Visualizing and analyzing the domain of Internationalization of Higher Education in Brazil

Authors

  • Nancy Sanchez-Tarragó Universidade Federal de Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0002-5114-6072
  • Raimundo Nonato Macedo dos Santos Universidade Federal de Pernambuco
  • Leilah Santiago Bufrem Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245240.193-215

Keywords:

Internacionalização da educação superior. Análise de domínio. Análise de redes sociais. Mapas de ciência. Brasil

Abstract

It characterizes and maps the networks of Brazilian researchers and their interrelationships based on their scientific production in articles and their participation in formalized research groups, in the domain of Internationalization of Higher Education. It presents a theoretical framework on the internationalization of higher education and the methodological approach of domain analysis. It uses domain analysis, combining bibliometric techniques, social network analysis and content analysis of textual corpus, consisting of 146 articles from scientific journals and conference proceedings obtained from Scopus, Web of Science (core collection and SciELO Citation Index), SciELO and Redalyc databases. It uses metrics and network visualizations with Gephi 9.0.2 software. It verifies the existence of an incipient community of Brazilian researchers, already formalized in certified research groups, and organizing around the Internationalization of Higher Education domain. Their scientific production, though with little international partnership and predominantly disseminated in national sources, discusses relevant issues, reflecting that main concerns are related to geopolitics of knowledge, commodification of education and internationalization strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nancy Sanchez-Tarragó, Universidade Federal de Rio Grande do Norte

Professora Adjunta do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Rio Grande do Norte. Doutora em Informação e Documentação pela Universidad de Granada, Espanha. Mestre e Bachaler em Biblioteconomia e Ciencia da informação dela Universidad de La Habana. Cuba. Pós-doutorado em Ciencia da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil.

Raimundo Nonato Macedo dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Information Stratégique
Et Critique Veille Technol pela Université
Paul Cézanne Aix Marseille III, França.
Professor Adjunto e docente permanente
do Programa de Pós-Graduação em
Ciência da Informação da Universidade
Federal de Pernambuco, Brasil. Bolsista
de produtividade do CNPq.

Leilah Santiago Bufrem, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Ciências da Comunicação
pela Universidade de São Paulo, Brasil.
Pós-doutorado pela Universidad Autónoma
de Madrid, Espanha. Professora
Visitante Sênior no Programa de Pós-
Graduação em Ciência da Informação da
Universidade Federal de Pernambuco
e no Programa de Pós-Graduação em
Ciência da Informação da Universidade
Estadual Paulista, Brasil.  Bolsista
de produtividade do CNPq.

References

ABBA, Maria Julieta; CORSETTI, Berenice. Contribuições para uma internacionalização da educação superior desde e para América Latina. A experiência da UNILA e da ELAM. Educação por escrito; v. 7, n. 2, p. 181-200, 2016.

ALBRECHTSEN, Hanne. This is not Domain Analysis. Knowledge Organization. v. 42, n. 8, p. 557-661, 2015

ALTBACH Philip G.; KNIGHT, Jane. The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3-4, p. 290-305, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC afirma que o Ciência sem Fronteiras terá 5 mil bolsistas na pós-graduação. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/46981-mec-afirma-que-o-ciencia-sem-fronteiras-tera-5-mil-bolsistas-na-pos-graduacao. Acesso em: 15 set. 2018.

CAPES – COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Capes e CNPq apresentam avaliação preliminar do Ciência sem Fronteiras. 2015. Disponível em: http://capes.gov.br/sala-de-imprensa/noticias/7583-capes-e-cnpq-apresentam-avaliacao-preliminar-do-ciencia-sem-fronteiras. Acesso em: 15 set. 2018

CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. A mercantilização da educação superior brasileira e as estratégias de mercado das instituições Lucrativas. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 54, p. 761-776, 2013.

DAL-SOTO, Fábio; ALVES, Juliano Nunes; SOUZA, Yeda Swirski de. A produção científica sobre internacionalização da educação superior na Web of Science: características gerais e metodológicas. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 229-249, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698153246

DIDOU-AUPETIT, Sylvie. Introducción. In: DIDOU-AUPETIT, Sylvie; ESCOBAR, Vielka (Coord.). Internacionalización de la educación superior y las ciencias en América Latina: un estado del arte. Caracas: IESALC-UNESCO, 2014.

FREEMAN, Linton Clarke. The development of social network analysis: A study in the sociology of science. Vancouver: ΣP Empirical Press, 2004.

HERMO, Javier; PITTELLI, Cecilia. Globalización e Internacionalización de la Educación Superior. Apuntes para el Estudio de la Situación en Argentina y el Mercosur, Revista Española de Educación Comparada, n. 14, p. 243-268, 2008.

HJØRLAND, Birger. Domain analysis in information science: eleven approaches-traditional as well as innovative. Journal of Documentation, v. 58, n. 4, p. 422-462, 2002.

