The collaborative spaces of active audience in the broadcast journalism

Authors

  • Alfredo Eurico Vizeu Pereira Junior Universidade Federal do Pernambuco
  • Kellyanne Carvalho Alves Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201739.42-59

Keywords:

Broadcast journalism. Collaborative. Active audience. Coproduction.

Abstract

The popularization and access to digital technology devices, to internet and the use of applications to exchange data (as Whatsapp e Viber) have facilitated collaboration and participatory presence of the audience in broadcast media. The broadcast journalism has been incorporating to its processes and routines, ways to include the presence and participation of active audience. The study analyzes of the experiences made on the sites of the news programs Bom dia Brasil, Jornal Hoje and Jornal da Globo, from Rede Globo, with the insertion of practices of interaction between the production field and the active audience, invited to be also a content co-producer. It is intended to point out clues about the usage of the spaces used as a means of mediator of this interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo Eurico Vizeu Pereira Junior, Universidade Federal do Pernambuco

Docente da Universidade Federal do Pernambuco. Pós-doutorado (PUC-RS). Doutor em Comunicação (UFRJ). Coordenador do Grupo de Pesquisa: Jornalismo e Contemporaneidade da PPGCOM/UFPE e Jornalista. Orientador do trabalho.

Kellyanne Carvalho Alves, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda da Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Pernambuco (UFPE). Mestre em TV Digital pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Pesquisadora do Grupo Jornalismo e Contemporaneidade da PPGCOM/UFPE e Jornalista. 

References

ALSINA, Miquel Rodrigo. A construção da notícia. Petrópolis: Vozes, 2009.

ALVES, Kellyanne Carvalho.; SOUZA FILHO, Guido Lemos; MÉDOLA, Ana Silva Lopes David Reorganização da audiência no espaço virtual: produção colaborativa da audiência para o jornalismo. In: FAUSTO NETO, José David Campos Fernandes (Org.). Interfaces jornalísticas: ambientes, tecnologias e linguagens. João Pessoa: UFPB, 2011. p. 121-150.

BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1995.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand. 2003.

BOM Dia Brasil. Apresentado por Chico Pinheiro e Renata Vasconcellos. Programa apresentado em 18 nov. 2015, 07h30min. Rio de Janeiro: Rede Globo de Televisão, 2015. Duração 60 min. Disponível em: <http://g1.globo.com/bom-dia-brasil/index.html>. Acesso em nov. 2015.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2014.

G1. Bom dia Brasil, 18 nov. 2015a. Disponível em: <http://g1.globo.com/bom-dia-brasil/index.html>. Acesso em: nov. 2015.

G1. Jornal Hoje, 18 nov. 2015b. Disponível em: <http://g1.globo.com/bom-dia-brasil/index.html>. Acesso em: nov. 2015.

G1. Jornal da Globo, 18 nov. 2015c. Disponível em: <http://g1.globo.com/bom-dia-brasil/index.html>. Acesso em: nov. 2015.

G1. VC no G1 - como enviar vídeo, foto e mensagem para a TV Globo e o G1. São Paulo, 18 nov. 2015d. Disponível em: <http://g1.globo.com/vc-no-g1/noticia/2015/06/vc-no-g1-como-enviar-video-foto-e-mensagem-para-tv-globo-e-o-g1.html>. Acesso em: 18 nov. 2015.

G1. Whatsapp e Viber do RJTV e Bom Dia RJ recebem 1 milhão de colaborações. Rio de Janeiro, 10 nov. 2015f. Disponível em: <http://g1.globo.com/rio-de-janeiro/noticia/2015/05/whatsapp-e-viber-do-rjtv-e-bom-dia-rj-recebem-1-milhao-de-colaboracoes.html>. Acesso em: 10 nov. 2015.

JENKINS, Henry. A cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

JORNAL Hoje. Apresentado por Sandra Annenberg e Evaristo Costa. Programa apresentado em 18 nov. 2015, 13h20min. São Paulo: Rede Globo de Televisão, 2015. Duração 30 min. Disponível em: <http://g1.globo.com/jornal-hoje/index.html>. Acesso em nov. 2015.

JORNAL da Globo. Apresentado por William Waack. Programa apresentado em 18 nov. 2015, 23h39min. São Paulo: Rede Globo de Televisão, 2015. Duração 30 min. Disponível em: <http://g1.globo.com/jornal-da-globo/index.html>. Acesso em nov. 2015.

MUSSE, Christina Ferraz; THOMÉ, Cláudia de Albuquerque. Um milhão de amigos no “RJTV”: o telespectador como produtor de conteúdo pelos aplicativos WhatsApp e Viber. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Intercom, 2015. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-1632-1.pdf>. Acesso em: out. 2015.

PEREIRA JUNIOR, Alfredo Eurico Vizeu. As cidades do telejornalismo: algumas considerações. E-Compós, Brasília, v. 10, p. 1-16, 2007. Disponível em: <http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/201/202>. Acesso em: out. 2015.

INSTITUTO BRASILEIRO de Geografia e Estatística. PNAD 2014: população desocupada cresce, mas tendência de redução da desigualdade se mantém. Brasília, 2015. Disponível em: <http://saladeimprensa.ibge.gov.br/noticias?view=noticia&id=1&idnoticia=3030&busca=1>. Acesso em: 1 nov. 2015.

SEARLE, John R. La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós, 1997.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SHOEMAKER, Pamela J.; VOS, Tim P. Teoria do gatekeeping: seleção e construção da notícia. Tradução Vivian Nickel. Porto Alegre: Penso, 2011.

VIZEU, Alfredo; CORREIA, João Carlos. A construção do real no telejornalismo: do lugar de segurança ao lugar de referência. In: VIZEU, Alfredo. (Org.). A sociedade do telejornal. Petrópolis: Vozes, 2008.

WOLTON, Dominique. Elogio do grande público. Uma teoria crítica da televisão. 1996. São Paulo: Ática, 2006.

Published

2017-05-23

How to Cite

Pereira Junior, A. E. V., and K. C. Alves. “The Collaborative Spaces of Active Audience in the Broadcast Journalism”. Intexto, no. 39, May 2017, pp. 42-59, doi:10.19132/1807-8583201739.42-59.

Issue

Section

Articles