Tensions in the representations about the gaucho: an analysis of "Eu reconheço que sou um grosso"
uma análise de "Eu reconheço que sou um grosso"
Keywords:
Musical narrative. Regional identity. Regional music. Cultural identity of the Gaucho. Discourse analysis.Abstract
The narrative of regional music is one of the essential components in building the notion of regional identity. In this article we analyze a composition of the gaucho singer Gildo de Freitas, a defender of the gaucho traditions. The musical narrative reveals how the singer stands before the changes resulting from the passage of time, which profoundly affected the scenario, i.e. the conditions of production, and hence the customs, values, culture and tradition, transforming the traditional images of the gaucho. The aim of this article is to identify which elements constitute the image of the gaucho and how they express the tensions and conflicts between social representations about the gaucho of the past with those of present days. Thus, representations assume the role of mediators in the symbolic construction of regional identity of the gaucho, showing what characterizes the "negotiations" of meanings, conflicts and tensions that underlie the processes of sociability involving identity constructions.Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 2. ed. Rio de Janeiro, Graal,
ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas: Reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. 7. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ANGENOT, Marc. Para uma teoria do discurso social: problemática de uma pesquisa em andamento. Cadernos do Instituto de Letras, Porto Alegre, n.7, p.7-32, maio 1992.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2000,
MAFFESOLI, Michel. O poder dos espaços de celebração. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n.116, p.59-70, jan./mar.,1994.
MAFFESOLI, Michel. O Elogio da Razão Sensível. Petrópolis : Vozes, 1998.
MORIGI, Valdir Jose. Narrativas do Encantamento: o maior São João do mundo, mídia e cultura regional. Porto Alegre : Armazém Digital, 2007.
OLIVEN, Ruben George. Violência e Cultura no Brasil. Petrópolis : Vozes, 1982.
OLIVEN, Ruben George. A Parte e o todo: a diversidade cultural no Brasil-nação. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
ORLANDI, Eni. A Linguagem e seu Funcionamento. 2. ed. Campinas : Pontes, 1987.
ORTIZ, Renato. Mundialização da Cultura. 2 ed. São Paulo : Brasiliense, 1994.
PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-69) [1969]. In: GADET,
Françoise; HAK, Tony. Por uma Análise Automática do Discurso. 2. ed. Campinas, Editora da Unicamp, 1993.
PÊCHEUX, Michel. O Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas, SP, Pontes, 1990.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso : uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas : Editora da Unicamp, 1995.
SEGRE, C. Discurso. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1989. p.
vol. 17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Valdir Jose Morigi, Martha Eddy K. Kling Bonotto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).