EFFECTS OF THE FEDERAL UNIVERSITIES EXPANSION POLICY ON HEALTH EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54909/sp.v6i2.126828

Keywords:

Higher Education Policy, Public Policy, Health Human Resource Training

Abstract

This essay addresses the expansion of access to Brazilian public higher education from the per-spective of social justice, with emphasis on the area of health. It starts from the understanding of education as a public good, a social right and a duty of the State, committed to social and national development. The Census of Higher Education for the years 2008 and 2018 provided figures that confirm a decade of success for REUNI, the national policy geared to expand and reestructure the federal institutions of higher education. Undergraduate enrollments at federal universities increased from 698,319, in 2008, to 1,324,984, in 2012. In health programs; enrollments of in-person programs at federal uni-versities increased by 78.2%, as the number of programs increased by 59.4%. Health undergraduate programs were the fastest growing among the subjects analyzed. Although the offer of evening courses has increased, health education is predominantly at daytime in federal universities. The expansion of Brazilian public higher education is surely providing access to a larger number of students; however, the graduation rates are dispro-portional, calling for policies to enhance retention and graduation rates.

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Author Biographies

Juliana Maciel de Souza Lamers, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Gestão da Educação pela UFRGS. Mestre em Ensino na Saúde pela Faculdade de Medicina da UFRGS e Doutora em Educação pela UFRGS. Atua como técnica em assuntos educacionais na Faculdade de Odontologia da UFRGS, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Maria Beatriz Luce, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Licenciada em Pedagogia (1971) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação (1974) e Doutora em Educação (1979) pela Michigan State University. É Professora Titular de Política e Administração da Educação na UFRGS, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Atua em cursos de licenciatura e no PPG da Educação, pesquisa e extensão sobre Política e Gestão da Educação, assim como no Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), por meio de convênio entre ambas as universidades. Teve experiências de administração acadêmica. Foi a Reitora protempore para a implantação da UNIPAMPA, de 2008 a 2011 e Secretária de Educação Básica no Ministério da Educação, em 2014. No Conselho Nacional de Educação, integrou a Câmara de Educação Superior de 2008 a 2012 e a Câmara de Educação Básica de 2004 a 2008 e em 2014. Participa ativamente de diversas entidades acadêmico-científicas, como a ANPEd, sendo atualmente (2021-2023) sua 1ª Secretária, a SBPC, a ANFOPE e a ANPAE, tendo sido desta Presidente e Diretora de Pesquisa e Publicações. Foi editora da Revista Brasileira de Política e Administração da Educação durante vários períodos e é membro de seu conselho editorial como de outros periódicos nacionais e estrangeiros. Atualmente é editora-associada do periódico Education Review - Resenhas Educativas. Participou da comissão especial que propôs o SINAES e de muitos outros trabalhos na área de Educação, com ênfase em Política, Avaliação, Planejamento e Legislação Educacional, Gestão Universitária e Educação Comparada

Published

2023-01-15

How to Cite

LAMERS, J. M. de S.; LUCE, M. B. EFFECTS OF THE FEDERAL UNIVERSITIES EXPANSION POLICY ON HEALTH EDUCATION. Saberes Plurais, [S. l.], v. 6, n. 2, 2023. DOI: 10.54909/sp.v6i2.126828. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/126828. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Theoretical essay and debates