Visualizing and analyzing the domain of Internationalization of Higher Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245240.193-215Keywords:
Internacionalização da educação superior. Análise de domínio. Análise de redes sociais. Mapas de ciência. BrasilAbstract
It characterizes and maps the networks of Brazilian researchers and their interrelationships based on their scientific production in articles and their participation in formalized research groups, in the domain of Internationalization of Higher Education. It presents a theoretical framework on the internationalization of higher education and the methodological approach of domain analysis. It uses domain analysis, combining bibliometric techniques, social network analysis and content analysis of textual corpus, consisting of 146 articles from scientific journals and conference proceedings obtained from Scopus, Web of Science (core collection and SciELO Citation Index), SciELO and Redalyc databases. It uses metrics and network visualizations with Gephi 9.0.2 software. It verifies the existence of an incipient community of Brazilian researchers, already formalized in certified research groups, and organizing around the Internationalization of Higher Education domain. Their scientific production, though with little international partnership and predominantly disseminated in national sources, discusses relevant issues, reflecting that main concerns are related to geopolitics of knowledge, commodification of education and internationalization strategies.Downloads
References
ABBA, Maria Julieta; CORSETTI, Berenice. Contribuições para uma internacionalização da educação superior desde e para América Latina. A experiência da UNILA e da ELAM. Educação por escrito; v. 7, n. 2, p. 181-200, 2016.
ALBRECHTSEN, Hanne. This is not Domain Analysis. Knowledge Organization. v. 42, n. 8, p. 557-661, 2015
ALTBACH Philip G.; KNIGHT, Jane. The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3-4, p. 290-305, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. MEC afirma que o Ciência sem Fronteiras terá 5 mil bolsistas na pós-graduação. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/46981-mec-afirma-que-o-ciencia-sem-fronteiras-tera-5-mil-bolsistas-na-pos-graduacao. Acesso em: 15 set. 2018.
CAPES – COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Capes e CNPq apresentam avaliação preliminar do Ciência sem Fronteiras. 2015. Disponível em: http://capes.gov.br/sala-de-imprensa/noticias/7583-capes-e-cnpq-apresentam-avaliacao-preliminar-do-ciencia-sem-fronteiras. Acesso em: 15 set. 2018
CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. A mercantilização da educação superior brasileira e as estratégias de mercado das instituições Lucrativas. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 54, p. 761-776, 2013.
DAL-SOTO, Fábio; ALVES, Juliano Nunes; SOUZA, Yeda Swirski de. A produção científica sobre internacionalização da educação superior na Web of Science: características gerais e metodológicas. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 229-249, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698153246
DIDOU-AUPETIT, Sylvie. Introducción. In: DIDOU-AUPETIT, Sylvie; ESCOBAR, Vielka (Coord.). Internacionalización de la educación superior y las ciencias en América Latina: un estado del arte. Caracas: IESALC-UNESCO, 2014.
FREEMAN, Linton Clarke. The development of social network analysis: A study in the sociology of science. Vancouver: ΣP Empirical Press, 2004.
HERMO, Javier; PITTELLI, Cecilia. Globalización e Internacionalización de la Educación Superior. Apuntes para el Estudio de la Situación en Argentina y el Mercosur, Revista Española de Educación Comparada, n. 14, p. 243-268, 2008.
HJØRLAND, Birger. Domain analysis in information science: eleven approaches-traditional as well as innovative. Journal of Documentation, v. 58, n. 4, p. 422-462, 2002.
HJØRLAND, Birger. Domain analysis. Encyclopedia of Knowledge Organization. 2017. Disponível em: http://www.isko.org/cyclo/domain_analysis#ref. Acesso em: 27 ago. 2018.
HJØRLAND, Birger; ALBRECHTSEN, Hanne. Toward a new horizon in Information Science: Domain-Analysis. Journal of the American Society for Information Science. v. 6, n. 6, p. 400-425, 1995.
