Complementary views on scientific literacy and the role of researchers in virtual communities

Authors

  • Rodrigo Silva Caxias de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS
  • Leilah Santiago Bufrem UFPE
  • Bruna Silva do Nascimento UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245213.271-295

Keywords:

Scientific communication. Webometrics. Scientific literacy. Blogs. Brazilian researchers.

Abstract

This is a webometric study about the discussion around what audiences should be privileged due to the incidence and impacts of scientific information. The research verifies how and with what intensity these changes in information flow have been occurring in the virtual environment. In order to do so, the study surveys four blogs identified in the Anel de Blogs ABC (Um Longo Argumento, Via gene, Cultura Científica and Neurocientista de Plantão). The study uses the software SocSciBot4 (TWEWALL, 2010) and the method of content analysis (Bardin, 1977) for the categorization of posts made by the researchers responsible for the blogs between January and December 2012. The results indicate that the possibility of new forms of scientific literacy is effectively implemented in the web and suggest that these changes are to be observed in their use of services and platforms for sharing information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Silva Caxias de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS

Professor Adjunto I do Departamento de Ciências da informação da UFRGS. Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo. Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS.

Leilah Santiago Bufrem, UFPE

Doutora em Comunicação (ECA/USP) ; Professora Sênior (UFPE);

Bruna Silva do Nascimento, UNIRIO

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.Mestre em Ciência da Informação (UFBA); Professora Assistente (UNIRIO);

References

ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BUENO, W. C. Jornalismo científico no Brasil: o compromisso de uma prática independente. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação e Informação, Londrina, v. 15, n. especial, p. 1-12, 2010.

BOURDIEU, P. O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FAYARD, P. La Communication scientifique publique. In: FAYARD, P. (Org.). De la vulgarization à la médiatisation. Lyon: Chronique Sociale, 1988.

FRAGOSO, S; RECUERO, R.; AMARAL, S. Métodos de pesquisa para in-ternet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

FRANCHI, E. Pedagogia da alfabetização: da oralidade à escrita. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. R. N. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GARVEY, D. W. Communication: the essence of science facilitating infor-mation among librarians, scientists, engineers and students. Oxford: Pergamon, 1979.

MERTON, R. K. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970

MAMEDE, M.; ZIMMERMANN, E. Letramento científico e cts na formação de professores para o ensino de física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSI-NO DE FÍSICA, 16., 2007, São Luís. Anais... São Luís, 2007.

MUELLER, S. P. M.; PASSOS, E. J. L. As questões da comunicação científica e a ciência da informação. In: MUELLER, S. P. M.; PASSOS, E. J. L. (Org.). Comunicação científica. Brasília: UNB, 2000. p. 13-22

RHEINGOLD, H. Comunidades virtuais. In: DRUCKER, P. (Org.). A comu-nidade do futuro: idéias para uma nova comunidade. São Paulo: Futura, 1998. cap. 11, p. 120-127

SANTOS, G. L. A telemática a serviço da alfabetização científica e tecnológica de professores de 1o. e 2o. graus dos países membros do Mercosul. Colabor@, Curitiba, v. 1, n. 4, p. 35-44, 2002.

SOUSA, R. S. C. Trilhas de comunicação científica: links de postagens de pesquisadores brasileiros nos blogs de ciência. 2011. Tese (Doutorado em Co-municação e Informação) – Curso de Pós-Graduação em Comunicação e Infor-mação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

TARGINO, M. G. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos bási-cos. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 37-85, 2000.

THELWALL, M. Link analysis: an information science approach. Amsterdam: Elsevier Academic, 2004.

THELWALL, M.; VAUGHAN, I.; BJÖRNEBORN, L. Webometrics. Annual Review of Information Science and Technology, Medford, v. 39, p.81-135, 2005.

THELWALL, M. SocSciBot 4. 2013. Disponível em: <http://socscibot.wlv.ac.uk/>. Acesso em: 08 set. 2013.

ZIMAN, J. M. Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979. (O Homem e a Ciência, 8).

Published

2015-12-24

How to Cite

CAXIAS DE SOUSA, R. S.; BUFREM, L. S.; NASCIMENTO, B. S. do. Complementary views on scientific literacy and the role of researchers in virtual communities. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 271–295, 2015. DOI: 10.19132/1808-5245213.271-295. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58544. Acesso em: 23 jun. 2025.

Issue

Section

Article