A escrita e troca de cartas como estratégia de pesquisa-intervenção
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.121027Keywords:
Cartas, Pesquisa-intervenção, Metodologia, Formação docente, EnaçãoAbstract
O presente artigo tem como objetivo discutir a escrita e troca de cartas como estratégia de pesquisa-intervenção. A pesquisa contou com a participação de 24 estudantes de pós-graduação em cursos de mestrado e doutorado de universidades do Sul do Brasil. Os estudantes foram convidados a escrever sobre suas experiências de formação para a docência ao longo do mestrado e/ou doutorado. Propomos que a escrita epistolar se constitui como uma estratégia interessante de pesquisa ao engendrar processos de atenção a si e de produção compartilhada de sentidos entre os correspondentes.
Downloads
References
Arendt, R. J. J. (2016). A Escrita como Laboratório. Revista Polis e Psique, 6(1), 28-38.
Caracciolo, M. (2012). Narrative, meaning, interpretation: An enactivist approach. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 11(3), 367-384.
Clark, A. (2008). Supersizing the Mind: Embodiment, Action and Cognitive Extension. New York: Oxford University Press.
Clark, A.; Chalmers, D. (1998). The Extended Mind. Analysis 58, 7-19.
Costa, S. L. (2013). O que (ainda) podem as cartas?. Interdisciplinar – Revista de Estudos em Língua e Literatura, 19(1), 87-98.
Cunha, M. (2002). “Por hoje é só…” Cartas entre amigos. In M. Bastos, M. Cunha, & C. Mignot (Org.). Destinos das letras: história, educação e escrita epistolar (pp. 181-204). Passo Fundo: UPF.
De Jaegher, H., & Di Paolo, E. (2007). Participatory sense-making. Phenomenology and the cognitive sciences, 6(4), 485-507.
Di Paolo, E., Rohde, M., & De Jaegher, H. (2010). Horizons for the enactive mind: Values, social interaction, and play. In J. Stewart, J. R., Stewart, O. Gapenne, O., & E. Di Paolo, (Eds.). Enaction: Toward a new paradigm for cognitive science (pp. 33-87). Cambridge: MIT Press.
Foucault, M. (1992). A escrita de si. In M. Foucault, O que é um autor? (pp. 129 – 160). Lisboa: Vega; Passagens.
Filho, E. Sucupira (1961). A arte de escrever cartas: e os meios de adquirir um bom estilo. Gráfica Novo Mundo Editora.
Gallagher, S. (2005). How the Body Shapes the Mind. Oxford: Oxford University Press.
Godoy, L. B. (2010). Uma carta: um espaço entre dois. Ide, 33(50), 36-53.
Gómez, A. (2002). “Como o polvo e o camaleão se transformam”: modelos e práticas epistolares na Espanha Moderna. In M. Bastos, M. Cunha, C. Mignot (Org.). Destinos das letras: história, educação e escrita epistolar (pp. 13-55). Passo Fundo: UPF.
Hayes, J.; Flowers, L. (1986). Writing Research and the Writer. American Psychologist 41: 1106-13.
Kastrup, V., Tedesco, S., & Passos, E. (2008). Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina.
Lemos, F. C. S. Nascimento, M. L. D., & Galindo, D. (2016). Escrita, psicologia e produção de cuidado: ética, estética e política. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 68(1), 84-94.
Lima, R. (2017). Experienciar: entre cartas e constituição docente (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Maraschin, C., Rocha, M. L. D., & Kastrup, V. (2015). ICT Intervention-Research in a mental health clinic in Brazil. Revista Polis e Psique. Porto Alegre, RS. Vol. 5, n. 3 (2015), p. 94-118.
Maturana, H. R. (2001). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG.
Moraes, M. (2008). Sobrescrito. Teresa – Revista de Literatura Brasileira, (8-9), 8-12.
Pantaleão, M. I. C., & Kastrup, V. (2015). Literatura, escrita-inventiva e virtualização do eu. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 1(1), 29-48.
Passos, E., & Barros, R. B. D. (2009). A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: Passos, E., Kastrup, V., & Escóssia. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.
Popova, Y. (2015). Stories, Meaning and Experience. New York: Routledge.
Ravenscroft, I. (2017). Engaging the World: Writing, Imagination, and Enactivism. Philosophy and Literature, 41(1), 45-54.
Rocha, M. L. (2006). Psicologia e as práticas institucionais: a pesquisa-intervenção em movimento. Psico, 37(2), 1.
Rocha, M. L., & Aguiar, K. F. (2003). Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: ciência e profissão, 23(4), 64-73.
Tin, E. (2005). A arte de escrever cartas: Anônimo de Bolonha, Erasmo de Rotterdam, Justo Lípio. Campinas, SP: Editora da Unicamp.
Veronez, M. (2015). Epistolografia e literatura modernista brasileira: insculpindo sentidos. Olho d'água, 7(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: