Dissonant heritage in the brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1808-5245.31.143930

Keywords:

dissonant heritage, monuments, social memory, Rio de Janeiro

Abstract

It seeks to address the concept of dissonant heritage in Brazil, investigating monuments and cultural heritages that represent historical and ideological conflicts, in order to analyze how these heritages become sources of social and political disputes in the present. It presents a brief historical contextualization of the selected heritage sites and their social representations. It also explores the recent legislation on the subject, Law n. 8.205/2023, and discusses its impact on dissonant issues related to heritage. The methodological approach adopted in this study is predominantly qualitative, employing bibliographical and documentary research methods. The results show that official memory, historically constructed to exalt certain legacies, disregards the voices of the victims of periods of oppression in the Brazilian context. The study highlights the importance of critically re-evaluating these monuments, proposing that they be removed from public spaces and relocated to museums, where they can be properly contextualized; however, it points out the risk of historical erasure if this musealization is not accompanied by a critical and educational approach. The conclusion is that heritage dissonances reflect the diversity and conflicts of memory in societies with a conflicting historical past and that inclusive and democratic heritage management can contribute to a more representative memory, promoting a new national narrative that recognizes the mistakes of the past and moves towards a more equitable society.

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Author Biographies

Livia Ferreira, Universidade Federal Fluminense

Mestranda e bolsista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Universidade Federal Fluminense (PPGCI-UFF), estudante de Arquivologia e Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela mesma universidade. Possui interesse em áreas que englobam a relação entre informação, cultura e sociedade, com enfoque nas análises sobre Memória e Patrimônio, bem como em temáticas que abrangem a Ciência da Informação e a Documentação.

Giovanna Wanderley Cavotti, Universidade Federal Fluminense

Bibliotecária Documentalista pela Universidade Federal Fluminense. Mestranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal Fluminense. Graduanda em História Licenciatura na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Membro do Grupo de Pesquisa Sociedade, Memória e Poder, coordenado pelo Prof. Dr. Carlos Henrique Juvêncio da Silva.

Carlos Henrique Juvêncio, Universidade Federal Fluminense

Doutor (2016) e mestre (2014) pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCINF) da Universidade de Brasília (UnB). Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Entre 2014 e 2016 foi professor substituto do Curso de Biblioteconomia da Faculdade de Ciência da Informação (FCI) da Universidade de Brasília (UnB). Durante o primeiro semestre de 2017 foi professor visitante do Curso de Ciência da Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal (FLUP). Durante seis anos (2004-2010) foi funcionário da Biblioteca Nacional, trabalhando nas seções de Manuscritos, Música e Arquivo Sonoro e Publicações Periódicas. Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) e do Departamento de Ciência da Informação (GCI) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Concluiu, em 2019, o projeto de pós-doutorado "O DASP e a organização da informação no Brasil: da Documentação à Ciência da Informação" sob supervisão da professora Georgete Medleg Rodrigues (UnB). Líder do Grupo de Pesquisa "Sociedade, Memória e Poder". Tem como temas de interesse a História da de Ciência da Informação, da Biblioteconomia, da Bibliografia e da Documentação, além de realizar pesquisas e orientações sobre colecionismo, coleções e arquivos pessoais, memória e história do Brasil, história do livro e das bibliotecas, dentre outros. Desenvolve, atualmente, estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em História (PPGH), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), sob supervisão da professora Ana Paula Sampaio Caldeira, com o título "A Biblioteca Nacional e a construção do Brasil: 200 anos da Independência feita entre documentos e símbolos"

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Published

2025-06-12

How to Cite

FERREIRA, Livia; CAVOTTI, Giovanna Wanderley; JUVÊNCIO, Carlos Henrique. Dissonant heritage in the brazilian context. Em Questão, Porto Alegre, v. 31, 2025. DOI: 10.1590/1808-5245.31.143930. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/143930. Acesso em: 11 aug. 2025.

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