DISSERTATIONS AND THESES IN PHYSICAL EDUCATION: AN INVESTIGATION ON METHODOLOGICAL APPROACHES

Authors

  • Pedro Henrique Zubcich Caiado de Castro Mestre em Educação Física - Universidade Federal do Rio de Janeiro Professor da UNIVERITAS- Educação Física. Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Alan Camargo Silva Doutor em Saúde Coletiva - Universidade Federal do Rio de Janeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Doutora em Educação - Universidade Federal do Rio de Janeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Ginástica, Escola de Educação Física e Desportos, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.82495

Keywords:

Scientific production. Postgraduate programs. Physical Education. Scientific and technical activities.

Abstract

This study analyzed scientific production in Physical Education based on theses and dissertations of graduate programs since 2001 to 2010, focusing on their methodological approaches. The Physical Education’s graduate programs selected were: USP, Unesp, UFRGS, Unicamp and UGF. Data analysis was based on Gaya’s (2008) methodological approach. The results pointed to a predominant nomothetic approach followed by interpretive and absence of social intervention. Based on Bourdieu, it finds that the rules of the scientific game have been influencing the methodological orientation of knowledge production in the area, which may cause reproduction of hegemonic Science ways in the field.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Zubcich Caiado de Castro, Mestre em Educação Física - Universidade Federal do Rio de Janeiro Professor da UNIVERITAS- Educação Física. Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Mestre em Educação Física - Universidade Federal do Rio de Janeiro
Professor da UNIVERITAS- Educação Física. Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Alan Camargo Silva, Doutor em Saúde Coletiva - Universidade Federal do Rio de Janeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutor em Saúde Coletiva - Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Doutora em Educação - Universidade Federal do Rio de Janeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Ginástica, Escola de Educação Física e Desportos, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutora em Educação - Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Ginástica, Escola de Educação Física e Desportos, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Published

2019-02-27

How to Cite

CASTRO, P. H. Z. C. de; SILVA, A. C.; LÜDORF, S. M. A. DISSERTATIONS AND THESES IN PHYSICAL EDUCATION: AN INVESTIGATION ON METHODOLOGICAL APPROACHES. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25013, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.82495. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/82495. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.