THE PEDAGOGICAL DEBATE ON CIRCUS ART IN ÉDUCATION PHYSIQUE ET SPORT’S (1969-2015)

Authors

  • Teresa Ontañón Barragán Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física
  • Rodrigo Mallet Duprat Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física
  • Mercè Mateu Serra INEFC, Instituto Nacional de Educación Física de Catalunha (Barcelona-Espanha)
  • Marco Antonio Coelho Bortoleto Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.56746

Keywords:

Physical Education. Curriculum. Journal article.

Abstract

It is a known fact that France was important in the development of contemporary circus and the latter influenced educational practices in Physical Education. Considering the importance acquired by French journal Éducation Physique et Sport (EP&S) in that field and the increase in the number of publications on the subject, we present a study on the articles published in the journal between 1969 and 2015. We analyzed 73 articles, most of which are teachers’ experience accounts that present different ways of organizing content as teaching units, discussing their pedagogical specificities and the several arguments that, as a whole, advocate teaching circus within Physical Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Ontañón Barragán, Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física

Doutoranda na Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com Mestrado na mesma Faculdade finalizado em 2012, na área de Educação Física e Sociedade. Possui Graduação em Ciencias de la Actividad Física y del Deporte pela Universidad Politécnica de Madrid (2009). Com especialidade em Educação Física, Lazer e Recreação. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar e nas Atividades Circenses. Membro do CIRCUS Grupo de Estudos e Pesquisa das Artes Circenses da UNICAMP.

Rodrigo Mallet Duprat, Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre na mesma universidade, Artista Circense especializado em malabarismo, acrobacias em duplas, perna de pau e double trapezio fixo. Membro do GEPEFE Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar e CIRCUS Grupo de Estudos e Pesquisa das Artes Circenses.

Mercè Mateu Serra, INEFC, Instituto Nacional de Educación Física de Catalunha (Barcelona-Espanha)

Licenciada em Filosofía, em Ciencias da Educação e em Direção Cénica pelo Instituto de Teatro de Barcelona. Mestre em Gerontología Social. Doutora em Educação (INEFC) pela Universidade de Barcelona. Professora titular do Instituto Nacional de Educação Física de Catalunha da Universidade de Barcelona.

Marco Antonio Coelho Bortoleto, Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física

Graduado (Licenciatura Plena) em Educação Física pela Universidade Metodista de Piracicaba (1997), Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2000) e Doutorado pela Universidade de Lleida (2004) no Instituto Nacional de Educação Física da Catalunha (INEFC) na Espanha. Professor de Acrobacia na Escola de Circo de Barcelona (Espanha, 2001-2005). Realizou Estágio de Pós-doutorado no Laboratório do Centro de Estudos das Actividades Desportivas - CEAD, da Faculdade de Motricidade Humana (FMH) da Universidade Técnica de Lisboa (UTL - Portugal) (2010-2011). Professor visitante na Universidad A Coruña (Espanha) em 2011. Casado e pai da Leticia e da Alicia! Atualmente é professor do Departamento de Educação Física e Humanidades (DEFH) da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisa na área de Educação Física, com ênfase na Ginástica e no Circo, enfocando nas seguintes temáticas: cultura de treinamento da ginástica artística (antropologia do esporte e etnografia); relações das atividades circenses com a educação física; formação e desenvolvimento da ginástica geral; superficies elásticas e formação de acrobatas; bem como em estudos fundamentados na Praxiologia Motriz.

Published

2016-01-29

How to Cite

ONTAÑÓN BARRAGÁN, T.; MALLET DUPRAT, R.; MATEU SERRA, M.; COELHO BORTOLETO, M. A. THE PEDAGOGICAL DEBATE ON CIRCUS ART IN ÉDUCATION PHYSIQUE ET SPORT’S (1969-2015). Movimento, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 567–582, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.56746. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/56746. Acesso em: 17 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles