Alice e os Paradoxos da Escrita Acadêmica
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.92289Keywords:
escrita acadêmica, ficção, paradoxo, agonística, processos de subjetivaçãoAbstract
O texto aborda a escrita acadêmica como experiência agonística. Utilizamos o recurso da ficção como estratégia para compor uma narrativa que visa a incidir nos modos de produção de verdades, por meio da convocação de afetos que transcendam o conteúdo da escrita. A experiência agonística é discutida pela personagem Alice, por meio da problematização de três paradoxos: o aspecto informativo e experiencial da escrita na constituição das políticas de produção, o engendramento entre virtualidade e atualização nos processos de subjetivação e a presença-ausente do autor na produção de autoria. Uma posição ético-estético-política é tecida a partir da problematização desses elementos, apostando na potência de um texto-experimentação para provocar fissuras nos modos de produção de conhecimento no âmbito acadêmico.
Downloads
References
Barthes, R. (2004). A morte do autor. In: R. Barthes. O Rumor da Língua (pp. 57-64). São Paulo: Martins Fontes.
Carroll, L. (1997). Alice no País das Maravilhas. São Paulo: Editora Scipione.
Deleuze, G. (1965). Nietzsche. Lisboa: Edições 70.
Deleuze, G. (1974). Lógica do sentido (L. R. S. Fortes, Trad.). São Paulo: Perspectiva.
Deleuze, G. (1978). Cours Vincennes. Recuperado de https://www.webdeleuze.com/textes/194.
Deleuze, G. (1996). O atual e o virtual. In: Deleuze, G.; & Parnet, C. Dialogues (pp. ) Paris: Flammarion.
Deleuze, G.; Guattari, F. (1997a). Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 5. São Paulo: Editora 34.
Deleuze, G.; Guattari, F. (1997b). O que é a filosofia? (B. Prado Jr. e A. A. Munõz, Trad.), 3 ed. São Paulo: Editora 34.
Foucault, M. (1986). A arqueologia do saber, 2a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (1997). Nietzsche, Freud e Marx: Theatrum Philosoficum. São Paulo: Princípio Editora.
Foucault, M. (2000). Sobre a história da sexualidade. In: M. Foucault. Microfísica do poder (pp. 243-276). Rio de Janeiro: Graal.
Foucault, M. (2009). O que é um autor? 7a ed. Lisboa: Vega.
Kastrup, V.; Barros, R. B. D. (2009). Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: E. Passo.; V. Kastrup; L. Escóssia. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.
Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.
Larrosa, J. (2003). O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, 28(2).
Larrosa, J. (2016). Tremores: Escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Maturana, H. R. (2001). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG.
Pessoa, F. (2004). Obra poética. Organização de Maria Aliete Galhoz. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Aguilar.
Woolf, V. (2014). Um teto todo seu. São Paulo, Editora: Tordesilhas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: