Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil

Authors

  • Fernanda Frasson Martendal Universidade Federal de Santa Catarina
  • Eva Cristina Leite da Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Elizete Vieira Vitorino Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245233.53-78

Keywords:

Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science.

Abstract

This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space.

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Author Biographies

Fernanda Frasson Martendal, Universidade Federal de Santa Catarina

Bacharel em Arquivologia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, discente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PGCIN, no Curso de Mestrado, pela mesma universidade.

Eva Cristina Leite da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora, Dra. no Departamento de Ciência da Informação - CIN, do Centro de Ciências da Educação - CED, da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atua nos Curso de Graduação em Arquivologia, Biblioteconomia e Ciência da Informação, e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PGCIN/UFSC.

Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora, Dra. no Departamento de Ciência da Informação - CIN, do Centro de Ciências da Educação - CED, da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atua nos Curso de Graduação em Arquivologia, Biblioteconomia e Ciência da Informação, e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCIN/UFSC, ministra a disciplina PCI 3304-04 – Tópicos Especiais: Competência em Informação oferecida no PGCIN.

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Published

2017-08-21

How to Cite

FRASSON MARTENDAL, Fernanda; LEITE DA SILVA, Eva Cristina; VIEIRA VITORINO, Elizete. Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil. Em Questão, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 53–78, 2017. DOI: 10.19132/1808-5245233.53-78. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952. Acesso em: 11 aug. 2025.

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