FUNDEB’s annual minimum amount per student, CAQi and the reserve of possible
DOI:
https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v6-62847Keywords:
FUNDEB. Initial Student-Quality Cost. Reserve of Possible. Right to Education.Abstract
This study aims to prove the need to adopt the Initial Student-Quality Cost (CAQi) as the Fund for the Development of Basic Education and Appreciation of the Teaching Profession (FUNDEB) annual minimum amount per student. Based on the productions of Pinto (2003; 2006; 2014; 2015), Monlevade (2014), Davies (2006), Gouveia and Souza (2015), Jesus (2012) and Ximenes (2013, 2014), among others, it addresses the way of calculating FUNDEB’s minimum student/year amount from the estimate of its revenue. It indicates the need to adopt CAQi as the minimum annual amount for FUNDEB, in accordance with the current legislation and the National Education Plan (PNE), until CAQi’s implementation is possible. It introduces the reserve of possible in the right to education, clarifying that the minimum amount currently used in FUNDEB is linked to the available budget. It is concluded that it is impossible to claim the reserve of possible for the setting of FUNDEB’s annual minimum amount per student, being necessary to adopt CAQi as a parameter, as it is the portion related to the existential minimum.
Downloads
References
ALMEIDA, Milton Canuto. Políticas de Financiamento da Educação: a realidade do fundeb. Cadernos de Educação, Brasília, n. 27, p. 137-150, jul./dez. 2014.
AMARAL, Nelson Cardoso. O Fundeb em uma Perspectiva Comparada com o Financiamento da Educação Básica nos Países da OCDE e do BRICS. Em aberto, Brasília, n. 93, v. 28, p. 67-83, jan./jun. 2015.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil - 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988. p. 1.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 14 de 12 de Setembro de 1996. Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 13 set. 1996a. p. 18109. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc14.htm>. Acesso em: 02 fev. 2016.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 53 de 19 de dezembro de 2006. Dá nova redação aos arts. 7º, 23, 30, 206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 20 dez. 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc53.htm>. Acesso em: 19 jan. 2016.
BRASIL. Lei nº 11.494 de 20 de Junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; altera a Lei no 10.195, de 14 de fevereiro de 2001; revoga dispositivos das Leis nos 9.424, de 24 de dezembro de 1996, 10.880, de 9 de junho de 2004, e 10.845, de 5 de março de 2004; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 21 jun. 2007. p. 7. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm>. Acesso em: 19 jan. 2016.
BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de Junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2014. p. 1. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 19 jan. 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996b. p. 27833.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 8/2010. Estabelece normas para aplicação do inciso IX do artigo 4º da Lei nº 9.394/96 (LDB), que trata dos padrões mínimos de qualidade de ensino para a Educação Básica pública. Brasília, Aguardando Homologação.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 8 de 5 de novembro de 2015. Diário Oficial da União, Brasília, 06 nov. 2015. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/fndelegis/action/UrlPublicasAction.php?acao=abrirAtoPublico&sgl_tipo=PIM&num_ato=00000008&seq_ato=000&vlr_ano=2015&sgl_orgao=MF/MEC>. Acesso em: 03 set. 2016.
CÁLCULOS do CAQi e do CAQ. Campanha Nacional pelo Direito à Educação, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://www.custoalunoqualidade.org.br/calculos-do-caqi-e-do-caq> Acesso em: 29 jan. 2016.
CAMARGO, Rubens Barbosa de et al. A Qualidade na Educação Escolar: dimensões e indicadores em construção. In: FARENZENA, Nalú (Org.). Custos e Condições de Qualidade da Educação em Escolas Públicas: aportes de estudos regionais. Brasília: INEP/MEC, 2005. p. 203-220.
CANELA JUNIOR, Osvaldo. O Orçamento e a ‘Reserva do Possível’: dimensionamento no controle judicial de políticas públicas. In: GRINOVER, Ada Pellegrini; WATANABE, Kazuo. O Controle Jurisdicional de Políticas Públicas. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2013. p. 225-236.
CARREIRA, Denise; PINTO, José Marcelino de Rezende. Custo Aluno-Qualidade Inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2006.
CONTI, José Maurício. O Orçamento da Educação Básica. In: ABMP. Justiça pela Qualidade na Educação. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 335-365.
CORNELLI, Marcela. A Lógica Perversa da Dívida e o Orçamento de 2015. Auditoria Cidadã da Dívida, 2015. Disponível em: <http://www.auditoriacidada.org.br/a-logica-perversa-da-divida-e-o-orcamento-de-2015/>. Acesso em: 02 fev. 2016.
DAVIES, Nicholas. Fundeb: a redenção da educação básica? Educação & Sociedade, Campinas, n. 96, v. 27, p. 753-774, out. 2006.
GOMES, Ana Valeska Amaral. Custo Aluno Qualidade. Brasília: Câmara dos Deputados, 2009. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/documentos-e-pesquisa/publicacoes/estnottec/areas-da-conle/tema11/2009-4950-0.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2016.
GOUVEIA, Andrea Barbosa; SOUZA, Ângelo Ricardo de. A Política de Fundos em Perspectiva Histórica: mudanças na concepção da política na transição Fundef e Fundeb. Em Aberto, Brasília, n. 93, v. 28, p. 45-65, jan./jun. 2015.
