The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245271.336-360Keywords:
Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II.Abstract
The measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs.Downloads
References
ANDRAOS, J. Scientific genealogies of physical and mechanistic organic chemists. CanadianJournal of Chemistry, [S.l.], v. 83, n. 9, p. 1400-1414, 2005.
ARAÚJO, C. A. À. A ciência como forma de conhecimento. Ciências & Cognição, Belo Horizonte, v. 8, n.11, p. 127-142, 2006.
BIBLIOTECA DA FEUP. Publicação Científica: Contextos e evolução.Guias Temáticos de Apoio. Porto: Faculdade de Engenharia Universidade do Porto, 2019. Disponível em: <https://feup.libguides.com/publicacao-cientifica/contextos>. Acesso em: 17 set. 2019.
CHIBENI, S. S. O que é ciência? Campinas: Departamento de Filosofia da Unicamp, 2019. Disponível em: <https://www.unicamp.br/~chibeni/textosdidaticos/ciencia.pdf>. Acesso em: 17 set. 2019.
CNPq. O que é a Plataforma Lattes: Sobre a Plataforma. Brasília: CNPq, 2019. Disponível em:<http://memoria.cnpq.br/web/portal-lattes/sobre-a-plataforma>. Acesso em: 2 abr. 2019.
CNPq. Currículo Lattes: Cadastro de Formação Acadêmica/Titulação. Brasília: CNPq, 2019. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/>. Acesso em: 28 mai. 2020.
DAMACENO, R.J.P.; ROSSI, L.; MENA-CHALCO, J.P. Identificação do grafo de genealogia acadêmica de pesquisadores: Uma abordagem baseada na Plataforma Lattes. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON DATABASES, 32., 2017, Uberlândia.Anais[...]. Uberlândia: SBBD, 2017. p. 76-87.
DAMACENO, R. J. P. et.al. The Brazilian academic genealogy: evidence of advisor–advisee relationships through quantitative analysis. Scientometrics, [S.l.]: v. 119, n. 01, p. 303-333, 2019.
DORES, W. et.al.Building the Brazilian Academic Genealogy Tree.Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2017. Disponível em:https://homepages.dcc.ufmg.br/~fabricio/download/short-tpdl-genealogy_sub.pdf >. Acesso em 01 dez. 2019.
FARIA, L. I. L. de. Prospecção tecnológica em materiais: aumento da eficiência do tratamento bibliométrico. Aplicação na análise de tratamentos de superfície resistentes ao desgaste. 2001.Tese (Doutorado em Ciência e Engenharia de Materiais) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.
FRANCO, N. M G. Análise relacional intrainstitucional: redes de coautoria e acoplamento de autores, 2018. 134 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS. Introdução à Análise de Genealogias.Belo Horizonte: Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Minas Gerais, 2019. Disponível em: <https://www2.icb.ufmg.br/grad/genetica/heredogramas.htm>. Acesso em 01 dez. 2019.
LE COADIC, Y.-F. A ciência da informação. Brasília,Briquet de Lemos, 1996.
LIMA, W. T. A. Avaliação de egressos da pós-graduação estrito senso: Política de monitoramento de egressos internacionais. [S.l.]: Scielo, 2015.Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-69912015000800026&script=sci_arttext&tlng=pt>. Acesso em 01 dez. 2019.
MACIEL, R. S. A Plataforma Lattes como recurso estratégico para a gestãodos Programas de Pós-Graduação: uma análise baseada na produção de artigos científicos, 2018. 183 p.Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação emCiência da Informação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
MATIAS, M. S. O.Base referencial para o povoamento de repositórios institucionais: coleta automatizada de metadados da Plataforma Lattes. 2015. 94 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
MOREIRA, T. H. et. al. Árvores genealógicas acadêmicas como estratégia para análises de processo de orientação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação eBiblioteconomia, João Pessoa, v. 13, n. 2, p. 246-254, 2018.
