Information management and technologies: guidelines for virtual museum interface projects in with respect to authenticity
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245262.185-210Keywords:
Information management, Information and Communication Technology, Virtual museums, Authenticity, Era Virtual.Abstract
The purpose of this study is to contribute to the creation of guidelines for virtual museum interface projects regarding their authenticity. Through the deductive method, when working with theories about the authentic, we analyzed a virtual museum site model (Era Virtual) to create authenticity assessment indicators for virtual musem sites. After theoretical and practical analyses, a pilot questionnaire was designed to validate, through the response of the public, the indicators we developed and to develop others, if necessary. Then, we defined our sample, the final questionnaires were applied, the results obtained were analyzed, and the guidelines for virtual museum interface were set out. We found that authenticity is a dynamic concept that concerns both issues verifiable through the subject matter of a digital object and non-material issues that emerge from the relationship between a person and that object. The sample surveyed believed that virtual museums were authentic mainly for their informative value.Downloads
References
ALVARENGA, Lídia. Representação do Conhecimento na perspectiva da Ciência da Informação em tempo e espaço digitais. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 18-40, 2003.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.
CÂNDIDO, Manuelina Maria Duarte. Gestão de museus, diagnóstico museológico e planejamento: um desafio contemporâneo. 2. ed. Porto Alegre: Medianiz, 2014.
CARVALHO, Rosane Maria Rocha. As transformações da relação museu e público: a influência das tecnologias da informação e comunicação no desenvolvimento de um público virtual. 2005. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Curso de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.
CUNHA, Licinio. Autenticidade e Inovação: factores de renovação dos destinos turísticos maduros. Journal of Tourism Studies, Lisboa, v. 4, n. 4, p. 9-27, 2011.
DUTRA, Larissa Fernandes; FARIA, Diomira Maria Cicci Pinto. Sociedades contemporâneas e o mundo de telas: um estudo acerca do museu virtual do Circuito Liberdade In: FÓRUM ABRATUR, 17., 2017, Recife. Anais [...]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2017. p. 123-124.
DUTTON, Denis. Authenticity in art. In: LEVINSON, Jerrold (org.). The Oxford Handbook of Aesthetics. New York: Oxford University Press, 2005. p. 258-274.
ERA VIRTUAL. Portal Era Virtual. Minas Gerais, 2018. Disponível em: http://eravirtual.org/. Acesso em: 20 dez. 2018. Acesso em: 10/03/2018.
FORMENTON, Danilo; GRACIOSO, Luciana Souza; CASTRO, Fabiano Ferreira. Revisitando a preservação digital na perspectiva da Ciência da Informação: aproximações conceituais. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 13, n. 1, p. 170-191, 2015.
HARVEY, William Robert. Authenticity and experience among visitors at a historic village. 2004. Thesis (Master of Science in Forestry) - Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, 2004.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria de Andrade. Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 1991.
LIRA, Flaviana Barreto. Patrimônio cultural e autenticidade: montagem de um sistema de indicadores para o monitoramento. 2009. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Urbano) - Curso de Pós-Graduação em Desenvolvimento Urbano, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.
LORD, Gail Dexter; MARKET, Kate. The manual of strategic planning for museums. Lanham: AltaMira Press, 2007.
MALRAUX, Andre. Discours à l’assemblee nationale française 1945-1976. [s.l.]: Assemblée Nationale, 1996.
MOURA, Ithalo Bruno Grigório; LIMA, João de Deus; NETO, Francisco Milton Mendes; MAIA, Paulo Sérgio Sousa. MUSERT: um museu virtual em 3D para a preservação do Patrimônio Histórico e Cultural. In: JORNADA DE INFORMÁTICA DO MARANHÃO, 4., 2012, Maranhão. Anais [...]. Maranhão: Universidade Federal do Maranhão, 2012, s/p.
PADARATZ, Aline. Experiência do usuário em museus virtuais de moda: diretrizes para o projeto da interface. 2015. Dissertação (Mestrado em Design) - Curso de Pós-Graduação em Design, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
RICŒUR, Paul. Entre retórica e poética: Aristóteles. In: RICŒUR, Paul. A metáfora viva. São Paulo: Loyola, 2000. cap. 1, p. 17-75.
ROCHA, Ana Luiza Carvalho; ECKERT, Cornelia. A cidade, o tempo e a experiência de um museu virtual: pesquisa antropocronotopológica nas novas tecnologias. Iluminuras, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 2-25, 2000.
SARACEVIC, Tekfo. Ciência da Informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, 1996.
TOGNOLI, Natalia Bolfarini; GUIMARÂES, José Augusto Chaves. A Diplomática Contemporânea como base metodológica para a organização do conhecimento arquivístico: perspectivas de renovação a partir das ideias de Luciana Duranti. In: CONGRESO INTERNATIONAL SOCIETY OF KNOWLEDGE ORGANIZATION, 9., 2009, Valencia. Anais [...]. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, 2009. p. 23-35.
WANG, Ning. Rethinking Authenticity in Tourism Experience. Annals of Tourism Research, [s. l.] v. 26, n. 2, p. 349-370, 1999.
YAMAOKA, Eloi. Organização e representação do conhecimento: uma proposta de arquitetura. In: CARVALHO, I. M.; MENDES, S. P.; VERAS, V. M. (org.). Gestão do conhecimento: uma estratégia empresarial, conhecer é preciso! Brasília: J J Gráfica e Comunicação, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Larissa Fernandes Dutra, Cátia Rodrigues Barbosa, Diomira Maria Cicci Pinto Faria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.