Network Collections: Perspectives for cultural institutions in times of digital culture

Authors

  • Dalton Lopes Martins Universidade Federal de Goiás
  • Marcel Ferrante Silva Universidade Federal de Goiás
  • Danielle do Carmo Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245241.194-216

Keywords:

Collections. Network. Digital culture. Cultural institutions.

Abstract

In the context of economic, cultural and social transformations produced by the development of digital technologies and especially by the emergence and popularization of the Internet, the network becomes a paradigmatic object in the forms of communication and dissemination of information. Being part of this scenario, cultural institutions have produced new practices and ways of dealing with contemporary forms of storage and dissemination of cultural information from the network object as a structuring element of their doing. The present article aims to highlight the practices of production of network collections, both nationally and internationally. The analysis of the data collected, through bibliographical and documentary research, allowed us to identify existing initiatives in Brazil, as well as to map consolidated international practices in the form of services. The results of the research demonstrate that while the practices of production of network collections find technical and political barriers in the national scenario, and no national policy in effect has been identified, in the international scenario, these practices have been disseminated and developed in North America, Europe and Oceania.

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Author Biographies

Dalton Lopes Martins, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Ciências da Informação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (USP), mestre em Engenharia da Computação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e graduado em Engenharia Elétrica pela Unicamp. É professor no curso de Gestão da Informação e no Programa de Pós-graduação em Comunicação da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás (UFG), e pesquisador no Laboratório de Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação em Mídias Interativas (Media Lab/UFG).  

Marcel Ferrante Silva, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Ciência da Informação pela UFMG, especialista em Gestão Estratégica da Informação pela UFMG e graduado em Engenharia de Telecomunicações pelo Instituto Nacional de Telecomunicações (Inatel). É professor no curso de Gestão da Informação da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás (UFG), e pesquisador no Laboratório de Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação em Mídias Interativas (Media Lab/UFG). 

Danielle do Carmo, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), licenciada em História pela Universidade Federal de Goiás (UFG). É pesquisadora no Laboratório de Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação em Mídias Interativas (Media Lab/UFG).

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Published

2018-02-16

How to Cite

MARTINS, D. L.; SILVA, M. F.; DO CARMO, D. Network Collections: Perspectives for cultural institutions in times of digital culture. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 194–216, 2018. DOI: 10.19132/1808-5245241.194-216. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/72951. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article