The Physical Education clinic in the Health Public Polices

interfaces between nucleus and field

Authors

  • Luiz Alberto dos Santos Ferreira Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), Educação Física, São Leopoldo, RS https://orcid.org/0000-0001-7021-7238
  • Tonantzin Ribeiro Gonçalves Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), Escola de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, São Leopoldo, RS https://orcid.org/0000-0003-0249-3358
  • Leonardo Trápaga Abib Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Educação Física, Passos, MG http://orcid.org/0000-0001-9335-2141

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.116321

Keywords:

Physical Education. Public Health. Delivery of Health Care.

Abstract

This study sought to discuss the insertion of Physical Education Professionals (PEFS) in Public Health Policies (PPS), analyzing the tensions between the nucleus and the field from their entry into policies such as the Family Health Support Center, Health Academy Program and Complementary Integrative Practices in Health team. To produce data, visits to health services, in-depth interviews, observations and notes in a field diary were carried out, using Thematic Analysis of the empirical material. The study pointed out that there are similarities and differences in the practices of professionals working in PPS that transcend the Physical Education nucleus, always seeking a closer relationship with the field of Health. The findings revealed the potential of building a Physical Education Clinic that relates to the health needs of the user population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Alberto dos Santos Ferreira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), Educação Física, São Leopoldo, RS

Docente dos cursos de graduação em Educação Física Bacharelado e Licenciatura da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos)

Doutorando no Programa de Pós-Gradução em Saúde Coletiva da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) 

Tonantzin Ribeiro Gonçalves, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), Escola de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, São Leopoldo, RS

Docente da Escola de Saúde da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) nos Programas de Pós-Graduação em Saúde Coletiva e Psicologia. 

Leonardo Trápaga Abib, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Educação Física, Passos, MG

Docente dos cursos de graduação em Educação Física Bacharelado e Licenciatura da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Passos.

Published

2022-02-05

How to Cite

FERREIRA, L. A. dos S.; GONÇALVES, T. R.; ABIB, L. T. The Physical Education clinic in the Health Public Polices: interfaces between nucleus and field. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28002, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.116321. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/116321. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles