FACETS OF GYMNASTICS AND PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLS OF RIO GRANDE DO SUL IN THE FIRST DECADES OF THE TWENTIETH CENTURY

Authors

  • Vanessa Bellani Lyra Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul/RS - Brasil.
  • Janice Zarpellon Mazo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS - Brasil.
  • Tuany Defaveri Begossi Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS - Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.67425

Keywords:

History. Physical Education. Gymnastics. School health.

Abstract

This study aimed to investigate how Gymnastics and Physical Education were confirmed in the school context of the state of Rio Grande do Sul in the first decades of the twentieth century. As part of a broader educational process, Gymnastics and Physical Education were adopted at school since the emergence of the Republican regime. Written documents were examined in order to understand that process from a socio-historical perspective, in addition to a literature review. The analysis of the sources found that the concepts of Gymnastics, School hygiene and modernization crossed in the first decades of the twentieth century when Physical Education effectively entered in the state’s school context.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Bellani Lyra, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul/RS - Brasil.

Doutora em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física, Pedagogia e Dança, da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Pesquisadora do Núcleo de Estudos em História do Esporte e da Educação Física (NEHME) da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da UFRGS e do Núcleo de Pesquisa Ciências e Artes do Movimento Humano da UCS.

Janice Zarpellon Mazo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS - Brasil.

Doutora em Ciências do Desporto pela Universidade do Porto (UP). Professora dos cursos de Licencitura e Bacharelado em Educação Física da ESEFID/UFRGS. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da UFRGS. Coordenadora do NEHME da ESEFID/UFRGS.

Tuany Defaveri Begossi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS - Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCMH/ESEFID/UFRGS). Bacharela em Educação Física pela ESEFID/UFRGS (2015). Licenciada em Educação Física pela ESEFID/UFRGS (2013). Membro do Núcleo de Estudos em História do Esporte e da Educação Física (NEHME/UFRGS).

Published

2016-12-18

How to Cite

LYRA, V. B.; MAZO, J. Z.; BEGOSSI, T. D. FACETS OF GYMNASTICS AND PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLS OF RIO GRANDE DO SUL IN THE FIRST DECADES OF THE TWENTIETH CENTURY. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 4, p. 1325–1336, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.67425. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/67425. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.