Tensions in the representations about the gaucho: an analysis of "Eu reconheço que sou um grosso"

uma análise de "Eu reconheço que sou um grosso"

Authors

  • Valdir Jose Morigi Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Martha Eddy K. Kling Bonotto UFRGS

Keywords:

Musical narrative. Regional identity. Regional music. Cultural identity of the Gaucho. Discourse analysis.

Abstract

The narrative of regional music is one of the essential components in building the notion of regional identity. In this article we analyze a composition of the gaucho singer Gildo de Freitas, a defender of the gaucho traditions. The musical narrative reveals how the singer stands before the changes resulting from the passage of time, which profoundly affected the scenario, i.e. the conditions of production, and hence the customs, values, culture and tradition, transforming the traditional images of the gaucho. The aim of this article is to identify which elements constitute the image of the gaucho and how they express the tensions and conflicts between social representations about the gaucho of the past with those of present days. Thus, representations assume the role of mediators in the symbolic construction of regional identity of the gaucho, showing what characterizes the "negotiations" of meanings, conflicts and tensions that underlie the processes of sociability involving identity constructions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdir Jose Morigi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Dr. Em Sociologia pela USP – Prof. PPGCOM da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação- UFRGS

Martha Eddy K. Kling Bonotto, UFRGS

Me em Letras pela UFRGS e Profa. do DCI da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação- UFRGS

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 2. ed. Rio de Janeiro, Graal,

ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas: Reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. 7. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ANGENOT, Marc. Para uma teoria do discurso social: problemática de uma pesquisa em andamento. Cadernos do Instituto de Letras, Porto Alegre, n.7, p.7-32, maio 1992.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2000,

MAFFESOLI, Michel. O poder dos espaços de celebração. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n.116, p.59-70, jan./mar.,1994.

MAFFESOLI, Michel. O Elogio da Razão Sensível. Petrópolis : Vozes, 1998.

MORIGI, Valdir Jose. Narrativas do Encantamento: o maior São João do mundo, mídia e cultura regional. Porto Alegre : Armazém Digital, 2007.

OLIVEN, Ruben George. Violência e Cultura no Brasil. Petrópolis : Vozes, 1982.

OLIVEN, Ruben George. A Parte e o todo: a diversidade cultural no Brasil-nação. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

ORLANDI, Eni. A Linguagem e seu Funcionamento. 2. ed. Campinas : Pontes, 1987.

ORTIZ, Renato. Mundialização da Cultura. 2 ed. São Paulo : Brasiliense, 1994.

PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-69) [1969]. In: GADET,

Françoise; HAK, Tony. Por uma Análise Automática do Discurso. 2. ed. Campinas, Editora da Unicamp, 1993.

PÊCHEUX, Michel. O Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas, SP, Pontes, 1990.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso : uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas : Editora da Unicamp, 1995.

SEGRE, C. Discurso. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1989. p.

vol. 17.

Published

2013-12-16

How to Cite

Morigi, V. J., and M. E. K. K. Bonotto. “Tensions in the Representations about the Gaucho: an Analysis of "Eu reconheço Que Sou Um grosso": Uma análise De ‘Eu reconheço Que Sou Um Grosso’”. Intexto, no. 29, Dec. 2013, pp. 142-58, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/39517.

Issue

Section

Articles