The Annual Spending of Basic Education Students (GAEB) in Brazilian Cities (2010-2017)
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907120993Keywords:
Right to Education, Basic Education Financing, Annual spending per student, Municipal expenditure on EducationAbstract
The recognition of the State's duty to provide public education in Brazil has gone through a long process of construction, often dissociated from the objective financing conditions for its implementation. The current legislation shows a context of specification of the right to education, especially after the enactment of Constitutional Amendment No. 59/2009, which established the compulsory nature of Basic Education from 4 to 17 years of age. Given this scenario, his article sought to investigate whether the expansion of educational offer in recent years occurred from the reduction in expenses, as occurred in the dictatorial period. For this purpose, the student-year expenditure of Basic Education (GAEB) was calculated in Brazilian cities in the years 2010 and 2017. It was found that Education has been assuming a greater role in the dispute for public funds, however, the North and Northeast regions have the worst national averages, revealing unequal financing realities in Brazil.
Downloads
References
AFONSO, J. R.; CASTRO, K. P. de. Carga tributária bruta de 2019: recorde histórico e evidências federativas (versão preliminar). 13 mar. 2020. Disponível em: https://joserobertoafonso.com.br/carga-tributaria-recorde-historico-afonso-castro/. Acesso em: 15 abr. 2022.
AMARAL, N. C. PEC 241/55: a “morte” do PNE (2014-2024) e o poder de diminuição dos recursos educacionais. Rev. Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 32, n. 3, p. 653-673, set./dez. 2016.
BEISIEGEL, C. de R. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
BOBBIO, N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BRASIL. Cartilha de Orientação do Novo Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica (Fundeb). Brasília: 2021.
CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Educação Pública de Qualidade: quanto custa esse direito? São Paulo, 2010.
CARNEIRO, M, A. LDB Fácil: leitura crítico-compreensiva artigo a artigo. Petrópolis: Vozes, 1998.
CARREIRA, D.; PINTO, J. M. R. Custo Aluno-Qualidade Inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Global, 2007.
CASTRO, J. A. de; CARVALHO, C. H. A. de. Necessidades e possibilidades para o financiamento da educação brasileira no Plano Nacional de Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 829-849, jul./set. 2013.
CURY, C. R. J. A educação e a nova ordem constitucional. Rev. da Associação Nacional de Educação, São Paulo, ano 8, n. 14, p. 5-11, 1989.
CURY, C. R. J. A educação nas constituições brasileiras. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Volume III - Século XX. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 19-29.
CURY, C. R. J. Estado e Políticas de Financiamento em Educação. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100 - especial, p. 831-855, out. 2007.
CURY, C. R. J. Do direito de aprender: base do direito à Educação. In: ABMP: Todos pela Educação (Org.). Justiça pela Qualidade na Educação. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 104-116.
CURY, C. R. J. Financiamento da Educação brasileira: do subsídio literário ao FUNDEB. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1217-1252, 2018.
DAVIES, N. O FUNDEF e as verbas da educação. São Paulo: Xamã, 2001.
DAVIES, N. FUNDEB: a redenção da Educação Básica? Campinas: Ed. Associados, 2008.
DIDONET, V. A Educação Infantil na Educação Básica e o FUNDEB. In: LIMA, M. J. R.; DIDONET, V. FUNDEB: Avanços na universalização da Educação Básica. Brasília: Inep, 2006. p. 31-47.
FARENZENA, N. A política de financiamento da Educação Básica: rumos da legislação brasileira. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.
FRANCISCO FILHO, G. A educação brasileira no contexto histórico. Campinas: Alínea, 2004.
GOUVEIA, A. B.; SOUZA, Â. R. de. A política de fundos em perspectiva histórica: mudanças de concepção da política na transição Fundef e Fundeb. Rev. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 93, p. 45-65, jan./jun. 2015.
HORTA, J. S. B. Direito à educação e obrigatoriedade escolar. Cadernos de Pesquisa, n. 104, p. 05-34, jul. 1998.
KUHLMANN JR., M. Histórias da educação infantil brasileira. Rev. Brasileira de Educação, n. 14, p. 05-18, 2000.
MARTINS, P. de S. FUNDEB, federalismo e regime de colaboração. Campinas: Autores Associados, 2011.
MELCHIOR, J. C. de A. Mudanças no financiamento da Educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 1997.
MONLEVADE, J. A. Para entender o FUNDEB. Ceilândia: Idéa Editora, 2007.
OLIVEIRA, R. P. de. O direito à educação. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. Gestão, Financiamento e Direito à Educação. São Paulo: Xamã, 2001a. p. 15-43.
OLIVEIRA, R. P. de. O financiamento da educação. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. Gestão, Financiamento e Direito à Educação. São Paulo: Xamã, 2001b. p. 89-125.
OLIVEIRA, R. P. de; ARAÚJO, G. C. de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, n. 28, p. 05-24, jan./abr. 2005.
PINTO, J. M. R. Os recursos para Educação no Brasil no contexto das finanças públicas. Brasília: Plano, 2000.
PINTO, J. M. R. Federalismo, descentralização e planejamento da educação: desafios aos municípios. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 153, jul./set. 2014.
PINTO, J. M. R. A política de fundos no Brasil para o financiamento da educação e os desafios da equidade e qualidade. Propuesta Educativa, v. 02, n. 52, p. 24-40, 2019.
SACRISTÁN, J. G. A educação obrigatória: seu sentido educativo e social. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SALVADOR, E. S. O desmonte do financiamento da seguridade social em contexto de ajuste fiscal. Serviço Social & Sociedade, v. 3, p. 426-446, 2017.
SANCHES, C. E. Desafios do poder público municipal na garantia do acesso à pré-escola e na ampliação do acesso à creche na perspectiva da EC nº 59/2009. In: SANCHES, C. E. (Org.). Insumos para o debate 2. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2010. p. 36-42.
SANTOS, J. B. dos. O FUNDEB e a Educação Infantil. Curitiba: Appris, 2015.
SAVIANI, D. A Nova lei da Educação: LDB Trajetória, Limites e Perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1999.
SEMEGHINI, U. C. FUNDEF: corrigindo distorções históricas. Em Aberto, Brasília, v. 18, n. 74, p. 43-57, dez. 2001.
SILVEIRA, A. A. D. Conflitos e consensos na exigibilidade judicial do direito à Educação Básica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, p. 371-387, abr./jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html