KEHM, Barbara; TEICHLER, Ulrich. Research on Internationalisation in Higher Education. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3-4, p. 260-273, 2007.
KNIGHT, Jane. Internationalization Remodeled: Definitions, Rationales, and Approaches. Journal for Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.
KNIGHT, Jane. The changing landscape of higher education internationalisation – for better or worse? Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, v.17, n. 3, p. 84-90, 2013.
MARTINS, José Ricardo. UNILA: uma Universidade Federal Brasileira para América Latina. Ponto-e-vírgula, n. 7, p. 224-243, 2010.
MENENGHEL, Stela; AMARAL, Joana. Universidades internacionais na contracorrente. As propostas da UNILA e da UNILAB. Universidades, n. 67, p. 25-40, 2016.
MONCADA CERÓN, Jesús Salvador. Hacia una internacionalización solidaria de la educación superior. Theoria, v. 20, n. 1, p. 21-32, 2011.
MONZÓN, Marcelo A. Internacionalización de la Educación Superior. Análisis y Acción: Apuntes para el desarrollo de un modelo Conceptual. In: TANGELSON, G. (Comp.). Desde el sur: miradas sobre la internacionalización. 1. ed. Remedios de Escalada: Ediciones de la UNLa- Universidad Nacional de Lanús, 2014.
MOROSINI, Marília Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do. Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educ. rev., v. 33, e15507, 2017. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698155071
OLIVEIRA, Ely Francina Tannuri de; GRÁCIO, Maria Cláudia Cabrini. Studies of author cocitation analysis: a bibliometric approach for domain analysis. IRIS, v.2, n.1, p. 12-23, 2013.
SAMPAIO, Helena; SAES, Paula. Internationalization of Higher Education: a balance of the literature in Brazil. In: DIDOU-AUPETIT, S; ESCOBAR, V. (Coord.). Internacionalización de la educación superior y las ciencias en América Latina: un estado del arte. Caracas: IESALC-UNESCO, 2014.
SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; BUFREM, Leilah Santiago: SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. La Ciencia de la Información y la Internacionalización de la Educación Superior. Informação & Sociedade: estudos, v.26, p.73-89, 2016.
SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; BUFREM, Leilah Santiago: SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. La producción científica latinoamericana desde una mirada poscolonial. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 8, p. 182-202, 2015.
SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo; BUFREM, Leilah Santiago. Discusión sobre Políticas de Internacionalización en la Educación Superior: análisis de citas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 20, n. 44, p. 105-126, set./dez. 2015. http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n44p105
SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo; BUFREM, Leilah Santiago. Internacionalización de la educación superior: una mirada a sus simientes intelectuales. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO: ALÉM DAS NUVENS, EXPANDINDO AS FRONTEIRAS DA CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte, MG. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 30983118. Disponível em: http://enancib2014.eci. ufmg.br/documentos/anais/anais-gt7. Acesso em: 17 set. 2018.
SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos; BUFREM, Leilah Santiago. Internacionalização da educação superior no Brasil: mapeando um domínio. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 6., 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. Disponível em: https://ebbc.inf.br/ebbc6/docs/6EBBC2018v2018_07_27.pdf. Acesso em: 03 dez. 2018.
SHAPERE, Dudley. Scientific theories and their domains. In: SUPPE, F. (Ed). The structure of scientific theories. 2. ed. Urbana: University of Illinois Press, 1977.
SMIRAGLIA, Richard P. Domain analysis for knowledge organization: Tools for Ontology Extraction. Waltham, MA: Chandos Publishing, 2015.
STEIN, Sharon. Internationalization for an Uncertain Future: Tensions, Paradoxes, and Possibilities. The Review of Higher Education, v. 41, n. 10, p. 3-32, 2017.
VARGAS-QUESADA, Benjamin; MOYA-ANEGÓN, Félix. Visualizing the Structure of Science. Berlin: Springer-Verlag, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Nancy Sanchez-Tarragó, Raimundo Nonato Macedo dos Santos, Leilah Santiago Bufrem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.