Scientific publications and access to master's degrees for Undergraduate Research graduates: a study in the courses in the Health Sector at the Federal University of Paraná
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245273.204-227Keywords:
Undergraduate research, Health Sciences, Scientific publications, Masters studies.Abstract
: The study seeks relationships between scientific publications and entry into master's programs of 809 undergraduate research graduates from the Health Sector courses at the Federal University of Paraná (Nursing, Pharmacy, Medicine, Nutrition, Dentistry and Occupational Therapy), between 2002 and 2017. This is a study that employs non-parametric bivariate statistical analysis on data collected from the undergraduate research system of Federal University of Paraná and Lattes platform. The results show that graduates who stayed longer in undergraduate research programs became masters students more quickly, at the same time that they presented a greater number of publications; in addition, participants in the Dentistry and Nursing courses obtained an average number of publications more than double that of the other courses, as well as the graduates of Pharmacy and Nursing followed the academic career more quickly.Downloads
References
ANDERSON, David R; SWEENEY, Dennis J; WILLIAMS, Thomas A; CAMM, Jeffrey D; COCHRAN, James J. Statistics for business & economics. 13. ed. Boston: Cengage Learning, 2017.
BAZIN, Maurice Jacques. O que é iniciação científica? Revista de Ensino de Física, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 81-88, jun. 1983.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Agenda nacional de prioridades de pesquisa em Saúde. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.
BRAVO, Bianca Camila; CHAUD, Daniela Maria Alves; ABREU, Edeli Simioni. Avaliação da motivação acadêmica de universitários do curso de Nutrição de uma universidade privada de São Paulo. Simbio-Logias, Botucatu, v. 6, n. 9, p. 57-72, dez. 2013.
CABRERO, Rodrigo Castro; COSTA, Maria Piedade Resende. Iniciação científica, bolsa de iniciação científica e grupos de pesquisa. In: MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete Linhares. Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, p. 109-130, 2015.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Resolução normativa 017/2006. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Brasília: CNPQ. 2006.
CSILLAG, Cláudio; SCHOR, Nestor. O pesquisador médico: da academia as parceiras. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 45, n. 2, p. 152-156, 1999.
ERDMANN, Alacoque Lorenzini; LEITE, Joséte Luzia; NASCIMENTO, Keyla Cristiane; LANZONI, Gabriela Marcellino Melo. Vislumbrando a iniciação científica a partir das orientadoras de bolsistas da Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 64, n. 2, p. 261-267, mar./abr. 2011.
FERREIRA, Rejane Eleuterio; TAVARES, Cláudia Mara Melo; SANTOS, Gabriela Silva; FONSECA, Paula Isabella Marujo Nunes. Motivação de enfermeiro para ingressar em uma pós-graduação stricto sensu. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 29, n. 2, p. 180-185, abr./jul. 2015.
FIELD, Andy; MILES, Jeremy; FIELD, Zoe. Discovering statistics using R. London: Sage, 2012.
FIGUEIREDO, Wesley Pereira Santos; NUNES, Tiago Silva; MOURA, Tauanny Aragão; LIMA, Rosiane Santana Andrade; TANAJURA, Diego Moura. Pesquisa científica: conhecimento, atitudes e barreiras entre estudantes de medicina brasileiros. Archives of Health Sciences, São José do Rio Preto, v. 25, n. 3, p. 56-59, dez. 2018.
GALVÃO, Antonio Carlos Figueira. A formação de novos quadros para CT&I: avaliação do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Brasília: CGEE, p. 1-175. 2016.
GROSS, J.; LIGGES, U. Package ‘nortest’, 2019. Disponível em: <https://cran.r-project.org/web/packages/nortest/nortest.pdf>. Acesso em: 6 dezembro 2020.
KING, Andrew; ECKERSLEY, Robert. Statistics for biomedical engineers and scientists. London: Academic Press, 2019.
KLOKE, John; MCKEAN, Joseph W. Nonparametric statistical methods using R. Boca Raton: CRC Press, 2014.
KRASKA-MULLER, Marie. Nonparametric statistics for social and behavioral sciences. Boca Raton: CRC Press, 2019.
