Splinters of the Filmic Sentence: the intermedial dramaturgy of Peter Handke

Autores

  • Pablo Gonçalo Pires de Campos Martins (Universidade Brasília, Brazil) Universidade Brasília, UnB.

Palavras-chave:

Performance, Intermediality, Playwright, Peter Handke, German Literature,

Resumo

This article presents an analysis of the first phase in Peter Handke’s work. It focuses on a theoretical concept developed by Handke to highlight his filmic sentence. Upon analysis of several of his works, it appears that this aesthetic sensibility pervaded his theater, his novels, his debut as a filmmaker and the scripts he wrote in collaboration with Wim Wenders. As an interpretative summary of his work, the paper defends the existence of a link between the practice of ekphrasis and the emergence of an intermedial dramaturgy, in which the writing gesture needs to reinvent itself between languages borders, media, new technologies and materialities.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Pablo Gonçalo Pires de Campos Martins (Universidade Brasília, Brazil), Universidade Brasília, UnB.

É doutor pelo programa de pós-graduação da Escola de Comunicação da UFRJ e realizou seu "sanduíche" em parceria com o Institüt für Theaterwissenschaften da Freie Universität Berlin, com bolsa do Deutscher Akademischer Austauschdienst, DAAD. Atualmente é professor adjunto da Faculdade de Comunicação da UnB. Sua pesquisa de doutorado aborda as relações intermidiáticas entre literatura, teatro e cinema, a partir das obras produzidas pelos roteiristas de cinema, com um estudo de caso mais específico na colaboração entre Peter Handke e Wim Wenders.

Publicado

2022-10-04

Como Citar

Martins (Universidade Brasília, Brazil), P. G. P. de C. (2022). Splinters of the Filmic Sentence: the intermedial dramaturgy of Peter Handke. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 7(2), 407–433. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/71007

Edição

Seção

Outros Temas