Performance, Staging and Parodies:

queer knowledges and the ways of drag use in Márcia Pantera’s narratives

Authors

Keywords:

Gender, Performance, Drag Queen

Abstract

Performance, Staging and Parodies: queer knowledges and the ways of drag use in Márcia Pantera’s narratives – The article aims to discuss Márcia Pantera’s narratives, exploring the performance, staging and parodies of gender present in the use of queer knowledge and drag. Using narrative encounters as a methodological ethos, it embraces poetics as a creative possibility for weaving performative research. In its analytical action, the text enunciates the effects of the poetic encounter with Márcia Pantera, who, in narrating her performative experiments, engendered the making of powerful mobilizations and fabulations for thinking about the body surface and its anarchic-performative action. The article concludes its poetic journey by glimpsing the creative action of Márcia Pantera’s performance in the constitution of dissident modes of proliferation of educational affectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robson Guedes da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto do Departamento de Metodologia da Educação, no Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (DME-CE/UFPB). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGEdu-UFPE). Líder do Laboratório de Educação, Processos de Subjetivação e Sexualidades (ELÃ-UFPB/CNPq). Coordenador do Observatório LGBTQIAP+ da UFPB (PROEX-UFPB). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialista em Educação para Sexualidade pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pesquisa nas temáticas: didática, corpo e performance, teoria queer e práticas de educação para sexualidade. Além da experiência de ensino e extensão nas áreas de didática, gênero e sexualidades, e formação inicial/continuada de professores na Educação Básica.

Published

2024-04-29

How to Cite

Silva, R. G. da. (2024). Performance, Staging and Parodies:: queer knowledges and the ways of drag use in Márcia Pantera’s narratives. Brazilian Journal on Presence Studies, 14(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/138542

Issue

Section

Performance and Gender I