Second Half Program
a systematic review of the main public policy for educational sports in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.124377Keywords:
Public Policy, Social Policy, Social Programs, SportsAbstract
The aim was to analyze the scientific production of the “Programa Segundo Tempo (PST)” through a systematic review. The results indicated that researchers from universities in the South, Northeast and Southeast promoted publications about the program, between 2007 and 2021, with a concentration of production in journals in the area of physical education and education. There was a concentration of research on management, professional training/monitoring and evaluation, with an emphasis on decentralization, training of human resources and analysis of the impact of the program. With less incidence, research was reported on body practices, physical education and classes, as well as the perception of different subjects and the program's relationship with sports mega-events. Finally, the need for investigations with different theoretical-methodological frameworks stands out, which goes beyond the descriptive investigation, with a qualitative approach.
Downloads
References
ARAÚJO, Alysson Carvalho de et al. Formação e atuação pedagógica no Programa Segundo Tempo: reflexões sobre o fazer cotidiano do professor. Motrivivência, n. 38, p. 40-58, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n38p40
BISCONSINI, Camila Rinaldi et al. Processo de Formação Continuada: a realidade de um programa social esportivo. Motrivivência, v. 27, n. 46, p. 199-134, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n46p119
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRITO, Maria Jullyanne Cavalcanti et al. Protocolo de observação de aula (POA) para o ensino esportivo: validade e confiabilidade. Revista Práxis Educacional, v. 16, n. 43, p. 366-387, 2020. DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6606
CASTRO, Suélen Barboza Eiras de Castro; SCARPIN, Jorge Eduardo; SOUZA, Doralice Lange de. Financiamento Público e Esporte Educacional: uma análise do processo orçamentário do programa "Segundo Tempo" (2004-2011). Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 136-156 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p136
COLOMBO, Bruno Dandolini et al. O Programa Segundo Tempo: uma política pública para emancipação humana. Motrivivência, n. 38, p. 12-23, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n38p12
ENGELMAN, Selda; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli de. Gestão Pública em rede: o caso do Programa Segundo Tempo - Ministério dos Esportes. Journal of Physical Education, v. 23, n. 4, p. 543-552, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p136
FIGUEIRÊDO, Marcela Natalia Lima de et al. O lúdico nas aulas do programa Segundo Tempo da cidade do Recife/PE. Motrivivência, v. 33, n. 64, p. 1-16, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80063
GARANHANI, Marynelma Camargo; TASSA, Khaled Omar Mohamad El. Formação profissional para atuação em projetos sociais: no foco a formação de professores no “Programa Segundo Tempo”. Movimento, v. 19, n. 4, p. 273-287, 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.39285
GENTLES, Stephen J. et al. Reviewing the research methods literature: Principles and strategies illustratedby a systematic overview of sampling in qualitative research. Systematic Reviews, v. 5, n. 172, p. 1–11, 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s13643-016-0343-0
GOELLNER, Silvana Vilodre et al. Programas sociais de esporte e lazer: o acervo do Programa Segundo Tempo do Repositório Digital do Centro de Memória do Esporte. Motrivivência, v. 24, n. 38, p. 89-97, 2012. https://doi.org/10.5007/2175- 8042.2012v24n38p89
GONÇALVES, Victor Lana; SILVA, Dirceu Santos; MARINS, João Carlos Bouzas. A avaliação do Programa Segundo Tempo universitário na Universidade Federal de Viçosa. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 27, n. 1, p. 150-163, 2019. DOI: https://doi.org/10.31501/rbcm.v27i1.9689 .
