The hybrid nature of the advertising film

Authors

  • Marcelo Eduardo Ribaric Universidade Tuiuti do Paraná e UNIBRASIL

Keywords:

Cinema. Advertising. Entertainment.

Abstract

The purpose of this article is to present, from a literature review of works focused on the history of cinema, the observation and comparison with the first films, the hybrid nature of advertising films, as a result of the symbiosis between film, entertainment and advertising. This nature, based on the Néstor Garcia Canclini’s and Peter Burke’s concepts of hybridity, are present even before the advent of cinema itself, pointed in this paper via traces, remnants, and the memory left by the first producers and exhibitors of films around the world, but mainly elucidated in the United States, here presented in the works of Jacques Malthête, Jeffrey Klenotic and Janet Staiger.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, M. C. Uma história dos sistemas de comunicação: balanço de um percurso teórico. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 9, n. 17, p. 11-29, jan./jun. 2010.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era da reprodutibilidade técnica. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 165-196.

BURKE, P. Hibridismo cultural. São Leopoldo: Editora da Unisinos, 2003.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Sudamericana, 2008.

CHARTIER, R. História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CHARTIER, R. Cultura escrita, literatura e história. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DUPEYROT, G. Flip story. London, p. 33-35, 1981. Bon-À-Tirer, 33.

FLAUSINO, M. C.; MOTTA, L. G. Break comercial: pequenas histórias do cotidiano: narrativas publicitárias na cultura da mídia. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, n. 11, p. 159-176, nov. 2007.

GAINES, J. From elephants to lux soap: the programming and 'flow' of early motion picture exploitation. Velvet Light Trap, Austin, n. 25, p. 29–43, 1990.

GLICKMAN, L. Consumer society in American history: a reader. Ithaca: Cornell University Press, 1999.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 1970.

JACKS, Nilda. Mídia nativa: indústria cultural e cultura regional. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1998.

KLENOTIC, J. Advertising. In: ABEL, R. (Ed.). Encyclopedia of Early Cinema. New York: Routledge, 2005. p. 7-19.

LEARS, J. Fables of abundance: a cultural history of advertising in America. New York: Basic Books. 1994.

LEFEBVRE, T. Le Paris de Georges Méliès. Sociétés & Représentations, Paris, n. 17, p. 363-370, 2004.

MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.

MALTHÊTE, J. La vie et l’œuvre de Georges Méliès, petit précis spatio-temporel. In: MALTHÊTE, J.; MANNONI, L. (Org.). Méliès, magie et cinema. Paris: Paris Musées, 2002. p. 13-35.

MARCHAND, R. Advertising the American dream: making way for modernity. Berkeley: University of California Press, 1985.

MORIN, Edgar; TRIGO, Luciano. As estrelas: mito e sedução no cinema. Rio

de Janeiro: José Olympio, 1989.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1997. v. 3.

ROSENBERG, E. Spreading the American dream: American economic and cultural eexpansion, 1890-1945. New York: Hill and Wang, 1982.

SARGENT, E. W. Development of Exploitation. Variety, Los Angeles, 29 dez. 1931, p. 12.

Published

2014-07-14

How to Cite

Ribaric, M. E. “The Hybrid Nature of the Advertising Film”. Intexto, no. 30, July 2014, pp. 222-37, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/42838.

Issue

Section

Articles