Criticism of TV in Brazil: values and repertoires
valores e repertórios
Keywords:
Television. Criticism. Cultural Journalism.Abstract
TV criticism in cultural journalism faces nowadays some challenges for programming evaluation, among them, the set up of a repertoire. This article aims at identifying, and discussing the values (aesthetical, market, pedagogical) which are raised in critical texts written by the journalists Patricia Kogut, from O Globo, and Daniel Castro, from the internet portal R7. Results obtained indicate that Kogut´s criticism favours the examination of television narrative discourse while Castro´s privileges aspects related mainly to the audience. As common points, both sets of critical texts share values related to innovation, interactivity, and transmediality as parameters for a quality TV.Downloads
References
BENJAMIN, Walter. O conceito de arte no romantismo alemão.São Paulo: Iluminuras, 2011.
BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia–dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
CASTRO, Daniel. Globo coproduz microssérie sobre tragédia francesa no Brasil. Blog Daniel Castro, Portal R7. Disponível em: <http://noticias.r7.com/blogs/daniel-castro.>. Acesso em: 02 de março de 2012a.
CASTRO, Daniel. Globo confirma “BBB 13”e Bial anuncia novoprograma. Blog Daniel Castro, Portal R7. Disponível em: <http://noticias.r7.com/blogs/daniel-castro.>. Acesso em: 05 de março de 2012b.
CASTRO, Daniel. Programa de Pedro Bial será talk show e terá plateia. Blog Daniel Castro, Portal R7. Disponível em: <http://noticias.r7.com/blogs/daniel-castro.>. Acesso em: 02 de abril de 2012c.
CASTRO, Daniel. Fox vai produzir série inspirada no filme “Se eu fosse você”. Blog Daniel Castro, Portal R7. Disponível em: <http://noticias.r7.com/blogs/daniel-castro>. Acesso em:10 de abril de 2012d.
GADINI, Sérgio Luiz. Interesses cruzados–a produção da cultura no jornalismo brasileiro. São Paulo: Paulus, 2009.
JOST, François. A televis~o entre a “grande arte” e a arte pop. Revista Comunicação Midiática.Nº 5, ano 3, p.13-32. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 2006.
JOST, François. Compreender a televisão. Porto Alegre: Sulina, 2007.
JOST, François. Do que as séries americanas são sintomas? Porto Alegre: Sulina, 2012.
JOST, François. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.
KOGUT, Patrícia. Viúva Porcina. O Globo.Segundo Caderno, p. 8. 18 de fevereiro de 2012a.
KOGUT, Patrícia. Famílias e novelas. O Globo. Segundo Caderno, p. 10. 03 de março de 2012b.
KOGUT, Patrícia. A voz do povo é divina. O Globo. Segundo Caderno, p. 8. 19 de março de 2012c.
KOGUT, Patrícia. Histórias americanas. O Globo. Segundo Caderno, p. 8. 22 de março de 2012d.
KOGUT, Patrícia. “Avenida Brasil” tem estreia eletrizante –Adriana Esteves, Tony Ramos e Mel Maia dominam o primeiro capítulo. O Globo. Segundo Caderno, p. 2. 28de março de 2012e.
KOGUT, Patrícia. “The good wife” em nova fase. O Globo. Segundo Caderno, p. 8. 11 de abril de 2012f.
KOGUT, Patrícia. “Livros que amei”. O Globo. Segundo Caderno, p. 8. 12 de abril de 2012g.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério.São Paulo: Senac, 2001.
MACHADO, Arlindo. Televisão: a questão do repertório. In: BORGES, Gabriela e REIA-BAPTISTA, Vítor. Discursos e práticas de qualidade na televisão. Lisboa: Livros Horizonte/UAL-Ciac, 2008.
MUANIS, Felipe. O tempo morto na hipertelevisão. Anais.XXI Encontro Anual da Compós Juiz de Fora (MG), 2012. Disponível em: Acessado em: 02/07/2012.NUNES, Benedito. O caso da literatura ou falência da crítica. [p. 73-81] In: NUNES, Benedito. A clave do poético.São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
NUSSBAUM, Emily. The aristocrats –the graphic arts of “Game of Thrones”. [p. 68-70]. The New Yorker, may 7, 2012.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Atualidade de Walter Benjamin e Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Rosana Soares, Márcio Serelle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).