The Movement Process of Informations about Electronic Forró and its Flow Communicational in Fortaleza
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245213.171-189Keywords:
Electronic forró. Information Movement. Mediatization.Abstract
Based on interviews with producers and consumers of electronic forró, this article reflects about the movement process of this musical genre in Fortaleza, Ceará's principal city, sustaining in the concepts of "flux communicational" and "social response system", by José Luiz Braga (2006).This cultural product is not exclusive result of a phonographic industry's work, but of a sociocultural process wider, that, in a flow communicational, gives cultural base to the production, interferes on the way how this product circulates at town and, more than that, attributes new meanings to this product through a "social response system".Downloads
References
BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
BRAGA, José Luiz. Circuitos versus campos sociais. In: JANOTTI JUNIOR, J.; MATTOS, Maria A.; JACKS, Nilda (Org.). Mediação e Midiatização. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 31-52.
BRAGA, Robson da Silva. Eu era feio, agora tenho carro: encenações e práticas de consumo em clubes de forró de Fortaleza. 2015. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação , Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
FAUSTO NETO, Antônio. A circulação além das bordas. In: Mediatización, sociedad y sentido. Diálogo Brasil - Argentina. Rosário: UNR, 2010. p. 2-17.
FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma analítica da midiatização. Matrizes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 89-105, abr. 2008.
FAUSTO NETO, Antonio. Midiatização, prática social: prática de sentido. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 15., 2006, Bauru. Anais... Bauru: UNESP, 2006. Disponível em: <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_544.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.
FERREIRA, Jairo; FOLQUENING, Victor. O indivíduo e o ator nas brechas da midiatização: contrabandos em espaços conjuminados. Diálogos de la Comunicación, [S.l], n. 82, 2012. Disponível em: <http://dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2012/07/84-Revista-Dialogos-O-individuo-e-o-ator-nas-brechas-da-midiatizacao.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.
GOMES, Pedro Gilberto. Fenomenologia da midiatização. In: SEMINÁRIO DE EPISTEMOLOGIA E PESQUISA EM COMUNICAÇÃO, 1., 2008, São Leipoldo. Anais... São Leopoldo: UNISINOS, 2008. p. 94-106. Disponível em: <http://www.projeto.unisinos.br/midiaticom/conteudo/artigos/2009/Seminario_sl_Procad_2009.pdf>. Aceso em: 19 ago. 2015.
GOMES, Pedro Gilberto. Sociedade em midiatização: saudade ou esperança? São Leopoldo: Unisinos, 2010.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. As formas mestiças da mídia, Pesquisa Fapesp, São Paulo, nº 163, p. 10-15, set. 2009.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
TROTTA, Felipe; MONTEIRO, Márcio. O novo mainstream da música regional: axé, brega, reggae e forró eletrônico no Nordeste. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (E-Compós), Brasília, v. 11, n. 2, maio/ago. 2008.
VERON, Eliséo. Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos, Buenos Aires, n. 48, p. 9-16, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Valdir Jose Morigi, Robson da Silva Braga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.