KRUSKAL, William Henry; WALLIS, Wilson Allen. Use of ranks in one-criterion variance analysis. Journal of the American Statistical Association, Washington, v. 47, n. 260, p. 583-621, december 1952.
LOPES, Maria Janice Pereira; SOUSA JÚNIOR, Dárcio Luiz. Iniciação científica: uma análise de sua contribuição na formação acadêmica. Revista Cesumar, Maringá, v. 23, n. 1, p. 133-148, 2018.
LORDELO, José Albertino Carvalho; ARGÔLO, Rodrigo Ferrer. Influências da iniciação científica na pós-graduação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 61, p. 168-191, jan./abr. 2015.
MANN, Henry Bertold; WHITNEY, Donald Ransom. On a test of whether one of two random variables is stochastically larger than the other. The Annals of Mathematical Statistics, Detroit, v. 18, n. 1, p. 50-60, 1947.
MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete Linhares. Iniciação Científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2015.
MATLOFF, Norman. Probability and statistics for data science. Boca Raton: CRC Press, 2019.
MENDES, Inês Roeder Nogueira; ASCARI, João Paulo; BORGES, Janaína Domingos; TOLEDO, Martins; GALVANIN, Edinéia Aparecida Santos. Análise do perfil dos mestrandos do Programa de Pós-Graduação Ambiente e Sistemas de Produção Agrícola. Nucleus, Ituverava, v. 14, n. 1, p. 267-278, abr. 2017.
MIRANDA, Gilberto José; LEMES, Sirlei; LIMA, Francielly Dornelas Correia; BRUNO JÚNIOR, Vicente. Relações entre desempenho acadêmico e acesso aos programas de mestrado em Ciências Contábeis. Revista Ambiente Contábil, Natal, v. 6, n. 1, p. 141-162, jan./jun. 2014.
MORALES, Danielle X; GRINESKI, Sara E; COLLINS, Timothy W. Increasing research productivity in undergraduate research experiences: exploring predictors of collaborative faculty-student publications. CBE - Life Sciences Education, Bethesda, v. 16, n. 3, p. 1-9, fall 2017.
NARDINI, Elisa Fonseca; TURSSI, Cecilia Pedroso; SILVA, Almenara Souza Fonseca; FLÓRIO, Flávia Martão. Política de estímulo à iniciação científica: impacto no coeficiente de rendimento de graduandos em Odontologia. Revista da ABENO, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 33-39, jan./mar. 2019.
OGLE, Derek; WHEELER, Powell; DINNO, Alexis. Simple Fisheries Stock Assessment Methods. [S.l.]: The Comprehensive R Archive Network, 2019.
PEARSON, Karl. On the criterion that a given system of deviations from the probable in the case of a correlated system of variables is such that it can be reasonably supposed to have arisen from random sampling. Philosophical Magazine Series 5, Oxfordshire, v. 50, n. 302, p. 157-175, 1900.
PINHO, Maria. José. Ciência e ensino: contribuições da iniciação científica na educação superior. Avaliação, Sorocaba, v. 22, n. 3, p. 658-675, nov. 2017.
PINTO, Natália Lúcia Silva; FERNANDES, Laura Maria Abdon; SILVA, Fabiana Ferreira. Para além da formação acadêmica: as contribuições da iniciação científica para o desenvolvimento pessoal e profissional de estudantes da área de Administração. Administração: Ensino e Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 301-325, mai./ago. 2016.
PIROLA, Sarah Beatriz França Bortolato; PADILHA, Francieli Dias; DI MAURO, Jadna Madureira Bitencourt; PIROLA, Lucas Heitor França Bortolato; GABRIEL, Sthefano Atique. A importância da Iniciação Científica na graduação de Medicina. Revista Corpus Hippocraticum, São José do Rio Preto, v. 1, n. 1, p. 1-7, 2020.
ROCHA, José Gladistone; RODRIGUES, Carlo Kleber Silva. Projeto de Iniciação Científica: uma proposta de processo. Universitas Gestão e TI, Brasília, v. 7, n. 1-2, p. 93-104, jan./dez. 2017.
