Mapping correlations between productivity and investment grants in graduate programs: the case of the Federal University of Goiás

Authors

  • Dalton Lopes Martins Universidade Federal de Goiás
  • Rhaydrick Sandokhan Universidade Federal de Goiás
  • Arlon Silva Universidade Federal de Goiás
  • Luis Felipe Rosa de Oliveira Universidade Federal de Goiás
  • Eduardo Alves Silva Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245212.162-180

Keywords:

Scientometrics. Indicators. Science policy. Correlation. Federal University of Goiás.

Abstract

A This study presents a discussion of types of indicators and sources of information for building scientometric systems as a base of analysis of a scientific and technological policy. The article proposes an analysis of the correlation between the Triennial Assessment of CAPES and the Investment Map of CNPq to identify possible relations between the performance of graduate programs and the investments received. Evidence shows that older programs that have more professors affiliated to them tend to have higher productivity and a higher level of investment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalton Lopes Martins, Universidade Federal de Goiás

Professor Doutor no curso de Gestão da Informação

Rhaydrick Sandokhan, Universidade Federal de Goiás

Graduando Acadêmico de Gestão da Informação

Arlon Silva, Universidade Federal de Goiás

Graduando Acadêmico de Gestão da Informação

Luis Felipe Rosa de Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Graduando Acadêmico de Gestão da Informação

Eduardo Alves Silva, Universidade Federal de Goiás

Graduando Acadêmico de Gestão da Informação

References

ABRAMO, Giovanni; D'ANGELO, Ciriaco Andrea; CAPRASECCA, Alessandro. Allocative efficiency in public research funding: can bibliometrics help? Research Policy, Amsterdam, v. 38, p. 206–215, 2009.

ABRAMO, Giovanni; D'ANGELO, Ciriaco Andrea; DI COSTA, Flavia. Variability of research performance across disciplines within universities in non-competitive higher education systems. Scientometrics, Amsterdam, v. 98. p. 777-795, 2014.

AURANEM, Otto; NIEMINEM, Mika. University research funding and publication performance: an international comparison. Research Policy, Amsterdam, v. 39, p. 822-834, 2010.

CHEN, Ssu-Han; HUANG, Mu-Hsuan; CHEN, Dar Zen. Driving factors of external funding and funding effects on academic innovation performance in university –industry – government linkages. Scientometrics, Amsterdam, v. 94. p. 1077-1098. 2013.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO - CNPq. Mapa de investimentos. 2014. Disponível em: <http://efomento.cnpq.br/efomento/distribuicaoGeografica/distribuicaoGeografia.do?metodo=apresentar>. Acesso em: 10 fev. 2014.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO - CNPq. Regulamento das bolsas de produtividade científica. 2015. Disponível em: <http://www.cnpq.br/documents/10157/5f43cefd-7a9a-4030-945e-4a0fa10a169a>. Acesso em: 14 fev. 2015.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Avaliação trienal 2013. Disponível em: <http://www.avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/>. Acesso em: 10 fev. 2014.

JANNUZZI, Paulo de Martino. Considerações sobre uso, abuso e mau uso de indicadores nas políticas públicas municipais. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n.1, p.51-72, 2002. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/6427>. Acesso em: 20 fev 2015.

MUGNAINI, Rogério; JANNUZZI, Paulo de Martino, QUONIAN, Luc. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, maio/ago. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v33n2/a13v33n2>. Acesso em: 21 jan. 2015.

VINKLER, Péter. The evaluation of research by scientometrics indicators. Oxford: Chandos Publishing, 2010.

Published

2015-09-17

How to Cite

MARTINS, D. L.; SANDOKHAN, R.; SILVA, A.; OLIVEIRA, L. F. R. de; SILVA, E. A. Mapping correlations between productivity and investment grants in graduate programs: the case of the Federal University of Goiás. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 162–180, 2015. DOI: 10.19132/1808-5245212.162-180. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49244. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article