Shambles on YouTube
an analysis of comments about Brazilian universities budget cuts
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.111751Keywords:
Online political talk, Online deliberation, YouTube, Brazilian universitiesAbstract
The article presents a content analysis of the argumentative resources presented in the comments on YouTube videos about the budget cuts of educational institutions made by the Brazilian government in 2019. We collected 6,609 comments in six videos that dealt with the contingency of the discretionary budget of federal universities - a measure announced in May 2019 by the Ministry of Education. Three videos present themselves in favor of the cuts (from the channels MamãeFalei, Nando Moura and Diego Rox), while the other three are against them (the channels Meteoro Brasil, Henry Bugalho and O Historiador). The results evince a low interactivity among the commentators as well as with the video content itself, and a lack in taking a position on the topic. They also reinforce previous studies, showing greater popularity and better performance by conservative channels and revealing a low disagreement in the relationship between the commentator and the video producer.
Downloads
References
ALTHEMAN, Francine; MARTINO, Luís M. S.; MARQUES, Ângela C. S. O potencial deliberativo de conversações políticas sobre o Projeto de Lei do Ato Médico no YouTube. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 45-70, 2013.
ARAUJO, Denize; TEIXEIRA, Luiz G. V. Estilo e autoria no Vídeo-Ensaio: um voo rasante sobre o canal Every Frame a Painting. Revista Parágrafo, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 179-193, 2020.
A BALBÚRDIA começou. [S. l.: s.n.], 2019. 1 vídeo (10:38 min.). Publicado pelo canal Meteoro Brasil. Disponível em: https://bit.ly/3oOPfzV. Acesso em: 18 jan. 2021.
BOLSONARO chama estudantes de imbecis e idiotas úteis. [S. l.: s.n.], 2019a. 1 vídeo (11:05 min.). Publicado pelo canal Henry Bugalho. Disponível em: https://bit.ly/36HZy2C. Acesso em: 18 jan. 2021.
BOLSONARO vai ACABAR com as Universidades! [S. l.: s.n.], 2019b. 1 vídeo (10:02 min.). Publicado pelo canal Mamaefalei. Disponível em: https://bit.ly/3axuu6W. Acesso em: 18 jan. 2021.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.
CASTRO, Gabriel; VIEIRA, Maria C. Faxina ideológica. Veja, São Paulo, 1 fev. 2019. Disponível em: https://bit.ly/36EpewT. Acesso em: 18 jan. 2021.
CARREIRO, Rodrigo. A discussão política em rede: um estudo sobre a divergência política no Facebook. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporânea, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
CARREIRO, Rodrigo et al.. As tretas políticas no Brasil e a repercussão em rede: proposta metodológica para captura e análise de discussão política online. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 21, n. 46, p. 64-87, 2020.
COLEMAN, Stephen; MOSS, Giles. Under construction: the field of online deliberation research. Journal of Information Technology & Politics, London, v. 9, n. 1, p. 1-15, 2012.
DAHLBERG, Lincoln. The internet and democratic discourse: exploring the prospects of online deliberative forums extending the public sphere. Information, Communication & Society, London, v. 4, n. 4, p. 615-663, 2001.
DIJCK, José Van. The culture of connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, 2013.
DORNELLES, Juliano P. O fenômeno vlog no YouTube: análise de conteúdo de vloggers brasileiros de sucesso. 2014. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
DRYZEK, John S. et al. The crisis of democracy and the science of deliberation. Science, Washington, DC, v. 363(6432), p. 1144-1146, 2019.
ENGLISH, Kristin; SWEETSER, Kaye D.; ANCU, Monica. YouTube-ification of political talk: an examination of persuasion appeals in viral video. American Behavioral Scientist, Thousand Oaks, v. 55, n. 6, p. 733–748, 2011.
FERNANDES, Talita. Em live com Bolsonaro, Weintraub explica cortes da Educação com 'chocolatinhos'. Folha de São Paulo, São Paulo, 9 maio 2019. Disponível em: https://bit.ly/3zik9ad. Acesso em: 20 ago. 2021.
GOMES, Wilson et al. "Politics 2.0": a campanha online de Barack Obama em 2008. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 17, n. 34, p. 29-43, 2009.
GRAHAM, Todd. Needles in a haystack: a new approach for identifying and assessing political talk in non-political discussion forums. Javnost-The Public, Ljubljana, v. 15, n. 2, p. 17-36, 2008.
G1. Protestos e paralisações contra cortes na educação ocorrem em todos os estados e no DF. [S. l.], 16 maio 2019. G1: Educação. Disponível em: https://glo.bo/3oVchW8. Acesso em: 18 jan. 2021.
HALPERN, Daniel; GIBBS, Jennifer. Social media as a catalyst for online deliberation?: exploring the affordances of Facebook and YouTube for political expression. Computers in Human Behavior, Oxford, v. 29, n. 3, p. 1159-1198, 2012.
JOVEM PAN. Mamãefalei quebra a internet questionando manifestantes sobre os motivos da passeata. Jovem Pan, São Paulo, 24 set. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2WaBzGS. Acesso em: 20 ago. 2021
KRIPPENDORF, Klaus. Content analysis: an introduction to its methodology. 2. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2004.