GUIMARÃES, Carlos Guelton Martins; SILVA, Siomara A.; ZAMPIER, Jenipher Emanuelle. Visão dos pais sobre a participação de seus filhos em um programa esportivo social. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 2, p. 133-141, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p133
KALINOSKI, Angélica Xavier et al. Núcleo especial do Programa Segundo Tempo na ESEF-UFPel. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 18, n. 2, p. 236-241, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.v.18n2p236
KRAVCHYCHYN, Claudio; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Esporte Educacional no Programa Segundo Tempo: uma construção coletiva. Journal of Physical Education, v. 27, n. 1, p. 2 - 18, 2016. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v27i1.2719
LIMA, Marcus Vinicius Sanchez; MODENESI, Thiago Vasconcellos. Histórias de transformação na vida dos usuários do Programa Segundo Tempo (PST) de Jaboatão dos Guararapes, Pernambuco. Revista Educação, v. 15, n. 3, p. 9- 20, 2020. DOI: https://doi.org/10.33947/1980-6469-V15N3-3360
MATIAS, Wagner Barbosa. A política esportiva do Governo Lula: o Programa Segundo Tempo. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 16, n. 1, 2013. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.686
MELO, Marcelo Paula de. O chamado terceiro setor entra em campo: políticas públicas de esporte no governo Lula e o aprofundamento do projeto neoliberal de terceira via. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 10, n. 2, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/935 Acesso em: 13 fev. 2023.
MORAES, Paulo de et al. O Programa Segundo Tempo na região Centro-Oeste: continuidade e estrutura burocrática do esporte nos municípios. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 25, n. 1, p. 129-140, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.31501/rbcm.v25i1
PICKERING, Catherine; BYRNE, Jason. The benefits of publishing systematic quantitative literature reviews for PhD candidates and other early career researchers. Higher Education Research & Development, v. 33, n. 3, p. 534–548, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/07294360.2013.841651
PIZANI, Juliana et al. Acompanhamento e assessoria pedagógica do Programa Segundo Tempo do Ministério do Esporte. Journal of Physical Education, v. 31, n.1, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/zQ73Nmn3MTTdRHRs7jNLJsS/?lang=pt Acesso em: 13 fev. 2023.
OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de et al. Formação continuada em projetos e programas sociais esportivos: um estudo de caso. Movimento, v. 22, n. 3, p. 901-916, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.57304
OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de et al. Legados dos megaeventos esportivos para a proposta pedagógica do Programa Segundo Tempo. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 27, n. 4, p. 20-31, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.31501/rbcm.v27i4.8893
RANGEL, Renato; MIRANDA, Antônio Carlos Monteiro de; LARA, Larissa Michelle. Política pública de esporte e lazer no Feixo: experiências de pesquisa em uma comunidade quilombola no Paraná. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 17, n. 1, p. 1-31, 2014. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.627
REIS, Lorena Nabanete dos; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. A ginástica no rograma segundo tempo: desafios e possibilidades da prática em programas sociais. Conexões, v. 13, n. esp., p. 39–57, 2015. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637575
REVERDITO, Riller Silva et al. O Programa Segundo Tempo em municípios brasileiros: indicadores de resultado no macrossistema. Journal of Physical Education, v. 27, n. 1, p. 1-14, 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/31303 Acesso em: 13 fev. 2023.
