Community vs. university libraries and indigenous quota policies
an experience report from the Institute of Psychology at UFRGS
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-5245.31.144255Keywords:
community library, university library, indigenous affirmative actions, information servicesAbstract
This study aimed to understand how the actions and services developed and offered by community libraries, considering the diversity of their users, contribute to the development of services in university libraries, where the plurality of the academic community is already a reality. Field research was conducted using interviews as the data collection tool. Data analysis involved constructing an experience report that took into account the research objective. The data analysis suggests that the audience of university libraries is changing, becoming more similar to that of community libraries. Therefore, promoting partnerships between information units significantly enhances the quality of developing and offering new services. These collaborations not only foster the technical and scientific development of academics but also go further by contributing to the cultural awakening of a university library, linking the information unit to the role the library must play in the university as a driving force for culture, equality, and diversity in an educational institution. The study demonstrates that affirmative action policies are transforming the profile of university students, bringing greater heterogeneity and diversity to the academic community. Consequently, there is an increasing resemblance between the audiences of both community and university libraries, which highlights the urgent need for changes in the services of university libraries. The experiences of community libraries are highly beneficial for the development of new services in university libraries, considering that community libraries are already accustomed to the heterogeneity of their audience.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Bibliotecas públicas e alternativas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 26, n. 1/2, p. 115-127, 1993.
ALVES, Mariana de Souza. Biblioteca comunitária: conceitos, relevância cultural e políticas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-29, 2020.
ARAÚJO, Ana Rafaela Sales; OLIVEIRA, Rebecca Maria de Freitas Sousa; BEZERRA, Midinai Gomes. Serviços de informação em bibliotecas universitárias: estudo comparativo entre bibliotecas de instituições de ensino superior da cidade de Juazeiro do Norte, Ceará. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais [...]. São Paulo: RBBD, 2017.
BLANCO DOMINGO, Luis. Bibliotecas universitarias. In: DINLE: Diccionario Digital de nuevas formas de lectura y escritura. Salamanca: Universidad de Salamanca; Red Internacional de Universidades Lectoras, 2014.
BLANK, Cinthia Kath; SARMENTO, Patrícia Souza. Bibliotecas comunitárias: uma revisão de literatura. Biblionline, João Pessoa, v. 6, n. 1, p. 142-148, 2010.
BRASIL. Decreto n. 7.824, de 11 de outubro de 2012. Regulamenta a Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 149, n. 199, p. 6, 15 out. 2012a.
BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 149, n. 169, p. 1, 30 ago. 2012b.
CASAL, Célvio Derbi. Entrevista sobre a experiência do bibliotecário com o processo de desenvolvimento de serviços para estudantes que ingressam na UFRGS via Políticas de Ações Afirmativas. [Entrevista cedida a] Thais Batista Zaninelli. [S. n.], Porto Alegre, 2023.
CRIVELLARI, Helena Maria Tarchi; SIMA, Aline Michelle. Biblioteca universitária, escolar e comunitária: o caso da Biblioteca Comunitária “Professora EBE Alves da Silva” do IFMG. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 28-48, 2016.
GASPAR, Lúcia; BARBOSA, Virgínia. Ações afirmativas e política de cotas no Brasil: uma bibliografia 1999-2012. Recife: Ministério da Educação; Fundação Joaquim Mabuco, 2013.
GUEDES, Roger de Miranda. Bibliotecas comunitárias e espaços públicos de informação. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
MACHADO, Elisa Campos. Bibliotecas comunitárias como prática social no Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
MANGUE, Manuel Valente. Consolidação do processo de informatização em Sistemas de Bibliotecas Universitárias na África do Sul, Brasil e Moçambique. 2007. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
MILANESI, Luís. Biblioteca pública: do século XIX para o XXI. Revista USP, São Paulo, n. 97, p. 59-70, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i97p59-70 . Acesso em: 13 maio 2019.
MODESTO, Fernando. Biblioteca universitária e a inovação: reflexões, definições e descrições. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador. Anais [...]. São Paulo: FEBAB, 2018. p. 47-59.
PENA, Mariza Aparecida Costa; MATOS, Daniel Abud Seabra; COUTRIM, Rosa Maria da Exaltação. Percurso de estudantes cotistas: ingresso, permanência e oportunidades no ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 25, n. 1, p. 27-51, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000100003 . Acesso em: 13 out. 2024.
PUPO, Deise Tallarico; MELO, Amanda Meincke; FERRÉS, Sofia Pérez. Acessibilidade: discurso e prática no cotidiano das bibliotecas. Campinas: Unicamp, 2006.
SALA, Fabiana; LOPES, Fernando Cruz, SANCHES, Gisele Aparecida Ribeiro; BRITO, Tânia Regina. Bibliotecas universitárias em um cenário de crise: mediação da informação por meio das redes sociais durante a pandemia de covid-19. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 10-32, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36517/ip.v5i1.43933 . Acesso em: 3 mar. 2023.
SANTA ANNA, Jorge; CALMON, Maria Aparecida de Mesquita. O bibliotecário atuante em bibliotecas universitárias no século XXI: a necessidade de adequação ao moderno profissional da informação (MIP). RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 49-67, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rdbci.v14i1.2127 . Acesso em: 3 mar. 2023.
SANTA ANNA, Jorge; COSTA, Maria Elizabeth de Oliveira. A redefinição da biblioteca universitária à luz dos paradigmas da Biblioteconomia e Ciência da Informação: um estudo de caso. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 4, n. 3, p. 40-57, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.28998/cirev.%25y440-57 . Acesso em: 3 mar. 2023.
SILVA, Wanessa Caroline da; ALVES, Maria Bernardete Martins; DUTRA, Sigrid Karin Weiss; DANDOLINI, Gertrudes Aparecida. A biblioteca universitária como um sistema adaptativo complexo (SAC): variação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 43-63, 2017.
SILVEIRA, Nalin Ferreira. Evolução das bibliotecas universitárias: information commons. Revista ACB, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 69-76, 2014.
STROPARO; Eliane Maria; MOREIRA, Laura Ceretta. O papel da biblioteca universitária na inclusão de alunos com deficiência no ensino superior. Educação, Santa Maria, v. 41, n. 1, p. 209-222, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644417430 . Acesso em: 11 jun. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL (UFRGS). Painel de dados. Porto Alegre: UFRGS, c2023.
ZANINELLI, Thais.; CALDEIRA, Giseli; FONSECA, Diego Leonardo de Souza. Veteranos, baby boomers, nativos digitais, gerações x, y e z, geração polegar e geração alfa: perfil geracional dos atuais e potenciais usuários das bibliotecas universitárias. Brazilian Journal of Information Studies: research trends, Marília, v. 16, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02143 . Acesso em: 21 nov. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thais Batista Zaninelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.