LADHARI, Riadh; MASSA, Elodie; SKANDRANI, Hamida. YouTube vloggers’ popularity and influence: The roles of homophily, emotional attachment, and expertise. Journal of Retailing and Consumer Services, Oxford, v. 54, p. 1-11, 2020.
LANDIS, Richard; KOCH, Gary. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, Hoboken, v. 33, n. 1, p. 159-174, 1977.
MACHADO, Caio V. et al. Ciência contaminada: analisando o contágio de desinformação sobre coronavírus via YouTube. São Paulo: Centro de Estudos e Pesquisas de Direito Sanitário, 2020. (Democracia Infectada, 1).
MAIA, Rousiley C. M.; REZENDE, Thaiane A. S. Respect and disrespect in deliberation across the networked media environment: examining multiple paths of political talk. Journal of Computer-Mediated Communication, Oxford, v. 21, p. 121–139, 2016.
MAIA, Rousiley C. M. et al. Conversação e deliberação sobre questões sensíveis: um estudo sobre o uso das razões que circulam nos media. Galáxia, São Paulo, v. 34, p. 55-72, jan./mar. 2017.
MAIA, Rousiley et al. Which types of reason-giving and storytelling are good for deliberation? Assessing the discussion dynamics in legislative and citizen forums. European Political Science Review, New York, v. 12, n. 2, p. 113-132, 2020.
MANSBRIDGE, Jane et al. The Place of Self-Interest and the Role of Power in Deliberative Democracy. Raisons Politiques, Paris, v. 42, n. 2, p. 47-82, 2011.
MARQUES, Ângela C. S. Aspectos teórico-metodológicos do processo comunicativo de deliberação online. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, DF, n. 6, p. 19-40, 2011.
MELO, Sérgio; ABIBE, Antônio. Creators Connect: o poder dos YouTubers. Think with Google, [s. l.], fev. 2019. Disponível em: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pt-br/estrategias-de-marketing/video/creators-connect-o-poder-dos-youtubers/. Acesso em: 18 jan. 2021.
MENDONÇA, Ricardo F.; SAMPAIO, Rafael. C.; BARROS, Samuel A. Deliberação on-line no Brasil: entre iniciativas de democracia digital e redes sociais de conversação. Salvador: EDUFBA, 2016.
MENDONÇA, Ricardo F.; AMARAL, Ernesto F. L. Racionalidade online: provimento de razões em discussões virtuais. Opinião Pública, Campinas, v. 22, n. 2, p. 418-445, 2016.
MINISTRO da Educação diz que estudantes devem faxinar as universidades. [S. l.: s.n.], 2019. 1 vídeo (08:23 min.). Publicado pelo canal O Historiador. Disponível em: https://bit.ly/36Dauyz. Acesso em: 18 jan. 2021.
OLIVEIRA, Wesley M.; SARMENTO, Rayza; MENDONÇA, Ricardo F. Deliberação no YouTube?: debates em torno da questão LGBT. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jan./jul. 2014.
PAPACHARISSI, Zizi. Democracy online: civility, politeness, and the democratic potential of online political discussion groups. New Media & Society, London, v. 6, n. 2, p. 259-283, 2004.
PIAIA, Victor; ALVES, Marcelo. Abrindo a caixa preta: análise exploratória da rede bolsonarista no WhatsApp. In: CONGRESSO DA COMPOLÍTICA, 8., 2019, Brasília, DF. Anais [...]. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2019.
PT - é pela educassão çim mel. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (6:17 min.). Publicado pelo canal Nando Moura. Disponível em: https://bit.ly/3jtUmEV. Acesso em: 18 jan. 2021.
REIS, Ruth; ZANETTI, Daniela; FRIZZERA, Luciano. A conveniência dos algoritmos: o papel do YouTube nas eleições brasileiras de 2018. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 35-58, 2020.
RIZZOTTO, Carla C.; SARAIVA, Aléxia. Violência de gênero em debate: uma análise das conversações sobre a lei do feminicídio na fanpage do Senado Federal. Intexto, Porto Alegre, n. 49, p. 249-269, 2020.
STEINER, J. The foundations of deliberative democracy: empirical research and normative implications. New York: Cambridge University Press, 2012.
STROMER-GALLEY, Jennifer. Measuring deliberation's content: a coding scheme. Journal of Public Deliberation, London, v. 3, n. 1, p. 1-35, 2007.
WOOD, Marissa K. What makes a vlog a vlog?: the vlog as a new form of interaction. Diggit magazine, Tilburg, p. 1-14, 2019.
YOUTUBE. Youtube para a imprensa. [S. l.], 2021.Disponível em: https://www.youtube.com/intl/pt-BR/about/press/. Acesso em: 18 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nilton Cesar Monastier Kleina, Pedro Brodbeck, Murilo Brum Alison, Tiago Tiago Philippini Ferreira Borges da Silva, Djiovanni Jonas França Marioto, Rafael Cardoso Sampaio, Kelly Cristina de Souza Prudencio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).