EFFECTS OF THE FEDERAL UNIVERSITIES EXPANSION POLICY ON HEALTH EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.54909/sp.v6i2.126828Keywords:
Higher Education Policy, Public Policy, Health Human Resource TrainingAbstract
This essay addresses the expansion of access to Brazilian public higher education from the per-spective of social justice, with emphasis on the area of health. It starts from the understanding of education as a public good, a social right and a duty of the State, committed to social and national development. The Census of Higher Education for the years 2008 and 2018 provided figures that confirm a decade of success for REUNI, the national policy geared to expand and reestructure the federal institutions of higher education. Undergraduate enrollments at federal universities increased from 698,319, in 2008, to 1,324,984, in 2012. In health programs; enrollments of in-person programs at federal uni-versities increased by 78.2%, as the number of programs increased by 59.4%. Health undergraduate programs were the fastest growing among the subjects analyzed. Although the offer of evening courses has increased, health education is predominantly at daytime in federal universities. The expansion of Brazilian public higher education is surely providing access to a larger number of students; however, the graduation rates are dispro-portional, calling for policies to enhance retention and graduation rates.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).