Medicalization of Modes of Being and Learning

Authors

  • Ana Carolina Christofari Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS
  • Claudia Rodrigues de Freitas Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS
  • Claudio Roberto Baptista Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Keywords:

Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion.

Abstract

This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Christofari, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Ana Carolina Christofari é doutora em Educação pelo PPGEDU/UFRGS na área de Educação Especial e Inclusão Escolar. Integrante do Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar NEPIE/FACED/UFRGS. Atua como professora da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre desde 2009. A temática da medicalização dos modos de ser e de aprender é discutida na tese da autora.

Claudia Rodrigues de Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Claudia Rodrigues de Freitas é doutora em Educação pelo PPGEDU/UFRGS. Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação da UFRGS. Integrante do Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar NEPIE/FACED/UFRGS. Pesquisa os processos de Medicalização da vida escolar.

Claudio Roberto Baptista, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Claudio Roberto Baptista é doutor em Educação pela Universidade de Bologna. Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação da UFRGS. Coordena o NEPIE- Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar da UFRGS. Pesquisa os processos de inclusão escolar e a educação especial.

Published

2015-09-10

How to Cite

Christofari, A. C., Freitas, C. R. de, & Baptista, C. R. (2015). Medicalization of Modes of Being and Learning. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.