HEUKO, Guilerme Ramon. A Efetividade e a Atuação Judicial na Promoção dos Direitos Sociais Prestacionais. In: SAVARIS, José Antonio; STRAPAZZON, Carlos Luiz (Org.). Direitos Fundamentais da Pessoa Humana. Curitiba: Alteridade editora, 2012. p. 357-379.
JACOB, Cesar Augusto Alckmin. A ‘Reserva do Possível’: obrigação de previsão orçamentária e de aplicação da verba. In: GRINOVER, Ada Pellegrini; WATANABE, Kazuo. O Controle Jurisdicional de Políticas Públicas. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2013. p. 237-283.
JESUS, Wellington Ferreira de. Do Valor/Aluno/Ano ao Custo-Aluno-Qualidade-Inicial: o controle social na consolidação dos fundos constitucionais como política de estado. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, n. 38, v. 21, p. 215-225, jul./dez. 2012.
MARINHO, Carolina Martins. Justiciabilidade dos Direitos Sociais: análise de julgados do direito à educação sob o enfoque da capacidade institucional. 2009. 120 f. Dissertação (Mestrado em Teoria Geral e Filosofia do Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
MARTINS, Paulo de Sena. O Financiamento da Educação Básica por meio de Fundos Contábeis: estratégia politica para a equidade, a autonomia e o regime de colaboração entre os entes federados. Tese (Doutorado em Políticas Públicas e Gestão da Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
MONLEVADE, João Antônio Cabral de. Quem Garante o Caq da Educação Básica Pública? Cadernos de Educação, Brasília, n. 27, p. 175-190, jul./dez. 2014.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de. O Financiamento da Educação Básica. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ADRIÃO, Theresa. Gestão, Financiamento e Direito à Educação. São Paulo: Xamã, 2007. p. 83-129.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Uma Proposta de Custo-Aluno-Qualidade na Educação Básica. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, n. 2, v. 22, p. 197-227, jul./dez. 2003.
PINTO, José Marcelino de Rezende. O Fundeb e a Remuneração dos Profissionais da Educação. Cadernos de Educação, Brasília, n. 27, p. 151-173, jul./dez. 2014.
PINTO, José Marcelino de Rezende. O Fundeb na Perspectiva do Custo Aluno Qualidade. Em aberto, Brasília, n. 93, v. 28, p. 101-117, jan./jun. 2015.
PINTO, José Marcelino Rezende; CARA, Daniel; ARAÚJO, Luiz. Nota técnica 01/2013: Por que a União deve complementar o CAQi no PNE? Fineduca, São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.redefinanciamento.ufpr.br/nota1_13.pdf>. Acesso em: 31 ago. 2016.
SARLET, Ingo Wolfgang. Os Direitos Sociais como Direitos Fundamentais: contributo para um balanço aos vinte anos da Constituição Federal de 1988. Brasília: STF, 2008. Disponível em: <http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/processoAudienciaPublicaSaude/anexo/artigo_Ingo_DF_sociais_PETROPOLIS_final_01_09_08.pdf>. Acesso em: 06 jan. 2006.
SARLET, Ingo Wolfgang; SAAVEDRA, Giovani Agostini. Breves Notas sobre a Garantia do Mínimo Existencial e os Limites Materiais de Atuação do Legislador, com Destaque para o Caso da Alemanha. In: SAVARIS, José Antonio; STRAPAZZON, Carlos Luiz. Direitos Fundamentais da Pessoa Humana: um diálogo latino-americano. Curitiba: Alteridade Editora, 2012. p. 65-88.
SENA, Paulo. Recursos do Fundeb: suficientes para melhorar a educação nacional? Brasília: Biblioteca Digital da Câmara, 2012.
SILVEIRA, Adriana Aparecida Dragone. Conflitos e Consensos na Exigibilidade Judicial do Direito à Educação Básica. Educação & Sociedade, v. 34, n. 123, p. 371-387, jun. 2013.
SOUZA, Marcelo Lopes de et al. Condições de Ensino das Escolas Municipais Brasileiras e o Resultado da Redistribuição Intraestadual de Recursos do Fundeb. Em aberto, Brasília, v. 28, n. 93, p.85-99, jan./jun. 2015.
TOMASEVSKI, Katarina. Human Rigths Obligations in Education: the 4-A scheme. Nijmegen: Wolf Legal Publishers, 2006.
VIOLIN, Jordão. Protagonismo Judiciário e Processo Coletivo Estrutural: o controle jurisdicional de decisões políticas. Salvador: Juspodivm, 2012.
WATANABE, Kazuo. Controle Jurisdicional das Políticas Públicas: ‘mínimo existencial’ e demais direitos fundamentais imediatamente judicializáveis. In: GRINOVER, Ada Pellegrini; WATANABE, Kazuo. O Controle Jurisdicional de Políticas Públicas. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2013. p. 213-236.
XIMENES, Salomão Barros. Custo Aluno-Qualidade: um novo paradigma para o direito à educação e seu financiamento. In: ABMP. Justiça pela Qualidade na Educação. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 312-334.
XIMENES, Salomão Barros. Direito à Qualidade na Educação Básica: teoria e crítica. São Paulo: Quartier Latin, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html