Because not all witch is hump: senses about being a witch/being a woman in children's and adolescents films
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.106691Keywords:
Witch/Woman. Gender. Representation. Children and adolescents films. Cultural critical analysis of the media.Abstract
The aim of this work is to understand how certain films aimed at children and adolescents represent the figure of the witch / woman. For this, we undertake a critical cultural analysis of the media, based on references of gender studies / feminist studies. With The Witches, Hocus Pocus, Practical Magic and Harry Potter and the Philosopher's Stone we perceive multiple representations. Among the figure that incorporates evil, the figure that does not follow a certain performance and deserves to be punished, the figure that perceives the relevance of sorority and the figure that embodies the gender in a desirable way, we have, in addition to the fantastic plot, a political discussion about ways of being / not being a woman.
Downloads
References
AUAD, Daniela. Educar meninas e meninos: relações de gênero na escola. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Europeia do livro. 1967.
BECKER, Márcia Regina; BARBOSA, Carla Melissa. Sororidade em Marcela Lagarde y de los Ríos e Experiências de Vida e Formação em Marie-Christine Josso e algumas reflexões sobre o saber-fazer-pensar nas Ciências Humanas. Coisas do Gênero: Revista de Estudos Feministas em Teologia e Religião, São Leopoldo, v. 2, n. 2, p. 243-256, 2016.
BENNETT, Alanna. “Practical magic” is 20 years old and just as relevant as ever. BuzzFeed News, [s.l.], 16 out. 2018. Disponível em: https://www.buzzfeednews.com/article/alannabennett/practical-magic-20-violence-women-witches. Acesso em: 20 ago. 2020.
BIRD, Anne-Marie. Women behaving badly: Dahl's witches meet the women of the eighties. Children's Literature in Education, [s.l.], v. 29, n. 3, p. 119-129, 1998.
BRASIL registra um caso de feminicídio a cada 7 horas. Catraca Livre, São Paulo, 23 nov. 2020. Disponível em: https://catracalivre.com.br/cidadania/brasil-registra-um-caso-de-feminicidio-a-cada-7-horas/. Acesso em: 29 maio 2021.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. São Paulo: Editora Record, 2012.
COSTA, Isabelle Rodrigues de Mattos. João, Maria e a bruxa das narrativas infantis. In: CUNHA, Maria Zilda da; MICHELLI, Regina; SANTOS, Rita de Cássia Silva Dionísio. O mal na narrativa para crianças e jovens: olhares da liteatura e do ensino. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020. p. 21-33.
CHANEY, Jen. The magical tale of how 'Hocus Pocus' went from box-office flop to halloween favorite. Yahoo!Entertainment, [s.l.], 28 out. 2015. Disponível em: https://www.yahoo.com/entertainment/the-magical-tale-of-how-hocus-pocus-went-from-144105863.html?guccounter=1. Acesso em: 20 ago. 2020.
DAHL, Roald. As Bruxas. Alfragide: Leya, 2019.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpos e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de se educar na (e pela) TV. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 151-162, jan./jun. 2002.
HOFFMAN Alice. Practical Magic. Berkley: Penguin, 2003.
JANOTTI JUNIOR, Jeder. Cultura pop: entre o popular e a distinção. In: SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogerio. Cultura pop. Salvador: EDUFBA: 2015. p. 45-56.
JENKINS, Henry. Invasores do texto: fãs e cultura participativa. Nova Iguaçu: Marsupial Editora, 2015.
KRAMER, Heinrich; SPRENGER, James. O Martelo das Feiticeiras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2002.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru: EDUSC, 2001.
LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco. 1994, p. 206-242.
LOPES, Marina; SILVA, Regiany. Igualdade de gênero nas carreiras demanda mudança em casa, na escola e na universidade. Porvir, São Paulo, 8 mar. 2018. Disponível em: https://porvir.org/igualdade-de-genero-nas-carreiras-demanda-mudanca-em-casa-na-escola-e-na-universidade/. Acesso em: 20 ago. 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis: vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
MACHADO, Felipe Viero Kolinski. Homens que se veem: masculinidades nas revistas Junior e Men’s Health Portugal. Ouro Preto: Editora UFOP, 2018.
MACHADO, Felipe Viero Kolinski. Seja Jovem: sentidos sobre a velhice em cinquenta anos de Veja (1968-2017). Ouro Preto: Editora UFOP, 2020.
MACIEL, Luana Bernardes. A representação da mulher por meio da sororidade e rivalidade construídas na produção seriada Big Little Lies. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Jornalismo) - Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2019.
MELO, João Batista. Lanterna mágica: infância e cinema infantil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
MOSELEY, Rachel. Glamorous witchcraft: gender and magic in teen film and television. Screen, Glasglow, v. 43, n. 4, p. 403-422, 2002.
MURARO, Rose Marie. Breve introdução histórica. In: KRAMER, Heinrich; SPRENGER, James. O Martelo das Feiticeiras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2002.
PORTELA, Ludmila Noeme Santos. Malleus Maleficarum: bruxaria e misoginia na Baixa Idade Média. Religare, João Pessoa, v.14, n.2, p. 252-281, 2017.
POTTER makes. Potter makes movie chart history. CBBC, [s.l.], 19 fev. 2002. Disponível em: http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/tv_film/newsid_1828000/1828977.stm. Acesso em: 20 ago. 2020.
PRECIADO, Paul B. Manifesto Contrassexual. São Paulo: N-1 Edições, 2014.
RUSSELL, Jeffrey B.; ALEXANDER, Brooks. História da Bruxaria: Feiticeiras, hereges e pagãs. São Paulo: Aleph, 2019.
SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogerio. Cultura pop. Salvador: EDUFBA, 2015.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado, violência. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2015.
SOARES, Thiago. Abordagens teóricas para estudos sobre cultura pop. Logos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 24, 2014.
STEWART, Kathleen. Ordinary affects. Durham: Duke University Press Book. 2007
THE WITCHES. In: The Numbers: where data and the movie business meet. [Los Angeles, CA: Nash Information Services, 2021]. Disponível em: https://www.the-numbers.com/movie/Witches-The#tab=summary. Acesso em: 20 ago. 2020.
THE WITCHES. In: Rotten Tomatoes. [Beverly Hills, CA: Fandango, 2020] Disponível em: https://www.rottentomatoes.com/m/the_witches. Acesso em: 20 ago. 2020.
UN WOMEN. Families in a changing world. [USA], 2019. Disponível em: https://www.onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2019/06/Progress-of-the-worlds-women-2019-2020-en.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.
WITTIG, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona: Egales, 2010.
WOLF, Naomi. O mito da beleza. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomas Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-72
ZORDAN, Paola Basso Menna Barreto Gomes. Bruxas: figuras de poder. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 331-341, 2005.
CONVENÇÃO das bruxas. Nicolas Roeg. EUA: Warner Bros. 1990, 1DVD (91 min). Título original: The Witches.
ABRACADABRA. Kenny Ortega. EUA: Walt Disney Picture, 1993. 1 DVD (96 min). Título original: Hocus Pocus.
DA MAGIA à Sedução. Griffin Dunne. EUA: Warner Bros. 1998.. 1 DVD (93 min). Título original: Practical Magic.
HARRY Potter e a Pedra Filosofal. Chris Columbus. EUA: Warner Bros, 2001. 1DVD (159 min). Título original: Harry Potter and the Philosopher's Stone.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Felipe Viero Kolinski Machado Mendonça, Jussara de Souza Lima da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).