Nucleation of Schools in the Countryside: conflicts between training and uprooting

Authors

  • Ana Cláudia da Silva Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB
  • Dayana Ferreira Marques Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB
  • Adriege Matias Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB
  • Gilvania Lima Dias Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB

Keywords:

Schools Nucleation. Rural Education. Public Policies.

Abstract

This article aims to analyze the reasons that led to the nucleation of schools located in the rural areas of municipalities located in the Paraíba state brejo, from the points of view of those involved in this action. The methodological approach was organized based on a qualitative analysis. Following the research, it was observed that the argument that the nucleation of schools contributes to the improvement in the organization of teaching was not confirmed. It is highlighted that the closure of schools has collaborated with the departure of residents from the countryside to the city, interfering with the formation of the identity and enabling the uprooting of peasants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cláudia da Silva Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB

Ana Cláudia da Silva Rodrigues é licenciada em Pedagogia, com Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professora do Departamento de Educação, Campus III, da Universidade Federal da Paraíba. Líder do Grupo de Pesquisa Currículo e Práticas Educativas. Atuando nas áreas de Políticas Públicas, Currículo, Avaliação e Educação do campo.

Dayana Ferreira Marques, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB

Dayana Ferreira Marques é licenciada em Pedagogia. Trabalha na Secretaria de Educação de Bananeiras-PB. Atua como pesquisadora do grupo Currículo e Práticas Educativas.

Adriege Matias Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB

Adriege Matias Rodrigues é graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia, pelo Campus III, da Universidade Federal da Paraíba. Atua como pesquisadora do grupo Currículo e Práticas Educativas.

Gilvania Lima Dias, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras/PB

Gilvania Lima Dias é graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia, pelo Campus III, da Universidade Federal da Paraíba. Atua como pesquisadora do grupo Currículo e Práticas Educativas.

Published

2017-04-05

How to Cite

Rodrigues, A. C. da S., Marques, D. F., Rodrigues, A. M., & Dias, G. L. (2017). Nucleation of Schools in the Countryside: conflicts between training and uprooting. Educação & Realidade [Education & Reality], 42(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/57687

Issue

Section

Articles