Nike and imagined Brazil: the production of the commercial Mandingas for the World Cup 2010
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.108576Keywords:
Communication, Publicity, Social imaginary, Understanding, NikeAbstract
The four advertising for launching Nike campaigns for the World Cups from 2006 to 2018, and particularly the most extensive of them, Mandingas, for the 2010 World Cup, are the subject of this essay, focusing on the imagined Brazil from which this ad production drift. It is intended to show how the largest sporting goods company in the world interacts with the social imaginary, in a double sense, both in the search for its references in that imaginary and, at the same time, in the food and reproduction of these symbolic constructions through the films produced. Methodologically, the research is based on Depth Hermeneutics, as formulated by John B. Thompson, with the support of content analysis and in the broader light of understanding as a method. The text hopes to promote an understanding of how advertising can act as a link between the brand and its audience, which means, in the specific case, with the Brazilian nation itself.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Compreensão e política (As dificuldades da compreensão). In: Compreender: formação, exílio e totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008, p. 330-346.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, Ana Taís Martins Portanova. Caderno de resumos do II Congresso Internacional do Centre de Recherches Internationales sur l'Imaginaire - A teoria geral do imaginário 50 anos depois: conceitos, noções, metáforas. Porto Alegre: Imaginalis, 2015.
BARROS, Ana Taís Martins Portanova; DE CARLI, Anelise Angeli (Orgs.). Comunicação e imaginário no Brasil: contribuições do grupo Imaginalis (2008-2019). Porto Alegre: Imaginalis, 2019.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo: Zahar, 2001.
BRASILEIRAGEM. Locução de: Fabio Brazza (Fabio Rebouças de Azeredo). Brasil, 2017. 1 vídeo (60 seg). Publicado pelo canal Nike Futebol. Disponível em: https://youtu.be/iV1T5hWzXW0. Acesso em: 17 out. 2020.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 1989.
CANCLINI. Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da Modernidade. São Paulo: EDUSP, 2000.
CUNHA, Magali do Nascimento. Explosão gospel: um olhar das ciências humanas sobre o cenário evangélico no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.
CUNHA, Magali do Nascimento. Crise, esquecimento e memória: o centro ecumênico de informação e a construção da identidade do protestantismo brasileiro. Rio de Janeiro, 1997. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento). Centro de Ciências Humanas, Universidade do Rio de Janeiro.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Contraponto, 2007.
FILHO, Mário. O negro no futebol brasileiro. 4. ed. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2003.
HAITI. Compositores e intérpretes: Gilberto Gil; Caetano Veloso. In: TROPICÁLIA 2. Compositores e intérpretes: Gilberto Gil; Caetano Veloso. Rio de Janeiro: Gravadora Philips, 1993. 1 CD, faixa 1.
HELAL, Ronaldo. O que é Sociologia do Esporte. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2009.
JOGA BONITO. Locução de: Eric Cantona. Brasil, 2006. 1 vídeo (2 min 37 seg). Publicado pelo canal Gangstalatino123. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xFp7btucv58. Acesso em: 17 out. 2020.
JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2001.
JUNG, Carl Gustav (Org.). O homem e seus símbolos. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. São Paulo: EDUSC, 2001.
KLEIN, Naomi. Sem logo: a tirania das marcas em um planeta vendido. Rio de Janeiro: Record, 1999.
KÜNSCH, Dimas A. Compreender: indagações sobre o método. São Bernardo do Campo, SP: Editora Metodista, 2020.
MANDINGAS. Locução de: Rapper Thaíde (Altair Gonçalves). Brasil, 2010. 1 vídeo (6 min). Publicado pelo canal Nike Futebol. Disponível em: https: //youtu.be/ipVxkyPpYSs. Acesso em: 17 out. 2020.
MOSTRA SEU JOGO. Locução de: Emicida (Leandro Roque de Oliveira) e Thiaguinho (Thiago André Barbosa). Brasil, 2014. 1 vídeo (1 min 40 seg). Publicado pelo canal Nike Futebol. Disponível em: https://youtu.be/kT0WLVPfBCM. Acesso em: 17 out. 2020.
OLIVEIRA, Fábio Eloi. Nike, futebol e propaganda: A produção publicitária no Brasil em tempo de Copa do Mundo. 2020, 1450 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2020.
ROBERTS, Kevin. Lovemarks: o futuro além das marcas. São Paulo: M. Books, 2004.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ROSENFELD, Anatol. Negro, macumba e futebol. São Paulo: Perspectiva, 1993.
SOUSA, Mauro Araujo de. Epistemologia da compreensão em viés nietzschiano. In: KÜNSCH, Dimas A.; PASSOS, Mateus Yuri; KLAUTAU, Carolina Moura; MACHADO, Patricia S.; FERNANDES, Paulo Emilio; ABIB, Tayane (Orgs.). Pensar com o signo da compreensão. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2019, p. 147-161.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna. São Paulo: Vozes, 2000.
VERONESE, Marília Veríssimo; GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Hermenêutica de Profundidade na pesquisa social. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 42, n. 2, p. 85-93, mai./ago. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabio Eloi de Oliveira, Dimas A. Künsch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).