OLIVEIRA, C. A. et. al. Genealogia acadêmica dos pesquisadores da área de Ciência da Informação: um estudo sobre os bolsistas de produtividade em pesquisa (PQ-CNPq). Em Questão, Porto Alegre, v.24, n. edição especial 6. p. 278-298, 2018.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Áreas de Avaliação/Conhecimento. Disponível em:https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoIes.jsf?areaAvaliacao=12&areaConhecimento=30300002. Acesso em: 01 fev. 2020.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Qualis Periódicos. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.jsf.Acesso em: 01 fev. 2020.
RIBEIRO, R. J. Os critérios da avaliação. Brasília, CAPES, Brasília, 2007. Disponível em: https://www1.capes.gov.br/images/stories/download/artigos/Artigo_10_08_07.pdf . Acesso em: 24 abr. 2019.
ROSA, F. ; BARROS, S. Comunicação científica: reflexões preliminares para o GT “relevância dos livros acadêmicos na comunicação da pesquisa. [S.l.]: Scielo, 2018. Disponível em:<https://www.scielo20.org/redescielo/wp-content/uploads/sites/2/2018/07/ROSA-F_-BARROSS.-Comunicacao-Cientifica.pdf>. Acesso em: 2 abr. 2019.
ROSSI, L.; MENA-CHALCO, J. P. Caracterização de árvores de genealogia acadêmica por meio de métricas em grafos. In: BRAZILIAN WORKSHOP ON SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING (BRASNAM), 3. , 2014, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p.21-32.
ROSSI, L.; DAMACENO, R.; MENA-CHALCO, J. Genealogia acadêmica: Um novo olhar sobre impacto acadêmico de pesquisadores. Revista Parcerias Estratégicas, Brasília, v.23. n.47, p. 197-212, 2018.
SAVIGNANO, V. Um aniversário da Engenharia de Materiais no Brasil: 40 anos do DEMa da UFSCar. BrazilianMaterialsReserch Society, [S.l.], 2012. Disponível em: <https://www.sbpmat.org.br/pt/um-aniversario-da-engenharia-de-materiais-no-brasil-40-anos-do-dema-da-ufscar/>. Acesso em: 24 set. 2019.
SILVA, J. L. C.; FREIRE, G. H. A. Um olhar sobre a origem da ciência da informação: indícios embrionários para sua caracterização identitária. Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação,[S.l.], v. 17, n. 33, 2012.
SPINAK, E.; PACKER, A. L. 350 anos de publicação científica: desde o “Journal des Sçavans” e “PhilosophicalTransactions” até o SciELO, [S.l.]: Scielo em Perspectiva, 2015. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2015/03/05/350-anos-de-publicacao-cientifica-desde-o-journal-des-scavans-e-philosophical-transactions-ate-o-scielo/#.XYE2ei5Kjcs. Acesso em: 13 set. 2019.
SOUZA, L. G. De. Relação entre ciência & pesquisa, enContribuciones a lasCienciasSociales, Texcoco: Eumed, 2011.
SUGIMOTO, C. R. et al. Academic Genealogy as an Indicator of Interdisciplinarity: An Examination of Dissertation Networks in Library and Information Science, Journal of the American Society for Information Science,[S.L], v.62, p. 1808-1828, 2011.
SUGIMOTO, C. R. Beyond bibliometrics. In:Political Geography. London: Massachusetts Institute of Technology, 2014.
UNESCO, C. N. Da. Ciência para a sociedade.Comissão Nacional da Unesco. Disponível em: https://www.unescoportugal.mne.pt/pt/temas/ciencia-para-um-futuro-sustentavel/ciencia-para-a-sociedade. Acesso em: 19 fev. 2020.
VELHO, L. Cuidado com os rankings científicos.Porque deve-se temer as avaliações sobre quem produz mais ciência, e como essas avaliações discriminam o Terceiro Mundo.Agência de Notícias Prometeu, Campinas, 2011. Disponível em: http://www.prometeu.com.br/bb-lea.htm. Acesso em: 13 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Faria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.