Critical Theory and the constitution of Physical Education/ Sports Science in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.141337

Keywords:

Physical Education, Sports, Critical Theory, Brazil

Abstract

The present article aims to describe the reception of the Critical Theory (Frankfurt School) in the field of Physical Education in Brazil. And also to reveal its appropriation by Brazilian authors regarding the high performance sport critique and the pedagogical renewal of school subjects. Thus, it can be concluded that further studies regarding the presence of this theorization in Physical Education are needed, staying up to date to its assumptions in the light of the contemporary cognitive and political landscape.

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Author Biography

Felipe Quintão Almeida, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Petrolina, PE, Brasil

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (CED/UFSC). Doutorando em Educação pela mesma instituição (CED/UFSC). Tem experiência na área de Educação e Educação Física, com ênfase nas discussões concernentes às suas atividades epistemológicas. Compõe a equipe editorial da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (RBCE) e a comissão científica do Grupo de Trabalho Temático Epistemologia, ambos do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Entre outros trabalhos, destaca-se a co-autoria do livro Emancipação e diferença na educação: uma leitura com Bauman (São Paulo: Autores AssoCompõe a equipe editorial da Revista Brasileira de Ciências do Esporte, periódico de circulação internacional vinculado ao Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte.

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Published

2024-11-02

How to Cite

ALMEIDA, F. Q. Critical Theory and the constitution of Physical Education/ Sports Science in Brazil. Movimento, [S. l.], v. 30, p. e30046, 2024. DOI: 10.22456/1982-8918.141337. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/141337. Acesso em: 24 jun. 2025.

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