; Samy Halfon; Philippe Lifchitz. França, Argos Films, 1955. 1 DVD (32 min.), mono, p & b. Nuit et brouillard.
NO INTENSO AGORA. Direção: João Moreira Salles. Produção: Maria Carlota Fernandes Bruno. Rio de Janeiro, Videofilmes Produçoes Artisticas Ltda., 2018. 1 DVD (127 min.), color.
PANH, Rithy. La eliminación. Barcelona: Editorial Anagrama, 2013.
S21: A MÁQUINA DE MORTE DO KHMER VERMELHO. Direção: Rithy Panh. Produção: Cati Couteau; Dana Hastier. França, Arte France Cinéma, 2003. 1 DVD (101 min.), color. S-21 - La machine de mort Khmère rouge.
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. Miradas criminales, ojos de victima: imágenes de la aflición em Camboya. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2017.
STAROBINSKI, Jean. Montaigne em movimento. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
TÚMULOS SEM NOME. Direção: Rithy Panh. Produção: Catherine Dussart. França, Catherine Dussart Productions (CDP), 2018. 1 DVD (115 min.), color. Les tombeaux sans noms.
UM HOMEM COM UMA CÂMERA. Direção: Dziga Vertov. Ucrania, Vseukrainske Foto Kino Upravlinnia (VUFKU), 1929. 1 DVD (68 min.), p & b. Chelovek s kino-apparatom.
VALSA COM BASHIR. Direção: Ari Folman. Produção: Ari Folman; Yael Nahlieli. Israel, Bridgit Folman Film Gang, 2008. 1 DVD (90 min.), color. Vals Im Bashir.
WEINRICHTER, Antonio (Org.). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Governo de Navarra, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Márcio Henrique Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).