The Annual Spending of Basic Education Students (GAEB) in Brazilian Cities (2010-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/2236-5907120993

Keywords:

Right to Education, Basic Education Financing, Annual spending per student, Municipal expenditure on Education

Abstract

The recognition of the State's duty to provide public education in Brazil has gone through a long process of construction, often dissociated from the objective financing conditions for its implementation. The current legislation shows a context of specification of the right to education, especially after the enactment of Constitutional Amendment No. 59/2009, which established the compulsory nature of Basic Education from 4 to 17 years of age. Given this scenario, his article sought to investigate whether the expansion of educational offer in recent years occurred from the reduction in expenses, as occurred in the dictatorial period. For this purpose, the student-year expenditure of Basic Education (GAEB) was calculated in Brazilian cities in the years 2010 and 2017. It was found that Education has been assuming a greater role in the dispute for public funds, however, the North and Northeast regions have the worst national averages, revealing unequal financing realities in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denize Cristina Kaminski Ferreira, Faculdade de Campina Grande do Sul (FACSUL), Campina Grande do Sul/PR – Brasil

Denize Cristina Kaminski Ferreira é pedagoga, Especialista em Educação Especial e Inclusiva, Mestre e Doutora em Educação (UFPR). Professora Adjunta na Faculdade de Campina Grande do Sul - PR (FACSUL).

References

AFONSO, J. R.; CASTRO, K. P. de. Carga tributária bruta de 2019: recorde histórico e evidências federativas (versão preliminar). 13 mar. 2020. Disponível em: https://joserobertoafonso.com.br/carga-tributaria-recorde-historico-afonso-castro/. Acesso em: 15 abr. 2022.

AMARAL, N. C. PEC 241/55: a “morte” do PNE (2014-2024) e o poder de diminuição dos recursos educacionais. Rev. Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 32, n. 3, p. 653-673, set./dez. 2016.

BEISIEGEL, C. de R. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

BOBBIO, N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

BRASIL. Cartilha de Orientação do Novo Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica (Fundeb). Brasília: 2021.

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Educação Pública de Qualidade: quanto custa esse direito? São Paulo, 2010.

CARNEIRO, M, A. LDB Fácil: leitura crítico-compreensiva artigo a artigo. Petrópolis: Vozes, 1998.

CARREIRA, D.; PINTO, J. M. R. Custo Aluno-Qualidade Inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Global, 2007.

CASTRO, J. A. de; CARVALHO, C. H. A. de. Necessidades e possibilidades para o financiamento da educação brasileira no Plano Nacional de Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 829-849, jul./set. 2013.

CURY, C. R. J. A educação e a nova ordem constitucional. Rev. da Associação Nacional de Educação, São Paulo, ano 8, n. 14, p. 5-11, 1989.

CURY, C. R. J. A educação nas constituições brasileiras. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Volume III - Século XX. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 19-29.

CURY, C. R. J. Estado e Políticas de Financiamento em Educação. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100 - especial, p. 831-855, out. 2007.

CURY, C. R. J. Do direito de aprender: base do direito à Educação. In: ABMP: Todos pela Educação (Org.). Justiça pela Qualidade na Educação. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 104-116.

CURY, C. R. J. Financiamento da Educação brasileira: do subsídio literário ao FUNDEB. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1217-1252, 2018.

DAVIES, N. O FUNDEF e as verbas da educação. São Paulo: Xamã, 2001.

DAVIES, N. FUNDEB: a redenção da Educação Básica? Campinas: Ed. Associados, 2008.

DIDONET, V. A Educação Infantil na Educação Básica e o FUNDEB. In: LIMA, M. J. R.; DIDONET, V. FUNDEB: Avanços na universalização da Educação Básica. Brasília: Inep, 2006. p. 31-47.

FARENZENA, N. A política de financiamento da Educação Básica: rumos da legislação brasileira. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.

FRANCISCO FILHO, G. A educação brasileira no contexto histórico. Campinas: Alínea, 2004.

GOUVEIA, A. B.; SOUZA, Â. R. de. A política de fundos em perspectiva histórica: mudanças de concepção da política na transição Fundef e Fundeb. Rev. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 93, p. 45-65, jan./jun. 2015.

HORTA, J. S. B. Direito à educação e obrigatoriedade escolar. Cadernos de Pesquisa, n. 104, p. 05-34, jul. 1998.

KUHLMANN JR., M. Histórias da educação infantil brasileira. Rev. Brasileira de Educação, n. 14, p. 05-18, 2000.

MARTINS, P. de S. FUNDEB, federalismo e regime de colaboração. Campinas: Autores Associados, 2011.

MELCHIOR, J. C. de A. Mudanças no financiamento da Educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 1997.

MONLEVADE, J. A. Para entender o FUNDEB. Ceilândia: Idéa Editora, 2007.

OLIVEIRA, R. P. de. O direito à educação. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. Gestão, Financiamento e Direito à Educação. São Paulo: Xamã, 2001a. p. 15-43.

OLIVEIRA, R. P. de. O financiamento da educação. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. Gestão, Financiamento e Direito à Educação. São Paulo: Xamã, 2001b. p. 89-125.

OLIVEIRA, R. P. de; ARAÚJO, G. C. de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, n. 28, p. 05-24, jan./abr. 2005.

PINTO, J. M. R. Os recursos para Educação no Brasil no contexto das finanças públicas. Brasília: Plano, 2000.

PINTO, J. M. R. Federalismo, descentralização e planejamento da educação: desafios aos municípios. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 153, jul./set. 2014.

PINTO, J. M. R. A política de fundos no Brasil para o financiamento da educação e os desafios da equidade e qualidade. Propuesta Educativa, v. 02, n. 52, p. 24-40, 2019.

SACRISTÁN, J. G. A educação obrigatória: seu sentido educativo e social. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SALVADOR, E. S. O desmonte do financiamento da seguridade social em contexto de ajuste fiscal. Serviço Social & Sociedade, v. 3, p. 426-446, 2017.

SANCHES, C. E. Desafios do poder público municipal na garantia do acesso à pré-escola e na ampliação do acesso à creche na perspectiva da EC nº 59/2009. In: SANCHES, C. E. (Org.). Insumos para o debate 2. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2010. p. 36-42.

SANTOS, J. B. dos. O FUNDEB e a Educação Infantil. Curitiba: Appris, 2015.

SAVIANI, D. A Nova lei da Educação: LDB Trajetória, Limites e Perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1999.

SEMEGHINI, U. C. FUNDEF: corrigindo distorções históricas. Em Aberto, Brasília, v. 18, n. 74, p. 43-57, dez. 2001.

SILVEIRA, A. A. D. Conflitos e consensos na exigibilidade judicial do direito à Educação Básica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, p. 371-387, abr./jun. 2013.

Published

2022-11-29

How to Cite

Ferreira, D. C. K. (2022). The Annual Spending of Basic Education Students (GAEB) in Brazilian Cities (2010-2017). FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 12. https://doi.org/10.22491/2236-5907120993

Issue

Section

Articles