The Discourse of Quality in Education and the Government of Teacher’s Behavior

Authors

  • Dulce Mari Silva Voss Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bagé/RS – Brasil
  • Maria Manuela Alves Garcia Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas/RS – Brasil

Keywords:

Educational Policies. Quality in Education. Elementary Education Development Index (IDED). Joint Action Plan (PAR). Teachers’ Self- Accountability.

Abstract

This study analyzes the effects of self-accountability
in teachers’ behavior as of the discourse of quality in education based on
the rise of the IDEB – Elementary Education Development Index – through
the program “All for Education Commitment Plan”, created by the PAR –
Joint Action Plan – from a set of interviews with 6 teachers who participated
in the development of this policy at a local level in a municipality in Rio
Grande do Sul between 2009 and 2011. Studies of Michel Foucault on discourse
and governmentality and, secondarily, Laclau’s notion of hegemony, have been used to analyze the interviews in the research. It was concluded
that the discourse of quality of education by the IDEB rise contributes to an
intensified supervision of teachers’ work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dulce Mari Silva Voss, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bagé/RS – Brasil

é doutora em Educação. Integrante do Grupo de
Pesquisa Estudos em Educação, Histórias e Narrativas e na Linha de Pesquisa
Políticas Educacionais e Reformas na Educação Básica, cadastrada
no CNPQ. Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa, Campus
Bagé, atuante na área da Educação nos Cursos de Licenciaturas.

Maria Manuela Alves Garcia, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas/RS – Brasil

é doutora em Educação e Professora Associada
da Universidade Federal de Pelotas, atuando no Programa de Pós-Graduação
em Educação dessa Instituição na Linha de Pesquisa Currículo, Profissionalização
e Trabalho Docente. Desenvolve pesquisas e estudos que relacionam
os temas das políticas curriculares e das reformas educacionais e
seus efeitos no campo da formação de professores e do trabalho docente.

Published

2014-04-11

How to Cite

Silva Voss, D. M., & Alves Garcia, M. M. (2014). The Discourse of Quality in Education and the Government of Teacher’s Behavior. Educação & Realidade [Education & Reality], 39(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41512

Issue

Section

Qualidade na Educação Básica