AN “X-RAY” OF KNOWLEDGE PRODUCTION ON SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF JOURNALS PUBLISHED FROM 2006 TO 2012

Authors

  • Ingrid Dittrich Wiggers Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.
  • Nadson Santana Reis Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.
  • Letícia Rodrigues Teixeira e Silva Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.
  • Marisa Mello de Lima Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.
  • Tayanne da Costa Freitas Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.
  • Thainá Rodrigues de Moura Praça Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.
  • Mayrhon José Abrantes Farias Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.50517

Keywords:

Bibliometric. Journal article. Journal publications as subject

Abstract

This study aims at assessing research trends on school physical education in Brazil. A systematic review was conducted in national journals published from 2006 to 2012. Production in the field represents only 16.20% of the total of articles published, and bibliographic and field research stood out. Diagnostic studies were prominent. There is also an increasing trend in pedagogical intervention studies, as well as in the international scenario. Considering the social relevance of school Physical Education, it is necessary to foster research and graduate policies that meet the specifics of that field.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ingrid Dittrich Wiggers, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Educação pela UFSC. Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB). Credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação Física e no Programa de Pós-graduação em Educação da UnB. Coordenadora do Imagem - Grupo de Pesquisa sobre Corpo e Educação.

Nadson Santana Reis, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Mestrando em Educação Física da Universidade de Brasília (UnB). Integrante do Grupo de Pesquisa e Formação Sociocrítica em Educação Física, Esporte e Lazer - AVANTE, sediado na UnB.

Letícia Rodrigues Teixeira e Silva, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Mestranda em Educação Física pela Universidade de Brasília (UnB). Integrante do Núcleo de Estudos do Corpo e Natureza (NECON), sediado na UnB.

Marisa Mello de Lima, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Mestranda em Educação Física pela Universidade de Brasília (UnB). Integrante do Núcleo de Estudos do Corpo e Natureza (NECON), sediado na UnB.

Tayanne da Costa Freitas, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciada em Educação Física pela Universidade de Brasília (UnB). Mestranda em Educação Física pela UnB. Integrante do Imagem - Grupo de Pesquisa sobre Corpo e Educação, sediado na UnB.

Thainá Rodrigues de Moura Praça, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciada em Educação Física pela Universidade de Brasília (UnB). Mestranda em Educação Física pela UnB. Integrante do Imagem - Grupo de Pesquisa sobre Corpo e Educação, sediado na UnB.

Mayrhon José Abrantes Farias, Universidade de Basília. Faculdade de Educação Física. Brasília, DF.

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Mestrando em Educação Física pela Universidade de Brasília (UnB). Integrante do Imagem - Grupo de Pesquisa sobre Corpo e Educação, sediado na UnB.

Published

2015-06-09

How to Cite

WIGGERS, I. D.; REIS, N. S.; SILVA, L. R. T. e; LIMA, M. M. de; FREITAS, T. da C.; PRAÇA, T. R. de M.; FARIAS, M. J. A. AN “X-RAY” OF KNOWLEDGE PRODUCTION ON SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF JOURNALS PUBLISHED FROM 2006 TO 2012. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 831–845, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.50517. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/50517. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Essays