RIBEIRO, Sheylazarth Presciliana; COUTO, Ana Cláudia Porfírio. Capacitação à distância do Programa Segundo Tempo e o lazer: esforços de produção e a busca comunicativa na formação de coordenadores de núcleo. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 22 n. 1, p. 303-330, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.12323
RODRIGUES, Heitor de Andrade et al. O Programa Segundo Tempo e seu processo de capacitação: análise e proposições. Motrivivência, n. 38, p. 108-122, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n38p108
SANTOS, Edmilson Santos dos. Ambiente institucional e difusão do Programa Segundo Tempo: uma análise do desempenho de 2005 a 2010. Pensar a Prática, v. 16, n. 1, p. 35-53, 2013. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v16i1.15535
SANTOS, Edmilson Santos dos. As Coalizões e os Partidos Políticos na Difusão do Programa Segundo Tempo. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 15, n. 3, 2012. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.710
SANTOS, Edmilson Santos dos. Descentralização do Programa Segundo Tempo e Níveis de Desenvolvimento Humano (IDH). LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 22, n. 3, p. 207-224, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.15310
SANTOS, Edmilson Santos dos. Governo do Estado e a descentralização do Programa Segundo Tempo. Pensar a Prática, v. 19, n. 2, p.386-395, 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v19i2.39038
SANTOS, Edmilson Santos dos. Incentivos inapropriados, resultado alcançado: terceiro setor e a descentralização do Programa Segundo Tempo. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 1, p. 193–212, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2020.19693
SANTOS, Edmilson Santos dos; ANDRADE, Jean Carlo; SANTOS, Roberto Silva. Programa Segundo Tempo e o papel das prefeituras na sua difusão. Pensar a Prática, v. 17, n. 4, p. 1-12, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29020
SANTOS, Edmilson Santos dos; NOGUEIRA, Rafaela Cristina Amaral. Avaliação da política pública de esporte educacional: o caso do Programa Segundo Tempo/ME na Região Sul da Bahia. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 5, n. 1, p. 89-105, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/rigs/article/view/10044. Acesso em: 8 fev. 2023.
SANTOS, Edmilson Santos dos; STAREPRAVO, Fernando Augusto. Análise da capacidade fiscal per capita na descentralização do Programa Segundo Tempo junto aos municípios. Movimento, v. 24, n. 4, p. 1097–1110, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.71700
SANTOS, Edmilson Santos dos; STAREPRAVO, Fernando Augusto; SOUZA NETO, Mariana Silva. Programa "Segundo Tempo" e o vazio assistencial na região Nordeste. Movimento, v. 21, n. 3, p. 759-771, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.50648
SEVEGNANI, Palmira et al. A política pública para o esporte educacional no Brasil (2003-2016): entre a setorialidade e a intersetorialidade. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 22, n. 2, p. 429–451, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.13574
SILVA, Dirceu Santos et al. Desenvolvimento profissional docente no Programa Segundo Tempo Universitário na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Movimento, v. 27, p. e27032, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.111746
SILVA, Dirceu Santos et al. Política Pública Educativa Deportiva: Implementación del Programa Segundo Tiempo Universitario en la UFMS (Educational Sport Public Policy: Implementation of the Segundo Tempo University Program at the UFMS). Retos, v. 43, p. 797–807, 2022. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.90031
SILVA, Junior Vagner Pereira. Avaliação do Programa Segundo Tempo universitário em uma universidade federal em Campo Grande/MS/Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, p.1-9, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e009621
SILVEIRA, Guilherme Carvalho Franco da et al. Educação Física Escolar e Programa Segundo Tempo: uma experiência de articulação curricular no Centro Pedagógico/UFMG. Pensar a Prática, v. 19, n. 3, p. 688-701, 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v19i3.38682
SOARES, Antônio Jorge Gonçalves Soares et al. Concepção e validação do protocolo de observação de aula (POA) do Programa Segundo Tempo. Journal of Physical Education, v. 28, n. 1, p. e-2852, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/PBR7GkyxYPZgHWTgqghLbdC/abstract/?lang=en Acesso em: 13 fev. 2023.
SOUSA, Diego Petyk et al. As representações sociais sobre o esporte para os profissionais do programa Segundo Tempo no Mais Educação: o "social" em evidência. Kinesis, v. 38, p. 1-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2316546435606
SOUZA, Ana Paula Prestes de; SOUZA, Doralice Lange; CASTRO, Suelen Barboza Erias de. Barreiras e facilitadores para a implementação do Programa Segundo Tempo: um estudo de caso. Pensar a Prática, v. 16, n. 4, p. 9561270, 2013. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v16i4.20113
STAREPRAVO, Fernando Augusto et al. As equipes colaboradoras do Programa Segundo Tempo e suas contribuições para o desenvolvimento de uma política de esporte educacional. Motrivivência, v. 24, n. 39, p. 129-141, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p129
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