HJØRLAND, Birger. Domain analysis. Encyclopedia of Knowledge Organization. 2017. Disponível em: http://www.isko.org/cyclo/domain_analysis#ref. Acesso em: 27 ago. 2018.

HJØRLAND, Birger; ALBRECHTSEN, Hanne. Toward a new horizon in Information Science: Domain-Analysis. Journal of the American Society for Information Science. v. 6, n. 6, p. 400-425, 1995.

KEHM, Barbara; TEICHLER, Ulrich. Research on Internationalisation in Higher Education. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3-4, p. 260-273, 2007.

KNIGHT, Jane. Internationalization Remodeled: Definitions, Rationales, and Approaches. Journal for Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.

KNIGHT, Jane. The changing landscape of higher education internationalisation – for better or worse? Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, v.17, n. 3, p. 84-90, 2013.

MARTINS, José Ricardo. UNILA: uma Universidade Federal Brasileira para América Latina. Ponto-e-vírgula, n. 7, p. 224-243, 2010.

MENENGHEL, Stela; AMARAL, Joana. Universidades internacionais na contracorrente. As propostas da UNILA e da UNILAB. Universidades, n. 67, p. 25-40, 2016.

MONCADA CERÓN, Jesús Salvador. Hacia una internacionalización solidaria de la educación superior. Theoria, v. 20, n. 1, p. 21-32, 2011.

MONZÓN, Marcelo A. Internacionalización de la Educación Superior. Análisis y Acción: Apuntes para el desarrollo de un modelo Conceptual. In: TANGELSON, G. (Comp.). Desde el sur: miradas sobre la internacionalización. 1. ed. Remedios de Escalada: Ediciones de la UNLa- Universidad Nacional de Lanús, 2014.

MOROSINI, Marília Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do. Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educ. rev., v. 33, e15507, 2017. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698155071

OLIVEIRA, Ely Francina Tannuri de; GRÁCIO, Maria Cláudia Cabrini. Studies of author cocitation analysis: a bibliometric approach for domain analysis. IRIS, v.2, n.1, p. 12-23, 2013.

SAMPAIO, Helena; SAES, Paula. Internationalization of Higher Education: a balance of the literature in Brazil. In: DIDOU-AUPETIT, S; ESCOBAR, V. (Coord.). Internacionalización de la educación superior y las ciencias en América Latina: un estado del arte. Caracas: IESALC-UNESCO, 2014.

SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; BUFREM, Leilah Santiago: SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. La Ciencia de la Información y la Internacionalización de la Educación Superior. Informação & Sociedade: estudos, v.26, p.73-89, 2016.

SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; BUFREM, Leilah Santiago: SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. La producción científica latinoamericana desde una mirada poscolonial. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 8, p. 182-202, 2015.

SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo; BUFREM, Leilah Santiago. Discusión sobre Políticas de Internacionalización en la Educación Superior: análisis de citas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 20, n. 44, p. 105-126, set./dez. 2015. http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n44p105

SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo; BUFREM, Leilah Santiago. Internacionalización de la educación superior: una mirada a sus simientes intelectuales. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO: ALÉM DAS NUVENS, EXPANDINDO AS FRONTEIRAS DA CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte, MG. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 30983118. Disponível em: http://enancib2014.eci. ufmg.br/documentos/anais/anais-gt7. Acesso em: 17 set. 2018.

SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos; BUFREM, Leilah Santiago. Internacionalização da educação superior no Brasil: mapeando um domínio. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 6., 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. Disponível em: https://ebbc.inf.br/ebbc6/docs/6EBBC2018v2018_07_27.pdf. Acesso em: 03 dez. 2018.

SHAPERE, Dudley. Scientific theories and their domains. In: SUPPE, F. (Ed). The structure of scientific theories. 2. ed. Urbana: University of Illinois Press, 1977.

SMIRAGLIA, Richard P. Domain analysis for knowledge organization: Tools for Ontology Extraction. Waltham, MA: Chandos Publishing, 2015.

STEIN, Sharon. Internationalization for an Uncertain Future: Tensions, Paradoxes, and Possibilities. The Review of Higher Education, v. 41, n. 10, p. 3-32, 2017.

VARGAS-QUESADA, Benjamin; MOYA-ANEGÓN, Félix. Visualizing the Structure of Science. Berlin: Springer-Verlag, 2007.

Published

2018-12-31

How to Cite

SANCHEZ-TARRAGÓ, N.; SANTOS, R. N. M. dos; BUFREM, L. S. Visualizing and analyzing the domain of Internationalization of Higher Education in Brazil. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, p. 193–215, 2018. DOI: 10.19132/1808-5245240.193-215. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/86865. Acesso em: 23 apr. 2025.

Issue

Section

Encontro Brasileiro de Bibliometria e Cientometria

Most read articles by the same author(s)