Complementary views on scientific literacy and the role of researchers in virtual communities
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245213.271-295Keywords:
Scientific communication. Webometrics. Scientific literacy. Blogs. Brazilian researchers.Abstract
This is a webometric study about the discussion around what audiences should be privileged due to the incidence and impacts of scientific information. The research verifies how and with what intensity these changes in information flow have been occurring in the virtual environment. In order to do so, the study surveys four blogs identified in the Anel de Blogs ABC (Um Longo Argumento, Via gene, Cultura Científica and Neurocientista de Plantão). The study uses the software SocSciBot4 (TWEWALL, 2010) and the method of content analysis (Bardin, 1977) for the categorization of posts made by the researchers responsible for the blogs between January and December 2012. The results indicate that the possibility of new forms of scientific literacy is effectively implemented in the web and suggest that these changes are to be observed in their use of services and platforms for sharing information.Downloads
References
ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BUENO, W. C. Jornalismo científico no Brasil: o compromisso de uma prática independente. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação e Informação, Londrina, v. 15, n. especial, p. 1-12, 2010.
BOURDIEU, P. O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FAYARD, P. La Communication scientifique publique. In: FAYARD, P. (Org.). De la vulgarization à la médiatisation. Lyon: Chronique Sociale, 1988.
FRAGOSO, S; RECUERO, R.; AMARAL, S. Métodos de pesquisa para in-ternet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
FRANCHI, E. Pedagogia da alfabetização: da oralidade à escrita. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. R. N. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
GARVEY, D. W. Communication: the essence of science facilitating infor-mation among librarians, scientists, engineers and students. Oxford: Pergamon, 1979.
MERTON, R. K. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970
MAMEDE, M.; ZIMMERMANN, E. Letramento científico e cts na formação de professores para o ensino de física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSI-NO DE FÍSICA, 16., 2007, São Luís. Anais... São Luís, 2007.
MUELLER, S. P. M.; PASSOS, E. J. L. As questões da comunicação científica e a ciência da informação. In: MUELLER, S. P. M.; PASSOS, E. J. L. (Org.). Comunicação científica. Brasília: UNB, 2000. p. 13-22
RHEINGOLD, H. Comunidades virtuais. In: DRUCKER, P. (Org.). A comu-nidade do futuro: idéias para uma nova comunidade. São Paulo: Futura, 1998. cap. 11, p. 120-127
SANTOS, G. L. A telemática a serviço da alfabetização científica e tecnológica de professores de 1o. e 2o. graus dos países membros do Mercosul. Colabor@, Curitiba, v. 1, n. 4, p. 35-44, 2002.
SOUSA, R. S. C. Trilhas de comunicação científica: links de postagens de pesquisadores brasileiros nos blogs de ciência. 2011. Tese (Doutorado em Co-municação e Informação) – Curso de Pós-Graduação em Comunicação e Infor-mação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
TARGINO, M. G. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos bási-cos. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 37-85, 2000.
THELWALL, M. Link analysis: an information science approach. Amsterdam: Elsevier Academic, 2004.
THELWALL, M.; VAUGHAN, I.; BJÖRNEBORN, L. Webometrics. Annual Review of Information Science and Technology, Medford, v. 39, p.81-135, 2005.
THELWALL, M. SocSciBot 4. 2013. Disponível em: <http://socscibot.wlv.ac.uk/>. Acesso em: 08 set. 2013.
ZIMAN, J. M. Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979. (O Homem e a Ciência, 8).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Rodrigo Silva Caxias de Sousa, Leilah Santiago Bufrem, Bruna Silva do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.