Museum Information System Users Survey

propositions for the adequation of the information offer in museums from the standpoint of invisible subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.122853

Keywords:

Users Survey, museum information system, invisible audience, museums, information

Abstract

This study aims to investigate the informational behavior of individuals that are considered invisible in the museum environment, proposing a discussion that raises attributes contemplated as important for the engagement of this public in these spaces. Hence, it gathers theoretical foundations linked to the museum information system, characterizing its audience, in addition to selecting models from Studies of Information Science Users, aiming to relate them to the scope of the museum. The result of this survey was the construction of a script consisting of direct interviews with the sample in question, which attempted to understand the informational behavior of this group in such environments. To be of service to data analysis, tools such as iFeel and Iramuteq, respectively, were used. The results showed that most of the individuals interviewed are male, black and low-income, who do not visit museums frequently because they do not understand what is exhibited well, claiming that the information given and transmitted is lacking clarity. These individuals are characterized as curious people, who seek information; however they express a feeling of unsatisfaction with the information acquired when visiting museums. As an improvement of the situation presented, it is proposed the inclusion of guides, a further working in relation to the quality of the given information, in addition to the insertion of technologies, such as information/direction boards and QRcodes.

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Author Biographies

Larissa Fernandes Dutra, Universidade Federal de Minas Gerais

Turismóloga pelo Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais (2016). Mestre e doutoranda em Gestão e Organização do Conhecimento pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. Membro dos grupos de pesquisa Turismo, economia, cultura e território (CNPq) e Estudos em Museologia, Arte e Estética na Tecnologia, Educação e Ciência (MUSAETEC - ECI UFMG)

Frederico César Mafra Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação (ECI) da UFMG, Bacharel em Ciências Econômicas pela FACE-UFMG, e Especialista em Gestão Estratégica de Marketing pelo CEPEAD-UFMG. Educador há 20 anos, atualmente como Professor Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, na Escola de Ciência da Informação, Departamento de Tecnologia e Gestão da Informação (DTGI), e como Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais, na linha de pesquisa Gestão & Tecnologia da Informação e Comunicação (GETIC). Pesquisador nos temas sobre Gestão da Informação e do Conhecimento, Inteligência Competitiva, Transformação Digital, Gestão da Inovação e Estratégia. É mentor e palestrante, e Editor Associado do The Bottom Line Journal of Emerald.

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Published

2022-12-12

How to Cite

DUTRA, L. F. .; PEREIRA, F. C. M. Museum Information System Users Survey: propositions for the adequation of the information offer in museums from the standpoint of invisible subjects. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, p. 122853, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245.29.122853. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122853. Acesso em: 24 jun. 2025.

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