CAPES evaluation system: indicators and strategies for monitoring and evaluating performance
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245253.184-213Keywords:
Graduate Program Evaluation System. Human resources. Nucleation. Bibliometrics. Scientometrics.Abstract
The evaluation system of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) requires Graduate Programs to constantly reflect about the recommended and achieved performances. Given the relevance of information to support planning, this article aims to identify new indicators and procedures that could contribute to improve the CAPES evaluation policies in Proposals three (students group, thesis and dissertations) and five (social insertion). it is a methodological study, elaborated from Monitoring and Evaluation (2007-2016), it applies Documentary Analysis and Bibliometrics/Scientiometrics indicators, having the Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas: Bioquímica of UFRGS as a case study. The present study seeks: to analyze the performance of the PPG based on the guidelines from Biological Sciences II Field; to evaluate the nucleation of graduates in Higher Education Institutions; to identify corrective measures and to evaluate the impact and viability of the Ordinances (Portarias dos 8) that recommend a maximum of eight students per teacher for scientific production. To achieve the objectives, it applies three strategies and a new scientific indicator. The procedure improved the evaluation on the contributions of the nucleation program and on the profile of the formation of graduates. The other procedure is related to management, which identifies the effects of the CAPES evaluation by corrective measures. the indicator co-authorship discente/docente points out the unfeasibility of Portarias dos 8 because it negatively impacts scientific production. The aforementioned strategies and the co-authorship indicator can be used as additional parameters for the CAPES evaluation, improving the Institutional Evaluation of other Programs.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, n. 241, p. 2, 2016.
CAPES. Caracterização do Sistema de Avaliação da Pós-Graduação. Brasília, 2018. Disponível em: http://www.webcitation.org/78W8lM5QT. Acesso em: 5 jun. 2018.
CAPES. Ficha de avaliação do programa, Ciências Biológicas (Bioquímica) UFRGS. Brasília, 2017a. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WBq9kjZ. Acesso em: 5 jun. 2018.
CAPES. Relatório de avaliação 2013-2016 quadrienal 2017: Ciências Biológicas II. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WCM1nPW. Acesso em: 21 set. 2017.
CAPES. Portaria nº 81, de 3 de junho de 2016. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, n. 106, p. 14, 6 jun. 2016a. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WCk85wr. Acesso em: 2 jun. 2017.
CAPES. Documento de Área: Ciências Biológicas II. Brasília, 2016. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WD6VbD0. Acesso em: 2 jun. 2017.
CAPES. Plataforma Sucupira. Brasília, 2014a. Disponível em: http://www.webcitation.org/78W9wTvcA. Acesso em: 10 fev. 2017.
CAPES. Portaria nº 174, de 30 de dezembro de 2014. Define, para efeitos de enquadramento nos programas e cursos de pós-graduação e das avaliações, as categorias de docentes dos programas desse nível de ensino. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, n. 253, p. 86, 31 dez. 2014.
CAPES. Documento de Área 2013: Ciências Biológicas II. Brasília, 2013. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WDRaotB. Acesso em: 10 fev. 2017.
CAPES. Relatório de avaliação 2010-2012 trienal 2013: Ciências Biológicas II. Brasília, 2013a. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WHr8aTh. Acesso em: 7 jun. 2016.
CAPES. Ficha de Avaliação do Programa: Ciências Biológicas (Bioquímica) UFRGS. Brasília, 2013b. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WIIArPA. Acesso em: 7 jun. 2016.
CAPES. Portaria nº 086, de 03 de julho de 2013. [S.n.]: Brasília, 2013c. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WHPB6nQ. Acesso em: 28 ago. 2017.
CAPES. Portaria nº 1, de 4 de janeiro de 2012. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 27, 2012. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WHBjp7H. Acesso em: 10 jun. 2018.
CAPES. Documento de área 2010: Ciências Biológicas II. Brasília, 2010a. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WGkwwfo. Acesso em: 10 jun. 2018.
CAPES. Relatório de avaliação 2007-2009 trienal 2010: Ciências Biológicas II. Brasília, 2010b. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WGZCuir. Acesso em: 10 jun. 2018.
CAPES. Ficha de avaliação do programa: Ciências Biológicas (Bioquímica) UFRGS. Brasília, 2010c. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WFzbKED. Acesso em: 7 jun. 2016.
CAPES. Plano Nacional de Pós-graduação: PNPG 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010.
CGEE. Mestres e doutores 2015: estudos da demografia da base técnico-científica brasileira. Brasília: CGEE, 2016.
CNPQ. RHAE: apresentação. Brasília: CNPq, 2018.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao SINAES. Avaliação, Sorocaba, v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010.
ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.
FAPERGS. FAPERGS e CNPq firmam acordo de cooperação. Porto Alegre: PROCERGS, 30 nov. 2018. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WFYxi2Z. Acesso em: 28 dez. 2018.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
GABRIEL JUNIOR, R. F. Geração de indicadores de produção e citação científica em revistas de Ciência da Informação: estudo aplicado à base de dados BRAPCI. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2014.
GAZZOLA, A. L.; FENATI, R. A PG brasileira no ano de 2020. In: BRASIL. Ministério da Educação. CAPES. Plano nacional de pós-graduação: PNPG 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010. v. 2.
GINGRAS, Y. Os desvios da avaliação da pesquisa: o bom uso da bibliometria. Rio de Janeiro: UFRJ, 2016.
GLÄNZEL, W. Bibliometrics as a research field: a courseon theory and application of bibliometric indicators. [S.l.]: Course Handouts, 2003.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
LEITE, D. Reformas universitárias: avaliação institucional participativa. Petrópolis: Vozes, 2005.
LETA, J. Indicadores de desempenho, ciência brasileira e cobertura das bases informacionais. Revista Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 89, p. 62-77, mar./maio 2011.
MACIAS-CHAPULA, C. A. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p. 134-140, maio/ago. 1998.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993.
SANTIN, D. M. Internacionalização da produção científica em Ciências Biológicas da UFRGS: 2000-2011. 2013. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SOLLA PRICE, D. J. Little science, big science... and beyond. New York: Columbia University Press, 1986.
SOUSA, M. F. Conceitos básicos em monitoramento e avaliação. [S.l.]: ENAP, 2013. no 26 diapositivos online, color. Disponível em: http://www.webcitation.org/78WETKTtz. Acesso em: 17 set. 2017.
TAGUE-SUTCLIFFE, J. An introduction to informetrics. Information Processing and Management, Tarrytown, v. 28, n. 1, p. 1-3, 1992.
TRIGUEIRO, M. G. S. Reforma universitária e mudanças no ensino superior no brasil. [S.l.]: IESALC, 2003.
UFRGS. Instituto de Ciências Básicas da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas: Bioquímica. Regimento. Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://www.ufrgs.br/ppgbioq/. Acesso em: 7 jun. 2018.
VIOTTI, E. B. V. Doutores 2010: estudos da demografia da base técnico-científica brasileira. In: CGEE. Doutores 2010: estudos da demografia da base técnico-científica brasileira. Brasília: CGEE, 2010. cap. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.