ROCHA, Lucas Barone; OLIVEIRA, Iuri Pimenta; SILVA, Mayra Oliveira Maciel; REZENDE, Marianna Camilo; SANTOS, Raíssa Aparecida Silva; COELHO, Camila Magalhães; AMÂNCIO, Natália Fátima Gonçalves. Iniciação científica no curso de Medicina: contribuições e desafios. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 2, n. 6, p. 5439-5444, nov./dez. 2019.
SANTOS, Cassius Klay Silva; LEAL, Edvalda Araújo. A iniciação científica na formação dos graduandos em Ciências Contábeis: um estudo em uma instituição pública do triângulo mineiro. Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 25-48, jan./abr. 2014.
SANTOS, Nicole Cristiane Gica; MELLO, Adilson Silva; CHIMENDES, Vanessa Cristhina Gatto; PAIVA, Cássia Mara Ribeiro. Ciência, tecnologia e sociedade na iniciação científica: o caso de uma universidade do sul de Minas. Perspectivas Contemporâneas, Campo Mourão, v. 12, n. 3, p. 17-32, set./dez. 2017.
SANTOS, Vanessa Cruz; ANJOS, Karla Ferraz; ALMEIDA, Obertal Silva. Iniciação científica a partir de estudantes de Enfermagem. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, João Pessoa, v. 19, n. 4, p. 255-260, 2015.
SHAPIRO, Samuel Sanford; FRANCIA, R. S. An approximate analysis of variance test for normality. Journal of the American Statistical Association, Washington, v. 67, p. 215-216, 1972.
SILVA JUNIOR, Manoelito Ferreira; ASSIS, Rahyza Inácio Freire; SOUSA, Hedilberto Araújo; MICLOS, Paula Vitali; GOMES, Maria José. Iniciação científica: percepção do interesse de acadêmicos de Odontologia de uma universidade brasileira. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 325-335, 2014.
SILVA, Ítalo Rodolfo; LEITE, Joséte Luzia; TREVIZAN, Maria Auxiliadora; MENDES, Isabel Amélia Costa; SILVA, Thiago Privado; LINS, Silvia Maria Sá Basílio. Aprender pela pesquisa: do ensino da ciência ao campo assistencial da Enfermagem. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, p. 1-8, 2017.
SOARES, Audrey Cabral Branches; FERREIRA, Iago Gonçalves; CARREIRA, Luciana Brandão; RIBEIRO, Thaís Cortez Silva. Perfil científico de estudantes de Medicina em uma universidade pública. Scientia Medica, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 1-6, 2017.
SOUZA, Daniele Cristina Ferreira; GALDIN, Josiane; ENDO, Sabrina Arissa Nakano; CRUZ, Cássia Vanessa Olak Alves. Pesquisa contábil no contexto do terceiro setor: análise do perfil das publicações acadêmicas em periódicos internacionais. 2º CONGRESSO UFU DE CONTABILIDADE, 2, p. 1-17, 2017, Uberlândia. Anais... Uberlândia - UFU, 2017.
SPEARMAN, Charles. The proof and measurement of association between two things. The American Journal of Psychology, Chicago, v. 15, n. 1, p. 72-101, january 1904.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Iniciação Científica: o processo de institucionalização na UFPR. Curitiba: Pró-Reitoria de Pós-Graduação, 1998.
WILCOXON, Frank. Individual comparisons by ranking methods. Biometrics Bulletin, Washington, v. 1, n. 6, p. 80-83, december 1945.
ZAMPIERI, Viviane Helena; SANTIN, Julio Cesar; SOUSA, Keylla Mara Cardoso; LOPES, Humbelina Silva Siqueira; SANCHES, Sueli; SILVA, Hidelvani Nunes; ISHIKAWA, Aline Akemi; ALMEIDA, Ana Paula Ferreira; PONTES, Felipe Moura. Contribuições da iniciação científica no aprendizado e desenvolvimento dos estudantes no ensino superior. Nativa, Sinop, v. 7, n. 1, p. 74-81, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cicero Aparecido Bezerra, Felipe Correa Fiori, Márcio Rogério de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.