PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ IDENTITY: A PROCESS AT ONCE BIOGRAPHICAL AND RELATIONAL

Authors

  • Inês Cardoso Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Porto.
  • Paula Batista Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Porto.
  • Amândio Graça Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Porto.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.54129

Keywords:

Faculty. Career choice. Life-changing events.

Abstract

Building teachers’ identity is a biographical and relational process of critically re-appropriating lifelong experiences (DUBAR, 1997). This qualitative study examines reflections about six student teachers’ practices in order to understand the influence of their previous experiences on their career choice, the interpretation of the images they saw as most representative of what “being a teacher” means, and the changes they underwent throughout their education. Student teachers valued diversity of experiences, ability to involve students in their learning processes, and moments of sharing with other teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inês Cardoso, Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Porto.

Doutoranda em Ciências do Desporto.

Paula Batista, Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Porto.

Professora Auxiliar no Departamento de Pedagogia do Desporto. Investigadora do CIFI2D, Centro de Investigação, Formação, Inovação e Intervenção em Desporto.

Amândio Graça, Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Porto.

Professor Associado no Departamento de Pedagogia do Desporto. Investigador do CIFI2D, Centro de Investigação, Formação, Inovação e Intervenção em Desporto.

Published

2016-01-29

How to Cite

CARDOSO, I.; BATISTA, P.; GRAÇA, A. PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ IDENTITY: A PROCESS AT ONCE BIOGRAPHICAL AND RELATIONAL. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 523–538, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.54129. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/54129. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles