Community vs. university libraries and indigenous quota policies

an experience report from the Institute of Psychology at UFRGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1808-5245.31.144255

Keywords:

community library, university library, indigenous affirmative actions, information services

Abstract

This study aimed to understand how the actions and services developed and offered by community libraries, considering the diversity of their users, contribute to the development of services in university libraries, where the plurality of the academic community is already a reality. Field research was conducted using interviews as the data collection tool. Data analysis involved constructing an experience report that took into account the research objective. The data analysis suggests that the audience of university libraries is changing, becoming more similar to that of community libraries. Therefore, promoting partnerships between information units significantly enhances the quality of developing and offering new services. These collaborations not only foster the technical and scientific development of academics but also go further by contributing to the cultural awakening of a university library, linking the information unit to the role the library must play in the university as a driving force for culture, equality, and diversity in an educational institution. The study demonstrates that affirmative action policies are transforming the profile of university students, bringing greater heterogeneity and diversity to the academic community. Consequently, there is an increasing resemblance between the audiences of both community and university libraries, which highlights the urgent need for changes in the services of university libraries. The experiences of community libraries are highly beneficial for the development of new services in university libraries, considering that community libraries are already accustomed to the heterogeneity of their audience.

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Author Biography

Thais Batista Zaninelli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Pós-Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL. Doutora pelo Programa Doutoral em Engenharia Industrial e Gestão (Departamento de Engenharia Industrial da Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, 2012) revalidado pelo Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, 2012. Mestre em Gestão da Informação (Universidade do Porto, 2007) revalidado pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo - USP, 2008. Bacharel em Biblioteconomia (Universidade Estadual de Londrina, 2004). Dedica-se ao ensino e a pesquisa na área de Ciência da Informação e Gestão da Inovação com ênfase em práticas de inovação, processos de desenvolvimento de serviços, gestão de unidades de informação, Design Thinking em Unidades de Informação. Líder do Grupo de Pesquisa INSERI: Inovação em serviços de Informação, credenciado pelo CNPq. Coordenadora do Projeto de pesquisa "INOVAÇÃO EM SERVIÇOS: o uso da abordagem do design thinking no contexto das bibliotecas universitárias". Atualmente coordenadora do colegiado do curso de Biblioteconomia.

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Published

2025-04-23

How to Cite

ZANINELLI, Thais Batista. Community vs. university libraries and indigenous quota policies: an experience report from the Institute of Psychology at UFRGS. Em Questão, Porto Alegre, v. 31, 2025. DOI: 10.1590/1808-5245.31.144255. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/144255. Acesso em: 11 aug. 2025.

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