Imaginaries of successful masculinity and universes of consumption in journalistic curatorship: the fear of financial dispossession and the praise of potency in VIP, GQ and L’Officiel Hommes
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-858320190.99-120Keywords:
Communication. Consumption. Masculinities. Affectivity. Narratives.Abstract
The aim of this article is to analyze the fear of financial dispossession as a structuring dynamic of the successful masculinity imaginaries in the editorial project of some contemporary male magazines, namely VIP, GQ and L’Officiel Hommes. The fear of losing economic power, in these terms, is not always seen in the most obvious places, but implies a management of positive affects that support specific consumption narratives. From an analysis of common places in financial success narratives in these journals, we can infer that the narratives of fear of financial dispossession are sustained, in these productions, by disruptive passion, the fear of losing autonomy and praise of potency as pillars that sustain such imaginaries.Downloads
References
BACZKO, Bronislaw. Los imaginários sociales: memorias y esperanzas coletivas. Buenos Aires: Nueva Visión, 1991.
BUONANNO, Milly. Histórias de vidas exemplares. Biografias. Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 63-84, jul./dez. 2011,.
CASAQUI, Vander. Abordagem crítica da cultura da inspiração: produção de narrativas e o ideário da sociedade empreendedora. E-compós, Brasília, v. 20, n. 2, p. 1-18, maio/ago. 2017.
CORRÊA, Elizabeth Saad; BERTOCCHI, Daniela. O Algoritmo Curador: o papel do curador no cenário algorítmico da informação. In: ENCONTRO ANUAL COMPÓS, 21., 2012, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2012. p. 1-15.
CORRÊA, Felipe Botelho. A busca por segurança: imaginário do medo e geografia urbana. Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 88-105, 2010,.
CRUZ, Ricardo França. A fantástica fábrica de listas. GQ, São Paulo, p. 28, out. 2017. Editorial.
CRUZ, Ricardo França. Brasil em alta resolução. GQ, São Paulo, p. 20, jan. 2018. Editorial.
DUNKER, Christian. Mal-estar, sofrimento e sintoma. São Paulo: Boitempo, 2015.
EHRENBERG, Alain. O culto da performance. São Paulo: Idéias & Letras, 2010.
GITLIN, Todd. The whole world is watching. Berkeley: University of California Press, 2003.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1986.
GQ. Media kit. São Paulo, 2017.
KIMMEL, Michael S. A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 4, n. 9, p. 103-117, out.1998.
L’OFFICIEL HOMMES. Media kit. São Paulo, 2017.
MONTEIRO, Marko. Corpo e masculinidade na revista VIP Exame. Cadernos Pagu, Campinas, v. 1, n. 16, p. 235-266, 2001,.
MORETZSOHN, Sylvia. Imprensa e criminologia: o papel do jornalismo nas políticas de exclusão social. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, Covilhã, 2003.
NOLASCO, Sócrates. O mito da masculinidade. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.
OROZCO, Marcelo. Os novos jobs e gates. VIP, São Paulo, p. 18, out. 2017.
PADILLA, Ivan. Summertime. Editorial. VIP, São Paulo, p. 6, jan. 2017a.
PADILLA, Ivan. Entre a solda e o crochê. Editorial. VIP, São Paulo, p. 8, out. 2017b.
PRADO, José Luiz Aidar. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: EDUC, 2013.
PRADO, José Luiz Aidar. Habermas com Lacan. São Paulo: EDUC, 2014.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.
TUCHERMAN, Ieda. Relações perigosas: autoajuda, mídia e biopoder. Famecos, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 315-335, maio/ago. 2012.
VIP. Media kit. São Paulo, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).