FORMATION IN PHYSICAL EDUCATION: A COMPARATIVE ANALYSIS OF UNDERGRADUATED STUDENT'S CONCEPTIONS OF BODY

Authors

  • Alan Camargo Silva Av. Marechal Henrique Lott, 70 / apt. 1014 - Barra da Tijuca - Rio de Janeiro/RJ . CEP: 22631-370
  • Fernanda Azevedo Gomes da Silva Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.17112

Keywords:

Body. Physical Education. Teacher training. Curriculum.

Abstract

This research aims to investigate the representations of body from undergraduated students of Physical Education, and to compare the opinions of the beginners and the senior students from two different universities. The methodological approach includes questionnaires and documental analysis. Although some differences were identified between the institutions, the results indicated the predominance of a technical and biological perspective specifically on the beginners. The senior students seem to understand the body as integration. They also stress the technical and sportive knowledge for the promotion of health or aesthetic as the main dimension of the profession of Physical Educator.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alan Camargo Silva, Av. Marechal Henrique Lott, 70 / apt. 1014 - Barra da Tijuca - Rio de Janeiro/RJ . CEP: 22631-370

Fernanda Azevedo Gomes da Silva, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Mestranda em Educação Física (EEFD/UFRJ). Membro do NESPEFE. Escola de Educação Física e Desportos. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.Brasil

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Doutora em Educação. Professora Adjunta da Escola de Educação Física e Desportos. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes. Rio de Janeiro, RJ.Brasil

Published

2011-04-27

How to Cite

SILVA, A. C.; SILVA, F. A. G. da; LÜDORF, S. M. A. FORMATION IN PHYSICAL EDUCATION: A COMPARATIVE ANALYSIS OF UNDERGRADUATED STUDENT’S CONCEPTIONS OF BODY. Movimento, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 57–74, 2011. DOI: 10.22456/1982-8918.17112. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/17112. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles